Liten undran i en bodelning

Hej!
Sitter i stundande bodelningsprocess då vi ska skiljas…
Och eftersom hon har väldigt bråttom så har hon valt att flytta innan allt är klart och jag tyckt att lösöre, bohag har varit viktigast att lösa just nu. Allt med ekonomi hur vi skulle lösa, skulle vi ta längre fram.
Jag vill ju behålla huset men med tanke på vi köpte det för ca 6 månader sedan är inte så mycket betalt på huset, dvs mest skulder.
Nu är det tusen saker som ska lösas känner jag, och det stora problemet som jag ser det är att vi köpte huset med möbler då förra ägaren valde att släppa allt.
Tyvärr står det inget om det i köpekontraktet…
Hur ska vi tänka där?
Vi har ett barn gemensamt och jag har två sen innan och jag har ansett att jag kanske skulle då, för barnens skull låta barnens möbler vara.
Vi försökte ikväll med att skriva ner då vi fått hjälp till viss del med hennes mamma hur vi ska tänka.

Jag tyckte väl den uppdelningen var okej.
Men ikväll när vi satt med det börja hon hela tiden att hon lämnar möbler osv och då ska hon ha en massa pengar…

Jag vill bara lösa detta smidigt och lätt, sagt till henne att ta möblerna hon vill ha, och hon har fått ta vad hon vill, men sen gnälls det för att hon inte får plats med allt i sitt nya boende…

Kanske allt är osammanhängande skrivit men jag ville dels kräka av mig och dels få hjälp…

Låt henne ta hälften av möblerna och dem hon inte har plats för får hon antingen maganisera eller sälja. Om det inte är nya möbler eller skinnmöbler/ ädelträ betvivlar jag att de har något större ekonomiskt värde.

Möbler räknas som lösöre och är sällan föremål att ens skrivas in i ett bodelningsavtal utan det brukar man komma överens om sinsemellan. Har hon sen inte plats för möbler hon vill ha är det knappast ditt problem, och du ska absolut inte behöva betala för dessa bara för att dom lämnas!
Kolla i min guide som finns här: Liten guide vid skilsmässa…och kolla hur vi resonerade.

Precis som föregående inlägg…
Begagnade möbler har ofta ett bruksvärde, men sällan något betydande ekonomiskt värde.

Erbjud henne att ta med sig hälften av möblerna som finns i ert gemensamma hem, vill hon (av vilken anledning som helst) inte ha möblerna så är det inte dina problem.
Hon kan absolut inte kräva att du ersätter henne ekonomiskt för att hon avsäger sig sin rätt till hälften av möblemanget. Men du kan ju, i strävan att vara smidig, frivilligt istället erbjuda henne en summa.

1 gillning