Löneväxling till tjänstepension vad gäller vid bodelning?

Arbetsgivaren och försäkringsbolag som handhar löneväxlingen säger att den ej ingår i bodelningen. Min fd makes och min gemensamma jurist säger att bodelning skall ske av det belopp jag löneväxlat i form av den lön jag skulle fått ut netto efter marginalskatt. Min fd make kräver alltså 90000kr av den icke överlåtningsbara tjänstepension skriven i arbetsgivarens namn som jag avsatt 400000kr till under drygt 4 år. Skall jag behöva ta lån för att betala maken av min framtida tjänstepension???

Jag var i motsatt sits.
Fick inte ta del av min fd makes löneväxling, för den ägdes av företaget.
9000 kr i månaden hade han löneväxlat utan min vetskap.
Jag har förståelse för att reglerna är sådana, men svider lite ändå😞

Det enda besked jag får från vår jurist är att den skall ingå. Juristen hänvisar till de mest erfarna juristerna i landet och tycker inte att juriststudenter kan detta. Med juriststudenter avser vår jurist alla som svarar på tex denna hemsidan. Märkligt att det är så oklart.

råkade ut för samma som dig han har försett sig genom jobbet så han har en jäklabra pension medans jag hamnar på existensminimum.Det är tacken att man litat på honom ialla år !!

Om du äger tjänstepensionen själv ska den ingå i bodelningen. Om arbetsgivaren äger den ska den inte ingå.

Min arbetsgivare äger tjänstepensionen men min och fd makens jurist säger att den summa jag har sparat brutto skall beskattas och sedan skall fd maken få hälften av denna summa såvida inte maken redan har en större total pension. (Jag har arbetat deltid många år när barnen var små och de 6-7 år maken veckopendlade till Norge. Pensionen från Norge har han inte redovisat än.)