Ledsen och förtvivlad

Ja det har jag. Min mamma är född här och min äldsta son bor här. Och en syster med familj. Så det var ett självklart val för mig när det var omöjligt att stanna. Det är inte alltid så lätt att veta om man valt rätt men för mig har det varit som att hitta hem.

Bara så märkligt

Vad är märkligt?

Varför man egentligen gör så, inte kan se det gamla och börjar om helt…

Det blev nog väldigt färgat av det som hände oss. Jag hamnade i ett läge där jag inte kunde säja som det var till någon. Otrohetsaffären var förbjuden på flera plan. Och jag levde i detta med munkavle för att kunna rädda vårt gemensamma liv. Det blev så smutsigt efteråt när allt kom fram. Min arbetsplats, min bil, mitt hem, min sommarstuga. Alla som anat men inte sagt något. Det går så klart inte att veta om man inte läst min historia. "Livet har stannat"
Det var och blev lite av en skandal.

1 gillning

Har haft lite ångest inför helgen igen, att jag ska vara ensam. Men min kusin ringde precis och frågade om jag ville följa med henne till stugan, som ligger på en ö. Hon har precis också skiljt sig och vi har sagt att vi måste träffas och prata och kanske gråta ihop. Så nu blir det av. Vi ska bada och basta också. Ska bli mysigt. Jobbigt också förstås då min kusin inte mår så bra.

7 gillningar

Men va skönt att träffa/prata med någon i samma situation.

2 gillningar

Jag har umgåtts med min kusin i två dagar som är mitt upp i sin skilsmässa just nu. Hennes man har nyss flyttat ut och är inne på sin tredje kvinna sen i april. Min kusin mår verkligen riktigt dåligt. Hon gråter mest hela tiden, hon är på väg att kräkas ofta. Plötsligt står hon och hulkar, men det kommer inget. Hon har rasat i vikt. Dessutom är hennes pappa svårt sjuk. Han kommer med största sannolikhet att gå bort redan i år. Hennes mamma gick bort i december. Hon behöver massor av stöd. jag lyssnade och fanns där för henne. Men hjälp vad det tar energi. Energi som jag känner att jag inte riktigt har.

Hon vill att jag ska flytta hem till henne, hon hatar att vara ensam. Men det är inget alternativ för mig. Jag måste få vara ensam emellanåt. Jag vet inte hur jag ska kunna hjälpa henne på bästa sätt. Är orolig för eftersom hon är så väldigt svag och nedbruten just nu.

1 gillning

Mänskor fungerar så olika.

Vissa mänskor kan till och med få styrka av att någon annan mår lika dåligt som en själv, att se någon annan i samma sits. Sådär så att man känner att man inte är ensam och att man på nåt vis hjälper sig själv när man hjälper den andra.

Du har en mystisk styrka som gör mig nyfiken på dina texter. Det känns som att ditt liv strävar till ljuset och lättheten hela tiden och att det mörker som du stöter på aldrig skulle bli något du greppar tag i av chock. Istället uthärdar du mörkret med en envis framåtrörelse mot ljuset.

Då blir det oxå svårt för dig att uthärda andra mänskors mörker, även om du vill väl.

Själv skulle jag vilja vara lite mera som du.

Jag hade antagligen fått lite för mycket ut av att en annan mänska var i samma hemska sits som jag och bjudit in henne till mitt liv fullständigt.

Det är något jag får rannsaka. Mitt intresse för den negativa spiralen.

Vad är det som gör att du hålls så ljus, tror du? Du har säkert fått en stabil barndom, med föräldrar som gjorde det självklart för dig att du är älskad och att livet är kul?

1 gillning

Oj, det har jag aldrig ens tänkt att jag skulle vara ljus.Tvärtom så ser jag mig själv som en grubblare.

Jag hade allt annat än en stabil barndom. Mina föräldrar var för unga och omogna för att få barn. Det var mycket fester och alkohol och bråk på helgerna. Jag var livrädd för min pappa som barn. Han skadade mig aldrig fysiskt men var ofta arg och hotade med stryk så fort man inte gjorde exakt som han ville. När han var full, vilket var varje helg så raglade han omkring och kunde ställa sig och spy precis vart som helst. I mitt rum, i brorsans rum, i lådan med räkningar osv osv… Tack och lov har min pappa förändrats som person. Idag är han stabil och snäll och har hjälpt mig mycket.

Min mamma har aldrig varit den trygga mamma-typen. Min bror tror hon har någon diagnos av något slag, Och jag är nog beredd att hålla med. För hon är en mycket knepig person. Det säger alla som känner henne. Min kusin sa igår att övriga släkten ofta tyckte synd om mig och min bror som haft oturen att få just henne som mamma. Orkar inte ens skriva om henne. Men nej, hon har inte hjälpt mig genom livet om man säger så.

Jag är rädd att det ljusa du ser hos mig bara är en fasad. Att det inte är på riktigt.

Men absolut, jag försöker nog ändå sträva mot ljuset. Jag vill inte ner i det där jobbiga. Det gör för ont och jag orkar inte. Kanske flyr jag.

Jag har en tung dag idag. Känner mig så ensam och eländig. Hoppas på bättre känsla imorgon.

3 gillningar

Tack för ditt svar. Om det är en fasad så är det ju en fasad på djup nivå, eftersom du håller den uppe här på anonymt forum, till och med.

Det kan kanske förväxlas med styrka.

Om jag var ditt ex skulle jag oxå ha panik nu, över att ha lämnat dig.

2 gillningar

Tack! Vad fint skrivet, att det kanske är styrka. Jag hoppas det.

Du fick mig att må lite bättre. Tack igen!

1 gillning

Har haft lite ångest inför helgen igen. Idag ringde min bror och undrade om jag ville komma dit igen. Jag var lite tveksam först, det är en bra bit att köra. Men så kände jag att det är värt det, att få komma bort från ensamheten. Trivs så bra med min bror och hans familj. Dessutom fyller en av flickorna år på lördag så det blir lite kalas och aktiviteter. Helgen är räddad. Får se hur det blir till nästa helg, midsommar. Har inga planer än.

4 gillningar

Har varit hos min bror i helgen. Känns alltid lika jobbigt att komma hem. Ensamheten blir så påtaglig. Förvisso är jag rätt trött. Så jag behöver nog få vara ifred och vila upp mig lite.

Jag har hört från olika håll att min brors fru kan vara en riktig ragata. Mot mig har hon alltid varit väldigt vänlig, så jag har inte haft något negativt att säga om henne. Men i fredags när jag kom dit så ignorerade hon mig totalt. När jag och min bror var ute på ärenden med bilen ringer hon och skriker för full hals på min bror. Hon är redigt förbannad över en missuppfattning och ber oss att dra åt helvete.

Igår morse vaknar jag tidigt av bråk. Svägerskan står då och skriker på brorsan att hon minsann vet varför jag var där igen. Att jag ska passa barnen medan min bror ska ut på kvällen. Hon själv, äldsta dottern, hennes bror och ett gäng till skulle åka utomlands på morgonen. Men min bror fick tydligen inte hitta på något skoj.

Så, på sätt och vis är det kanske skönt att vara singel, Vad hemskt att vara i ett sånt förhållande. Inte för att jag och exet höll på sådär. Jag hade för allt i världen inte önskat att få byta med brorsan i alla fall…

Han kanske borde fundera på att bryta upp.

3 gillningar

…och om han bryter upp så kommer hans fru säkert stå där helt oförstående eftersom han aldrig uttryckligen har sagt: ”Om du inte slutar vara så elak kommer jag göra slut.”

Men jag håller med dig till 100%. Det låter inte som ett bra förhållande…

3 gillningar

Haha precis så Fuzzy! :joy: Varför sa han aldrig nåt? :smirk:

Första året som nyseparerad ifrån barnens far firade jag midsommar på en camping med andra familjer, som tidigare år. Alla grälade om vem som skulle göra vad och vem som inte gjorde nåt :joy:. Så skönt att vara själv med eget ansvar, enorm frihetskänsla!! Nej i vissa relationer vill man inte vara!

3 gillningar

Exet ringde igår kväll. När vi pratat en liten stund hör jag att han gråter. Jag frågar vad det är, han säger bara “fortsätt prata”. Men det blir ju konstigt när han gråter. Jag frågar om det är något jag sagt som gjort honom ledsen. Han säger bara att det inte är mitt fel. Jag frågar om han skulle må bättre av att vi inte har kontakt på ett tag. Nej, han ville veta hur det går för mig. Usch, detta är så jobbigt. Jag vet att det mest var hans beslut att skiljas, att det var han som drev på osv. Men detta påverkar mig mycket. Mår dåligt av att höra att han mår dåligt. Jag vill kunna hjälpa, samtidigt som jag behöver hjälpa mig själv just nu. Vet inte hur jag ska hantera detta.

1 gillning

Tenk på deg selv, og la ham være ansvarlig for sitt eget liv. Ellers så vil du alltid være så bundet til ham følelsesmessig at du aldri blir fri. Dere skal jo ikke bli et par igjen, skal dere?

1 gillning

Nej, vi ska inte bli ett par igen. Du har rätt, jag borde tänka på mig själv. Ska försöka göra det.

1 gillning

Jag tycker att han handlar ganska egoistiskt. Han avslutade ert förhållande och nu när han inte är lycklig i den situationen vill han att du ska trösta honom. Jag tycker du ska sätta stopp för det.

2 gillningar