Lån strax innan skilsmässa

Hej! Jag är ny här. Förlåt för ett extremt långt inlägg men jag känner att ni behöver lite bakgrundsinformation först :grinning:! Jag vill lämna min man. När jag berättade det för honom så kom det som en chock för honom för han lever och har alltid levt i sin egen lilla bubbla och trodde därför att allt var guld och gröna skogar. Många av våra gemensamma vänner och t o m vår son har förstått att något var fel och vännerna har t o m ”beundrat” mig för att jag har stått ut så länge. Vi har varit ett par i 20 år och gifta i 15 år. De senaste 4-5 åren har jag försökt att visa och dessutom berätta att jag inte ville ha det som vi har haft det längre dock utan att säga att jag ville skiljas rakt ut. Men jag har under de senaste 6 månader kommit fram till beslutet att jag inte vill längre. Vi har också under denna tid haft extremt många jobbiga år med bl a sonen som har varit och delvis ff är beroende av droger och andra händelser med familj runt om, problem som vi dock tsm har klarat av med stöttning av varandra. Vi klarade det men det gjorde samtidigt att vi gled ifrån varandra eller rättare sagt jag gled ifrån ”oss”. Att jag vill lämna honom beror dock inte bara på detta utan även att jag har växt som människa och insett att jag måste börja tänka på mig själv. Min man är världens snällaste person men jag har alltid blivit tagen för given, alltid fått göra allt hemma trots att jag är multisjuk och alltid tänkt på alla andra i första hand. Dessutom har jag inga känslor kvar för honom längre och nu orkar jag inte mer. Det enda jag vill är att få leva ensam och ta hand om mig själv( sonen är snart 19 och ska troligtvis skaffa eget). Jag är sjukpensionär och har den lägsta ersättningen man kan ha medan min man har en relativt bra lön. Alltså kommer jag att få det väldigt tufft när vi skiljs men det bryr jag mig inte om, jag ska nog klara mig på något sätt för jag vill inte fortsätta att leva i en ”lögn” och i ett förhållande där jag inte mår bra. Jag bryr mig däremot väldigt mycket om att jag inte vill sätta min man på pottkanten ekonomiskt och att vi ska förbli vänner som vi båda har sagt. Problemet är att vi har en massa gemensamma lån, både stora och små. Månadskostnaden för dessa lån kommer jag inte att klara av och då är risken att jag måste skuldsanera. Då blir min man ensam betalningsskyldig och det kommer att göra att han inte heller kommer att klara sig ekonomiskt och den sitsen vill jag definitivt inte sätta honom i! Nu har vi räknat på att ta ett nytt gemensamt lån och betala(samla) våra andra med det. Det kommer att sänka vår månadskostnad drastiskt och jag kommer att klara av att betala (på något sätt!) min del. Men det innebär att vi binder oss i fler år än vad vi har idag. Vi har ff inte lämnat in skilsmässoansökan så det borde inte vara några problem att få ett lån. Så vår tanke nu är att ta ett nytt lån, betala av de gamla och efter en tid ( typ 3-4 veckor) lämna in skilsmässoansökan. Min fråga är då… kan långivaren begära tbx pengarna eller göra något annat om dom förstår att vi har haft detta i ”baktanke” när vi tog lånet?

Utan att egentligen ha koll på det juridiska, så nä. Hur skulle det kunna bevisas att ni gjort detta med uppsåt? Du skulle ju lika gärna kunnat hitta din karl med en annan kvinna i sängen 1månad efter att ni ansökt om en kredit, o ansökt om skilsmässa därför, eller hur?

Men jag finner mig också lite tveksam o misstänksam mot hela upplägget i stort, trappade bort mig nånstans mitt i texten o tyckte det började bli rätt rörigt.

Vad är det för massa skulder o krediter det handlar om? Är det av den typen som finansierat ren konsumtion, eller finns det saker av värde kvar som nu skulle kunna säljas o på så sätt betala av skulder/krediter?

Tveksam och misstänksam mot hela upplägget, vad menar du?
Det är både konsumtionslån och saker men dock inte saker som kan säljas. Detta är inga nyare lån förutom smålånen som t ex bensinkort m m med hög ränta som vi helst vill ha bort.
Men om jag har förstått dig rätt så tycker du som jag att det inte skulle vara något konstigt med att ta ett lån och sen lämna in skilsmässoansökan sen…