Lämnad under pågående föräldraledighet

Som det ser ut nu så kommer jag att bli lämnad.
Jag har tre småbarn varav den yngsta är 9 månader. Jag är föräldraledig och har varit det dom tre senaste åren. Bebisen kommer att bo heltid hos mig och dom två större växelvis. Alla barn har samma pappa, han som nu valt en annan väg.

Vilka ekonomiska möjligheter finns det?
Bostadsbidrag, underhållsstöd?
Vem får barnbidraget?
I nuläget äger vi ett hus tillsammans som ska ut till försäljning. Alla hyresrätter där vi bor har skyhöga hyror, vilket gör mig så orolig. Min föräldrapenning täcker inte ens en hel hyra, hur ska jag tänka?

Dela med er av era erfarenheter!

Man delar väl barnbidragen utifrån den tid barnen bor hos en. Sen finns det väl något om att barnen ska ha samma standard hos båda föräldrarna där den som tjänar mer får stötta upp med underhåll.

1 gillning

Lika dant med underhåll, det utgår också från tiden barnen är på respektive ställe. Är det hälften blir det inget underhåll vad jag vet.

För de med mycket låga inkomster kan underhåll vid växelvis boende sökas hos Försäkringskassan, dvs då kan man få underhåll även om barnet bor lika mycket hos båda föräldrarna.

Ammar du mycket? Om din lilla äter bra så försök börja jobba igen så snart som möjligt och slussa över föräldraledigheten på pappan. Du måste ju tänka på din ekonomi. Om ni jobbar deltid båda en period och sen slussar över så att du jobbar heltid och han är hemma fram till inskolning. Så att du får upp din inkomst och kan köpa en bostad.

Har du sparkapital?

Oavsett. Ställ krav på pappan att han tar ansvar. Du behöver jobba.

1 gillning

Min man som lämnat mig har bedyrat att han betalar 50% av boendekostnader under tiden jag är hemma… har inte räknat ut hur långt det räcker än… hoppas väl fortfarande att han ändrar sig…

Som ensamstående med barn och låg inkomst har du säkert rätt till bostadsbidrag, gör “Kassakollen” på Försäkringskassans hemsida.

Ensamstående med barn, även om barnen har växelvis boende har mycket goda möjligheter att söka bostadsbidrag, även med rätt god inkomst. Det krävs dock att barnen är mentalskrivna på den adress där man söker bidraget.

Du säger att barnet på 9 månader ska bo helt hos dig, hur kom ni fram till det?
Det är fullt möjligt att avsluta amningen vid 9 månader, varför måste det lilla barnet bo hos dig på heltid om de andra bor växelvis?
Om jag vore i din sits så skulle jag kräva att den andra föräldern direkt varslar sin arbetsgivare om att han går hem o är föräldraledig, så att du så fort som möjligt kan söka jobb o komma igång med din egen försörjning.

2 gillningar