Ledsen och förtvivlad

Känner mig så ensam idag. Och ledsen. Har hemlängtan till Sverige. Inte exet, men Sverige. Snöar som fan här idag, jag vill ha vår nu.

Jag borde vara glad att jag fått jobb, vilket jag såklart är. Men det är så mycket annat som tynger. Nej, ingen bra dag idag.

Jag velar angående boende också. Jag skulle bo riktigt billigt om jag köpte en lägenhet. Skulle bli billigare än om jag hyrde. Men jag vet inte om jag vågar köpa ifall jag inte skulle bli kvar här. Men jag måste ha eget boende så fort som möjligt känner jag. Hur jag ska lösa det vet jag inte. Vilsen idag helt enkelt.

Det snöar i Sverige idag också om det tröstar :wink:

Alla har sämre dagar. Kram!

1 gillning

Du fick mig att skratta. Tack!

Jag önskar att ni i Sverige också ska få vår.

1 gillning

Jag följer med dig, pikkusisko. Du verkar så härlig. Så mycket du gått igenom på en så kort tid och så beundransvärt du tar dig igenom allt. Du tycks älska livet, det är ditt trix.

Jag bor oxå i Finland.

Tack för dina ord! Dom värmer verkligen. Blir alldeles rörd.

Kul att du också bor i Finland!

Exet ringde idag. Han satt på flygplatsen, ska iväg på jobbresa. Han lät så jäkla märklig på rösten. Kände inte igen honom alls på sättet han pratade, förutom då vi sa hej då, då mjuknade han på rösten och lät som han gjorde förut.

Han frågade hur det går för mig, om mitt nya jobb osv. Han lyssnade verkligen, vilket jag inte upplevt att han gjort det senaste året vi bodde tillsammans. Men ändå lät han så konstig. Tja, inte vet jag. Kanske var han spänd inför resan.

Känns så konstigt att en person man levt ihop med så länge kan kännas så främmande ibland.

Ja verkligen konstigt . Kommer aldrig fatta hur de kan ändra sig så totalt.

2 gillningar

Idag har två olika män “stött” på mig. Först en som tyckte jag har sexig accent och frågade var jag kom ifrån. Jag sa att jag bott hela mitt liv i Sverige. Då ville han bjuda mig på middag hemma hos sig så jag kunde få en ny vän och vi kanske kunde ha det lite roligt.

Senare mötte jag en man (gubbe runt 70 år) som sa en kommentar jag inte förstod. Min finska är ju inte helt perfekt. Frågade min mamma sen vad han kan ha menat. Hon sa att det betyder att han ville kyssa mig.

Jo, så här i Finland går det hett till… :joy:

Fy bubblan alltså. Vad är det för typer jag verkar attrahera?

3 gillningar

Du får ursäkta men jag tycker ändå att den där typen av uppvaktning är lite sexigt och bekräftande! Ja jag vet sexistigt och hela baletten men är det roligare då när ingen ser en? Här i Sverige vågar ingen man längre visa intresse eller så är det hos mig felet ligger, annat var det förr men efter 50 blir man liksom osynlig och det är inget kul alls. Ta det för vad det är, du verkar väldigt snäll och empatisk, hade det varit jag så hade jag berättat för exet men förskönat och föryngrat gubbarna :joy: !

3 gillningar

“Förskönat och föryngrat gubbarna” :smile: Ja, det hade varit något att berätta för exet.

2 gillningar

Idag är en tung dag igen. Jag saknar inte exet, eller jo kanske lite. Det är mer att jag känner mig så vilsen. Känner mig inte hemma här. Hur skulle jag göra det när jag inte har något hem. Jag vet inte om jag trivs i den här lilla staden. Kommer jag bli kvar här? Eller kommer jag dra vidare? Känner mig så rotlös.

I Sverige i vårt hus kände jag mig verkligen hemma. Det var min plats på jorden. Tyvärr hade jag inte råd att bo kvar där. Det är så sorgligt. Exet får bo kvar i mitt paradis. Bra för honom såklart. Jag saknar mitt hem otroligt mycket. Men utan exet. Tror jag. Vacklar lite idag.

Tung dag idag också. Jag fick hjärnsläpp igår. Skickade “Jag saknar dig” till exet. Vad tänkte jag på? :cry: Jag saknade honom verkligen igår. Hörde en låt på radion tidigare på dagen som påminde om tider då vi hade det bra. Vad fick jag för reaktion på mitt korkade sms? Flera timmar senare kom det “Jag är trött och ska sova”. Inget mer.

Känner mig så förbannat ensam. Skickade en fråga till min kusin tidigare idag om vi ska bowla imorgon kväll. Han, hans fru och jag. Men jag har inte fått något svar och känner mig så löjligt sårad över det. Funderar han på hur han ska avvisa mig på ett smidigt sätt, eller ska han bara låtsas om att han inte fått nåt meddelande? Vill ju inte vara till besvär. Någon som folk känner sig tvingade att umgås med nu eftersom dom vet att jag är ensam. Usch, ångrar det meddelandet nästan lika mycket som det jag skickade till exet.

Jag har fått en sån dum ovana sista tiden. Jag trycker i mig massa onyttigt. Viktmässigt är det ingen fara, det hade inte skadat om jag gick upp några kilon. Men det är så onödigt och framförallt onyttigt. Jag snackar godis, choklad, glass, bullar, kakor…

Nog med gnäll idag.

2 gillningar

Varför flyttar du inte tillbaka till Sverige igen om du bott här i hela ditt liv? Det måste ju vara väldigt jobbigt att bo hemma hos sina föräldrar och känna sig ratad av sin bror? Jag älskar mina syskon väldigt mycket men det skiljer 50 mil mellan oss så vår kontakt de senaste 10 åren har varit några dagar på semestern och på högtider. Skulle också känna mig konstig och rätt obekväm att som nyskild helt plötsligt umgås med dom varje vecka. Vi har vuxit ifrån varandra och lever helt olika liv nu…

1 gillning

Tanken att flytta tillbaka till Sverige finns där helt klart. Men jag tror jag ska försöka ge Finland en chans ändå. Jag måste försöka skapa ett eget liv här. Det är inte lätt. Men jag ska försöka.

Det är inte min bror som dissar mig, utan min kusin. Min bror och jag har fått en mycket närmare relation i och med skilsmässan. Vi pratar i telefon varje dag. Han bor 50 mil härifrån, så vi har inte möjlighet att träffas så ofta.

Kusinen hörde av sig till slut igår. Han skrev att vi skulle se idag vad som händer. Jag var välkommen att hjälpa honom att städa i en lägenhet han renoverat åt sin dotter. Som sagt, han/dom var inte så sugna på att hänga med mig idag. Men kanske går jag och hjälper till och städar i eftermiddag.

2 gillningar

:astonished: :face_with_raised_eyebrow: :zipper_mouth_face:

Du är snäll du :see_no_evil:

1 gillning

Desperat att komma ifrån huset snarare. :wink:

Nu blev det ingen städning utan bowling. Sedan ut en sväng på stan och träffa folk. Vi var ett gäng och hade riktigt trevligt. Träffade till och med två av mina nya kollegor på en krog. Jag fick ha lite svenskalektion för dom. I Finland läser man svenska i skolan, men dom flesta här omkring är ganska dåliga på att prata språket.

Men idag är jag trött. Det märks att jag inte är 20 längre. Kusinens fru ringde och frågade om jag ville komma och kolla på hockey ikväll. Det hade varit trevligt, men jag är helt enkelt för trött.

3 gillningar

Jag ska flytta på måndag! Jag ska hyra en fullt möblerad lägenhet jag var och tittade på igår. En fin tvåa på nästan 60 kvm med inglasad balkong. Mycket nära stora motions/skogsområden. Känns som en bra lösning för mig just nu. Jag får i lugn och ro känna efter vart jag ska ta vägen. Blir jag kvar här, vill jag flytta till en lite större stad eller blir det tillbaka till Sverige? Har varit och köpt nya fina sängkläder, nya fräscha täcken och kuddar. Trots att lägenheten inte är min ska jag mysa till sovrummet riktigt ordentligt. Allt jag köpt tar jag ju med mig igen när jag flyttar vidare så småningom. Känns ganska bra faktiskt. Får se vad känslan är när jag väl sitter där i lägenheten.

10 gillningar

Det gör du rätt i att fixa till så man får sin egen känsla där man skall bo.

1 gillning

Ångest idag. Jag har insett att det inte riktigt funkar med hunden. Han känner av hur jag mår och blir stressad. Jag tror även att boendet här påverkar honom. Han vande sig att bo på landet, trots att vi inte hann bo där i två år ens. Så nu ska en släkting till mig hjälpa mig med honom. Han ska få bo med henne i skogen. Han får följa med henne till jobbet. Hon är ensam och längtar efter en hund. Jag kan hämta honom när jag vill, ha honom när jag är ledig osv.

Men det känns ändå riktigt tufft. Min bästa kompis. Känns som jag sviker honom, trots att jag tror att detta är bra för honom. Att få komma och bo på landet/ skogen igen.

2 gillningar

Vet känslan har nyligen skickat bort min

1 gillning