Hem | Så här skiljer du dig | Juridik | Sök advokat | Träffa psykolog | Artiklar

Livet havererat

Lördag
Sov rätt så skapligt inatt. Exet var på gymmet under förmiddagen. Mellangrabben ville köpa sockar till henne i julklapp så jag körde honom till en sportaffär.
Åkte sen själv till gymmet och körde ett lite kortare men intensivare löppass.
Såg lite skidåkning i soffan. Det är lätt att hamna i total passivitet hemma och bara sitta och slötitta på mobilen. Exet började packa ihop grejer i köket.

På eftermiddagen körde jag till IKEA , måste handla lite grejer som hon ska med. När jag gick runt där fick jag en konstig känsla. Alla gånger jag varit där har vi varit där tillsammans. Hur vi planerade killarnas rum, hur vi prövade ut vardagsrumssoffan… handlade mina grejer snabbt och tog mig ut därifrån.

Efter det åkte jag på något som kan liknas vid en blind-date. För två veckor sedan var jag på julbord med en förening där jag inte kände någon, denna förening har en Facebookgrupp om relationer. Hade skrivit några rader där och en kvinna skickade en inbjudan att hänga med ett gäng att äta och dansa. Det blev rätt trevligt, vi blev sju stycken och de flesta var skilda med barn och rätt långa äktenskap. Åldern på stället var 45+ och musiken därefter. Var ett bra tag på dansgolvet och det kändes bättre än vad jag hoppats. Vet inte hur länge sen jag var singel och nykter på ett dansgolv.
Under bilfärden hem blev tankarna mörka. Tänkte mycket på sveket och lögnerna - vet att det är självdestruktivt, med tankarna gled hela tiden dit.

2 Likes

Ojaaa dessa mörka tankar… de kommer vara kvar ett bra tag.
Ligger på jobbet nu och kollar Bond. Har suttit med en kollega och snackat i 3 timmar. Hon gav lite bra vinklar att försöka tänka kring. Men sen gick hon o la sig och jag ligger här nu själv. Ledsen… övergiven av mitt allt.

Häng i Ike! En vacker jävla dag släpper det för oss båda.

1 Like

I natt är det midvintersolståndet, efter det blir det ljusare. Får hoppas på det på flera plan.

2 Likes

Ja verkligen. I vårat svarta hål är ju inget kul att vara :frowning:
Hoppas allt vänder snart.

2 Likes

Jag följer din tråd, @Ike, och den är både sorglig och tröstande att läsa. Vardag och kaos, högtid och sorg sida vid sida.

Ja - nu vänder det! Jag gick ut en sväng igår kväll på årets svartaste natt, och gudarna ska veta att den var svart. Det var mulet. Kompakt mörker. Men det var något vackert och vilsamt i mörkret, och redan imorgon bitti går solen upp lite lite tidigare.

2 Likes

Söndag
På förmiddagen åkte exet med barnen mot kusinerna. Det var nog sista natten hon sov i det här huset. Hon fick inte plats med alla grejer i den nya bilen så jag får ta högen med julklappar med mig när jag åker efter.

Åkte ut i skogen och gick i drygt en timme. Hamnade igen i funderingarna om sveket och förhållandet. Det var fridfullt i skogen och jag träffade bra någon enstaka person. Åkte hem och dammsög, diskade och tvättade. Det var så tyst i huset. Åkte in till jobbet någon timme för att ta hand om några dåliga samveten.

När jag kom hem släckte jag julgranen och ställde mig att stryka tio skjortor, måste hålla mig sysselsatt med något. Ett tag var det som om jag associerade allt jag såg till de första åren av vårt förhållande. Förbannade hjärnspöken.

Har just bläddrat igenom hela Netflix för att hitta något jag känner för att se, men utan att hitta något.
Suckar och fäller en tår.

Kevin heart är ett tipps han är jäkligt rolig.
Kom igen du klarar detta så bra! Jag önskar jag orkade skriva min egna tråd men får se om jag orkar…

2 Likes

Måndag, dan före dopparedagen

Vaknade vid kl 4, började lyssna till något radioprogram och lyckades slumra till. Tog en grötfrukost, körde sen löpning i en timme på gymmet.
Lugnt tempo, men det verkar som om kroppen pallar.
Tog ett bad och packade. Det var tyst hemma, men tystnaden ekade i alla fall inte idag.
Satte mig i bilen och påbörjade en knapp sex timmars körning mot mitt barndomshem. Lyssnade omväxlande på talbok och radio. Grät en skvätt emellanåt. Fick ett MMS bild på grabbarna när de var och badade med kusinerna och en fråga när jag kommer imorgon.

Hemma hos mor och far blev det kvällsmat. Jag har inte berättat om hela bakgrunden till skilsmässan. Det finns risk från min mors håll med skuldbeläggande mot exet och det skulle bara vara besvärligt i relationen med barnbarnen.

I morgon blir det julafton, en av mina favoritdagar på året. Men i år vet jag inte… vill nog helst rulla ihop mig i ett hörn…

1 Like

Jag vet din känsla… man vill bara självdö… men det kommer ordna sig.
Det svänger en hel del i måendet men jag satt i bilen igår och kände att allt kommer bli bra… typ sådär genuint inom mig. Skön jäkla känsla.
Jag är så stolt över mig själv i väldigt mångt o mycket.
Så många hinder jag varit med om i mitt liv och ändå lyckats med allt jag velat… har varit nykter sen förra fredagen utan att ens varit sugen på att dricka. Satt med en kompis igår o hade uppesittarkväll och han hade en dyr whiskey han köpt. Jag smuttade bara lite o den var len o fin men behövde inte mer än det.
Pratade även med barnens mamma i går på dan och frågade vad det var som fick henne att vara otrogen. Fick mig lite tankeställare…
Man försöker lista ut ens fel för att bli bättre…
sen funderar jag på andra saker… finns andra män o kvinnor som är felfria men blir lämnade ändå. Varför är det så?
Och jag vet att jag är en jäkligt grym man och det är precis en sån man som jag som många kvinnor vill ha…

2 Likes

Julafton del 1

Vaknade vid 0330 och tog en halv stilnoct till, sov fram till 0830. Totalt rätt så bra natt alltså.
Tog en smörgås och kaffe och gick ut på promenad i mina gamla hemtrakter. 5 grader, grått men uppehåll.
Tänkte på några av mina barndomskamrater, flera av dem är skilda med barn, några av föräldrarna var avlidit. Min situation är ju inte ovanlig, men det gör inte smärtan mindre. Vi som har så fint hus, så fina pojkar - att det inte funkat. Känner mer en avsky inför exet.
Hoppade in i bilen och körde någon timme till ex-svågern. Känner mig lite obehaglig till mods. Familjehögtid på detta sättet… får försöka Bore ihop.
Mellangrabben mötte mig när jag kom, man hade gråtit och hade ont i huvudet och sa att det var för att vi skulle skiljas. Han fick hjälpa till att bära in julklapparna och blev på lite bättre humör. Ligger nu med killarna och skriver medan de kollar på sina paddor.

3 Likes

Julafton del 2

Det kanske var ett misstag att komma hit. I början på eftermiddagen kom en massa folk på julfika. Satt i soffan och kände mig helt off. Gick ner i källaren och lade mig på sängen ett tag. När jag gick tillbaka upp hade mina tidigare svärföräldrar kommit. Det undrade hur läget var och jag medgav att det var dåligt.
Har nästan inte mött exets blick under hela dagen. Vill helst bara skrika: det är hennes fel, det är hon som lämnar, det är hon som bedrar!
Gick tillbaka ner i källaren och kom upp när det det var dags för Kalle anka. Satt i soffan med killarna på var sida. Efter det kom tomten. Fullt drag med åtta barn.
En liten skitsak som stör mig: fick ingen julklapp. En av grabbarna hade köpt strumpor åt exet, min inget åt mig.
Åt julmiddag. Blev sedan sittande igen i soffan. Kände mig som en robot. Smög ut och tog en promenad.

Julafton del 3

Kom tillbaka och blev sittande i en fåtölj framför teven. Barnen lekte med sina presenter men jag kände mig bara passiv. Gick en promenad till med svågern och storkillarna. Berättade lite kort för honom hur läget var. Han sa att jag med eller utan barn alltid var välkomna dit.
Gick och lade mig med killarna och exet i rummet i källaren. Väntar på att stilnoct ska verka.

Nästa julafton ska bli bättre

5 Likes

Nästa julafton BLIR bättre! Utan tvekan!

2 Likes

Juldagen

Vaknade till på madrassen på golvet då exet klev över mig. Hon skulle ut på träningspass. Låg kvar till 10 tiden då jag väckte grabbarna och vi åt frukost. Kände mig fortsatt helt passiv. Packade bilen och sen skulle vi tydligen åka en sväng till ex-svärföräldrarna på fika. Ex- svärmor har någon form av demens och frågade samma sak fem gånger. Exet var påklistrat positiv och jag kände bara att jag ville därifrån.
Avrundade rätt snabbt när grabbarna ätit upp glassen. Åkte hem till mina föräldrar med killarna. De har inte så mycket att göra här, det blev mest padda och Lego. Grå dag, gav mig ut på en löprunda när mörkret fallit.
Tomten kom igen idag och nu fick jag några presenter: kaffebryggare och brödrost. (Önskade mig det då exet tar med sig det från huset), fick också bidrag till vår sälen-resa.

Känner mig plågsamt inaktiv, kommer inte på nåt att göra. Slötittar på mobilen hela tiden.
Kollar in dating-apparna även om jag vet att jag inte ska kasta mig in i något nu. Samtidigt känner jag en avsaknad av lust till kvinnor. Tänder inte på något, det kanske är en normal reaktion under förutsättningarna.

Rent krasst känner jag mig väldigt kräsen när jag kollar på sidorna. Ålder, intressen, barn, utbildning etc vill jag ska stämma… vi får se kanske tar upp det där under våren.

Väntar på att det blir läggdags snart så man får sova

Dagarna är super gråa… allt är grått. Själv har jag haft en körning från Eksjö (jobbet) till Stockholm tur o retur. Hade jag inte haft min kollega som jag jobbat med sen i går morse hade jag nog suttit och gråtit hela bilfärden upp. Det är tuuuuuungt!
Ser bilder i huvet med exet och nån annan… man blir ju så ledsen.
Vi hade skit roligt när vi åkte upp och vi stannade till på burger king i Nyköping på tillbakavägen och det var svart ute… då kom tankarna. Saknaden. Att åka hem till min fru som man visste längtade efter mig… fast det finns inte.
Finns ingen fru som längtar efter mig längre… finns ingen fru som bryr sig om alla mina fina känslor jag har för henne. Jag finns inte för henne längre.
Fick sms av min andra fina dotter (bonus) igår… hela mitt hjärta gick i tur…
jag saknar min störda familj… jag har alltid gjort allt jag kan för att alla ska få det jag aldrig haft…
Ångrar att jag druckit så mycket… sen jag flyttade har jag inte druckit mycket alls mer än en fas då ångesten var fördjävlig och inte en droppe på två veckor på fredag och det är inte ens jobbigt!
Fast imorgon verkar det som en kompis vill att jag ska med ut och då är det fest och då får man dricka men jag vet faktiskt inte om jag känner för det… fast vad ska jag annars göra?

Nä vem är intresserad av nån annan?! Den jag vill leva mitt liv med har valt bort mig…Fy fan.!

Funderade när jag åkte till jobbet imorse på att jag hatar spel.
Ogillar även som när tex frugan inte talade så man förstod. Säg vad du vill jag ska göra så gör jag det istället för att prata runt saker…
som när hon sa nej jag älskar inte dig. Okej då förstod jag.
Då valde jag att släppa och inte kämpa mer.

Ja du ike du har iallafall fått fira jul även om det suger för dig.
Jag har jobbat… tvingade min chef att sätta in mig för annars hade jag nog haft en snara runt halsen igår.
Jag har inte ens fått en julklapp från någon. Fast vet du. Det gör mig inget för jag är en vinnare. Och jag tror du är det med. Nästa år då jävlar tar vi revansch med råge :slight_smile:

Med tanke på hur jag är som person och att det redan är några som verkar iallafall intresserade så tror jag inte livet kommer suga så länge till.

@Andreasnoord vaknade just till. Klockan är 0440 och lillgrabben sover bredvid mig i sängen. Vaknade till av en dröm då jag fångade den andre. Han flinade åt mig sen vaknade jag…
Jag tog beslutet i oktober att inte dricka alkohol på ett halvt år. I början saknade jag det, att lindra ångesten och känna den avtrubbade luddigheten. Men det har gått oväntat bra och nu känner jag ingen dragning till det, snarare lite avsmak.
Jag har också varit väldigt öppen med det för alla. Brukar säga att jag i den aktuella situationen vill jag inte bedöva mina frontallober, utan ha kontroll och inte säga eller göra något dumt. Alla har sagt att det är ett mycket klokt beslut.
Men vardagen är grå, skulle gärna se att det blir färgfilm igen

1 Like

Annandag jul

Efter att jag skrev vid 5 tiden skrev en gammal vän till mig. Han skilde sig för ett par år sedan och visste vad det handlade om. Rätt omgående bjöd han in mig att hänga med på vrakletning till våren och hänga med till Lappland på en tur. Kändes bra.
Somnade sedan om i några timmar. Åkte ner på stan med farmor och grabbarna till ett interaktivt museum sen hamburgare och en sväng till vattnet.
Noterade idag att jag är helt likgiltig till exet, längtar inte eller funderar vad hon pysslar med. Känns som om jag helt enkelt skiter i det.
Ingen känsla av nedstämdhet.
Som sagt en väldigt bra dag, bästa på länge faktiskt. Det kommer nog sämre dagar, men trenden verkar vara uppåtgående.

1 Like

Kan man säga att ”jag gillar att följa din tråd” utan att det missförstås? Gillar självklart inte vad du går igenom men jag kan identifiera mig med ditt sätt att uttrycka dig om din nuvarande situation. Ibland läser man beskrivningar där det finns något mellan raderna som sätter fingret på den egna situationen.

Ta hand om dig och fortsätt på stampad stig :slight_smile:

3 Likes

Jag gillar definitivt tråden. Den beskriver sakligt hur det är och inger dessutom någon sorts hopp. Det syns, mellan raderna, att läkning pågår.

2 Likes

Ja jag saknar inte heller alkoholen måste jag erkänna… har inget vidare sug heller, jag fattar ingenting!!
Jag vet i början att jag förhandlade med mig själv men har inte ens gjort det de senaste två veckorna vilket är så konstigt…Jag kan i praktiken supa hur mycket jag vill och ingen stör sig…
Fast jag har inte sagt jag ska bli nykterist men kontroll ska jag ha. Sen får man väl se om det blir helnykterist jag blir i slutändan?

2 Likes