Hem | Så här skiljer du dig | Skriv bodelningsavtal | Juridik | Sök advokat | Få terapi online | Artiklar

Lögner under 9 år och otrohet

Hej,
I november 2021 förstördes mitt liv.
Av en olyckshändelse råkade min mans I-Pad ligga kvar i vardagsrummet och jag såg ett Messenger flöde där han konverserade med sin X fru som han varit gift med för ca 20 år sedan, vilket han lovat mig sedan 9 år tillbaks att inte ha kontakt med.

Till saken hör att hon lämnade honom, hon hade varit otrogen vid mer än ett tillfälle, vilket skadade honom djupt. När vi träffades blev han blixtförälskad och dessutom fick vi barn, vilket de inte kunde få tillsammans.

Vi har idag varit tillsammans i 14 år. Han har sedan 2012 haft hemliga konversationer bakom min rygg under 9 år med sin X fru. Han har raderat alla meddelanden för att jag aldrig skulle få reda på att de hade en konversation. Deras konversationer startade efter att de mötts på en tjänsteresa 2012 (mötet hemlighöll han först och lovade att inte ha någon kontakt efter att det kom fram). Vad deras konversationer har handlat under alla år vet jag inte, har bara fått läsa delar mellan 2019-2021, eftersom X laddat ner deras konversationer, då det var ett krav från mig om han och jag skulle gå i terapi. Han inledde sexchattande 2018 och drömde sig tillbaka när livet var enkelt. De gjorde topp listor på deras bästa ”sex” tillsammans. Vilket resulterade i otrohet och från hans sida ett ”avslut” som han inte fick då. X gjorde klart efteråt att det var ett snedsteg från hennes sida. Trots detta bjuder han in sig själv till henne och sover över hos henne 2019 ( ljuger om att tjänsteresan kräver att han reser iväg tidigare). Han blir tillvisad av X att sova i barnets rum (de var inte hemma), alltså inget sex. En besviken man, men händelsen ledde inte till att han bröt kontakten. Därefter träffades de på lunch 2021, vid en annan tjänsteresa, där han i meddelande skriver att han blir knäsvag av hennes parfym och saknar henne. X påpekar att om han känner på det sättet är det kanske inte bra att de fortsätter att träffas. Vid några tillfällen i deras konversationer är han även elak mot mig.

Han kan idag inte förklara vilka känslor han fick, vad han är attraherad av hos henne och vilket behov X har gett honom.

Till saken hör att vi gemensamt beslutade att flytta utomlands, för ett avbrott och för hans karriär. Under flera år var jag inte sexuellt intresserad av honom. Jag kände mig mig sedd, upplevde att han förändrades och han var bitvis lätt aggressiv. Hans humör har pendlat upp och ner, man visste aldrig när stubinen skulle brinna av. Han kan inte vara fysiskt nära mig, utan att han vill ha mig sexuellt. Så varje gång han närmar sig mig fysiskt, vet jag vilka förväntningar som ligger bakom. Jag behöver kramar, pussar, någon som hjälper till i hemmet, med barn och tar mer än ett ekonomiskt ansvar för att känna attraktion och sexlust. Under flera har jag studerat/hemmafru och samtidigt tagit hand om allt praktiskt med barn, hem och hus så att han har kunnat fokusera på ett krävande arbete. Jag har gjort allt förutom att ställa upp sexuellt på hans behov, vilket beror på måna olika saker som inte fungerade i vårt förhållande och såklart är det inte är sunt beteende från någon av oss. Nu förklara han sitt agerande med att han har känt sig ensam och inte blivit bekräftad som man. Han sökte bekräftelse från sitt X och känner nu att att han inte var så dålig. Han har haft behov av att visa upp sig, så bra det har gått i livet för honom för X. Han kan inte förklara sitt behov att det var viktigt för honom att hon visste att det gått bra för honom. Han älskar mig och vill inte skiljas.

Jag har svårt att tro på att han älskar mig. X skrev till mig att han inte är en man hon söker eller vill leva med, när jag sa att nu är han ledig. Kom och hämta honom!

Han har fortfarande svårt att prata om vilka känslor han har för henne, kallar det vänskap och nostalgi. Min hjärna går på helspinn och jag mår så dåligt av att under större delen av vårt äktenskap har han ljugit för mig. Jag känner mig djup sviken och mitt förtroende är borta. Jag har under alla år litat på min livspartner. Idag ser jag honom med helt andra glasögon och vet inte om jag någonsin kan fortsätta att leva tillsammans med en lögnare.

Känslomässig storm.

4 gillningar

Jag har liknande erfarenhet, exfru som har spökat i många år och som för länge sedan lämnade maken efter att ha träffat en ny. Sedan dyker hon upp efter många år och vill träffas. Maken hakar på och kontakten pågår i väldigt många år tills jag av en slump får syn på mail konversationer. Jag har trott att han hade lagt detta bakom sig, kände mig så sviken. Han har hållit detta för sig själv. En liten tröst är att det endast har handlat om lunch träffar och att skriva till varandra. Men det slutar med att maken skriver att han inte har kommit över uppbrottet och ständigt tänker på det/på henne. Månader av frågor från mig som direkt gör maken väldigt irriterad och det blir konflikter. Förstår inte varifrån irritationen kommer. Till slut avslutar han kontakten med X. Vet inte hur man ska förstå att så gamla relationer fortfarande spökar. Jag föreslog att maken en gång för alla skulle reda ut saker med exfrun, ställa sina frågor och få ett avslut äntligen. Men han ville inte ta upp något gammalt eller uppbrottet med
exfrun. Tänker att känslorna och tankarna borde ha bleknat med tiden men kontakten som återupptogs verkar ha aktiverat allt det gamla. Det har skadat min tillit ganska rejält. Återstår att se om jag med tiden kan lägga det åt sidan.

2 gillningar

Tack för ditt meddelande, hoppas ni kan lösa det och att han kan gå vidare i sitt liv tillsammans med dig.

Jag har bett min man att söka hjälp för att reda ut varför han känner ett behov av bekräftelse från henne och samtidigt älskar mig?

Jag vet inte om jag vill ha honom som min livspartner längre, men är rädd att gräset inte är grönare på andra sidan. :hugs:

Så svårt och trist. Hoppas din man kan börja förstå och klara ut vad det handlar om för honom och lösa knuten en gång för alla. Det förutsätter ju att han vill arbeta med problemet och sedan kan släppa taget. Tror det är en öm punkt de här kvinnorna har kommit åt. Man tappar verkligen motivationen själv men det kan bli bra med lite tid och arbete. Hoppas det löser sig :hugs:

Hej, tack för svar.

Mitt problem är att han säger att ”jag gör en för stor affär” av händelserna. Att deras kontakt inte var livsviktig och att handlat egoistiskt. Han har inte längre kontakt, säger han, med sin X fru och ångrar sig, men kan inte ha det ogjort. Han påstår att han älskar mig och inte vill skiljas. Jag har svårt att förstå och ta in det.

Han kan fortfarande inte förklara vad deras kontakt har betytt för honom under 10 år och varför han dolde det. Eller vilken typ av känslor han kände efter deras kärleksaffär. Jag känner mig lurad och blåst.

De senaste veckorna har jag varit deprimerad, ledsen och har så ont i mitt hjärta och i min själ av sveket. Jag har en film som spelas upp varje dag, där jag ser dem tillsammans. Jag drömmer om dem och känner mig lätt illamående när jag ser på honom.

Jag ser inte på honom på samma sätt som tidigare. Jag vill inte att han tar på mig. Jag känner i hela min kropp, att jag vill skiljas, men tycker det är ett svårt och definitivt beslut. Jag vet däremot att jag aldrig kommer att förlåta honom, men att sveket med tiden bleknar.

Ibland tänker jag att det kanske är bättre att behålla grisen än att byta ut honom till en annan gris?

Kaos i livet och hjärnan, stor portion sorg och dålig sömn. Hjärtklappning, stress och sorgsna ögon. Skamkänsla av misslyckande. Men min psykolog sa att ur en skilsmässa kan även oerhörda positiva krafter komma, det försöker jag ha som mantra.

:heart:

5 gillningar

Så han har gjort bort sig och du ska bara gilla läget?
För det är ju det han säger när han säger att du gör en stor affär av det!
Han var ju otrogen!
Han ska inte lägga energi på att påstå att du överdriver. Hans energi ska gå åt att kräla på knä och be om ursäkt!

Den enda anledningen till att jag övervägde att ge min man en chans när han hade varit otrogen var att han ville göra allt för att rädda vårt äktenskap. Under de här åren har jag inte hört en enda gång att jag ska sluta älta eller att jag drar upp något som han anser att jag borde ha lagt bakom mig. Aldrig någonsin har han sagt att jag gör en stor affär av det hela heller.

Du har din fulla rätt att ställa krav på honom. Nej, han kan inte ha det ogjort, men han kan ta ansvar för sitt agerande och se till att det han gör nu varligen bevisar att han älskar dig och vill att ni ska fortsätta tillsammans

5 gillningar

Tack snälla, det är precis som jag känner.
Jag upplever att han fortfarande sätter sig själv främst. Nu förbereder han sig på att jag eventuellt inte vill vara tillsammans med honom, men att med handling visa att han älskar mig är väldigt vag. Han frågade för ett tag sedan om en 13 dagars resa till USA och jag sa att jag gärna vill följa med, men stanna i grannstaden då jag aldrig varit i USA. Han ska på konserter som jag inte är intresserad av ( blir 4 gången han reser). Jag ville följa med till USA (har aldrig varit där) men stanna i en annan stad. Jag litar inte på honom längre. Han informerade inte om att han köp sin biljett utan jag frågade idag och fick svar:Ja.

Tror inte jag kan leve med en egoist längre!!!
:scream:

Ett sådant beteende hade krossat mig. Jag hade inte klarat av att stanna.

Du sa att du ville följa med till USA, vad sa han om det? Eller han sa inget och köpte sin egen biljett ändå? Ska han resa helt ensam?

Ja, jag är förkrossad eftersom jag anser att man i ett förhållande beslutar och kompromissar. I det här fallet reser han med typ 10 andra grabbar som har hyrt ett hus. Men jag ville följa med och stanna i grannstaden. Biljetten är bokad och jag är hemma som vanligt. Handlingar säger mer än ord. När jag konfronterade honom, sa hannar han ansåg sig vara värd det och att det var något han gärna ville. Äktenskapet är på fall……:scream:

1 gillning

Du är värd mer än så.

Han ljuger, bedrar och vete fan om han inte ska iväg på date med en annan donna, kanske hans x.

Packa dina väskor och dra medan han är borta. Eller byt lås.

Du är inte hans knähund.

4 gillningar

Ja tänk om du inte var där när han kom hem och sen inte svarade på hans kontaktförsök. Då skulle han bli skraj i brallan. Då kanske han skulle vakna och förstå vad han höll på att förlora.

Jag undrar om det hade varit ok om du hade gjort mot honom vad han gjort mot dig.

2 gillningar

Tack,
Trot det blir så framöver.
Men just nu tänker jag vara taktisk, kan låta hårt. Att ha levt ovetandes med 10 års lögner och otrohet, klart, min första tanke var att flytta. Det hade jag gjort om det inte varit ett barn inblandat….

Skönt att få lite medhåll eftersom jag ibland känner mig rådvill. Undrar om jag är för känslig. Tänk vad en livskris kan få en att se en annan person med andra glasögon.

:hugs:Ava

2 gillningar

Hej,
Nä, det hade inte varit okej, det är han tydlig med. Vilket är märkligt. Den konversation eller frihet man beslutar för sig själv i en relation, bör man fundera över om man själva hade accepterat det.

Jag tror att han är kär i sin X fru, men hon ville inte ha honom, inte som man efter att bomben brast. Genom deras sex chatt, deras topplista över bästa sex, som ledde till otrohet. Påstår de att det endast hände en gång. Hon har tyckt om att ha kontakt med min man ( hennes f.d man) och deras samtal har gjort henne glad … det var vad hon skrev till mig. Hon vågade aldrig svara på telefonsamtal.

Jag känner att det ligger en död hund begraven!

Hur klarar man av smärtan och sveket?

2 gillningar

Om ni inte har närhet mentalt och fysiskt så kan du inte räkna med att relationen håller. Så är det bara.

Om det inte kan ske bjuder du in allt o alla i relationen.

Så är det säkert!
Men han säger att han blev så bränd efter deras skilsmässa som gjorde honom osäker på sig själv och att han aldrig har släppt in mig, för att undvika att bli sårad. Vilket kan förklara den mur jag har upplevt som byggts upp. Nu påstår han att han klippt alla band med sin X fru och behöver hjälp att förstå varför han hade behov av att behålla henne under 10 år…

Oavsett om förhållandet inte är på topp så avslutar man en sak innan man springer vidare med någon annan. I det här fallat är jag närmare ett beslut att skiljas, där han vill fortsätta leva med mig för att han älskar mig!

1 gillning

Ja ofta är det väl så att det bryter när en inte orkar göra det aktivt utan ”råkar” falla in i nåt annat.

Jag har läst vad experterna säger om detta och alla är rörande överens att om man ska fortsätta efter en otrohetsaffär så måste alla korten upp på bordet.

Med andra ord så måste din man berätta allt. Inte utelämna något. Det är hög tid att han är ärlig mot dig och visar respekt gentemot dig.

Varje dag i nio års tid kunde han ha avslutat affären med x-frun. I 9 år! Han har varit falsk mot dig i nio år.

Du har tagit hand om hem och barn, förlorat pensionspoäng, löneutveckling osv. Och han har tackat dig genom att spela falskt i nio år.

Om han ska få behålla dig vill det till att han går i terapi. Han är störd på något vis, inte många människor klarar av att vara falska i nio år.

Sen får han kompensera dig. Han kan gott bjuda dig på romantisk resa till Italien, vandringsresa i Pyrenéerna och den där USA resan du drömt om eller Asien om det är det du drömt om. Du har förlorat rätt mycket pengar på att gå hemma så han kan gott pröjsa för dig. Han har tjänat multum på att ha dig som gratis husa, skulle han betalat för de tjänsterna hade det blivit mycket dyrt.

Kom till en punkt där det är dig fullständigt likgiltigt om du behåller honom eller inte. Män mår bra av att jaga och hållas på halster. Ger man sig för lätt börjar de ta en för given och börjar behandla en nonchalant.

Hade x-frun velat ha honom hade han varit utanför dörren fortare än kvickt. Han är verkligen inte den lojala typen.

3 gillningar

Skitbra inlägg @Largo

3 gillningar

Förstår din situation. Jag är i samma skor som dig. Tror inte heller på att ta snabba beslut. Jag har tappat min bästa vän, själsfrände, man. Det finaste man kan ge någon . Sina löften.

Det är hemskt att bli utsatt för otrohet. Fruktansvärt. Ont. Hjärtat går sönder helt. Jag kommer aldrig bli densamma. 16 månader har gått sedan jag ertappade han.

4 gillningar

Tack för att du tog dig tid att skriva🤗
Jag känner mig så otroligt ensam ibland och livet snurrar runt bredvid. Ingen i våra familjer vet om händelsen.

Tar jag ett snabbt beslut, vet jag att vi kommer skiljas. Så sorgligt att höra att du har tappat din bästa vän, själsfrände och man. Utöver det du nämner har jag även tappat min trygghet, tillit och en man jag trodde att jag kände. Den mannen jag skulle tillbringa min ålderdom med.

Jag kan inte bära ringen han gav mig när vi avlade våra löften. Vid ett tillfälle sa min man att om jag kan ”förlåta” ville han förnya våra löften. Jag är så långt ifrån att bli ringmärkt igen och löften, har i hans fall ingen betydelse oavsett ring eller inte. Ibland undrar jag vilken värld han lever i, fortsatt förnekelse?

För mig har 6 månader gått och jag sitter fortfarande i ekan på ett stormigt hav. Ibland sjunker jag så lång ned, i sorg. Inte för att kärleken kan ta slut, utan för sveket. Främst lögnerna, att under 10 år, i hemlighet haft samtal med X fru om livet, mig och vardagen. Raderat allt för att jag aldrig ska få reda på det. Söta och flörtiga meddelanden som han fortfarande inte kan sätta känslor på. Han har klippt banden med sitt X först nu.

I praktiken har jag varit gift med två personer.

Precis som du, kommer jag aldrig bli densamma.

Jag önskar dig allt det bäst i livet :heart:

2 gillningar