Lämnad nu

Känns så tomt. Min fru vill skiljas efter 7 år. Vårt förhållande har gått upp och ned. Senaste halvåret har vi gått i parterapi och arbetat framåt. Sen kanske man inte alltid följer all råd hela tiden även fast man egentligen vill.

Efter ett stort bråk nu i helgen säger hon att hon har bestämt sig. Hon vill ha ett liv utan mig. Jag känner mig så tom. Sitter just nu själv ute på vårt lantställe medan min fru och våra två små barn är i vår lägenhet. Hon vill inte ha mig där. Hon vill inte prata med mig och det jag får ut (bland annat i sms) är väldigt hårda ord och svordomar. Jag vill så gärna att vi försöker lösa detta - men inser nog rent logiskt att vi rör oss mot en separation. Mitt hjärta säger ”vi måste lösa detta” men samtidigt börjar jag nu efter några timmar för mig själv inse att skilsmässan är här.

Blir så arg, ledsen och upprörd. Och så saknar jag verkligen barnen (varav det minsta inte ens fyllt 1 år). Vill så gärna krama dem. Älskar dem så mkt och älskar även min fru.

Om hon tillåter mig hemma imorgon får vi väl planera husförsäljning och lägenhetsförsäljning och bodelning. Fy fan. Detta vill jag inte. Jag ville ha en framtid med frun och barnen och tyckte att terapin tog oss framåt.

Hur har ni andra gått vidare? Både känslomässigt och praktiskt? Någon mer som separerat med små barn?

1 gillning

Om ni grälar så mycket att ni går i terapi sedan ett halvår och ändå har ett så stort gräl att det för din fru blir final call och hon vill skiljas så kanska det är dags att iallafall ta en stund isär och fundera? I ett normalt förhållande klarar man sig utan både såna gräl och terapi så sorry, det kanske kan bli en bra separation i alla fall? Det kommer ju inte som ett hoppsan, ingen otrohet, tyvärr små barn men då förstår de ju mindre.
I mina ögon så börja bygga ditt eget liv utan henne, om ni ändå haft problem så länge så låt henne gå. Vill det annorlunda så hittar ni tillbaka till varann, ju längre ni nöter på nu desto mer skada åsamkar ni varann.
Lycka till!

1 gillning

Nej, håller inte med MonicaHo. Vadå normalt förhållande?
Dom flesta förhållanden går upp och ned. Inte alls ovanligt. Speciellt inte när man har små barn.
Erat yngsta barn är inte 1 år fyllda än. Det är tyvärr väldigt vanligt med separationer då. Många föräldrar är väldigt trötta och den mesta energin går till barnen.

Inte bra att du messar och är förbannad. Du sitter ensam och tänker, din fru har barnen. Hon hinner inte känna efter på samma sätt som du gör. Dina mess kommer inte lösa ngt. Tvärtom.

Har du lust att berätta om orsaken till era gräl?

Jag messar inte elaka saker utan försökt förklara mig samt bett om att träffas men får tillbaka saker som ”idiot”, ”hatar dig”,”du är värdelös”, ”dra åt helvete”, ”vill inte se dig”, ”looser”, ”all kärlek är död”

Överlag bråkar vi sällan, men då och då (säg var tredje månad) blir min fru superarg och skriker och drar upp massa saker. Oavsett vad jag säger vänder hon det emot mig. Jag vet att jag gör saker fel ibland och att det fysiska mellan oss i princip varit dött senaste åren, men jag vill kämpa på.
Vardagsbestyr delar vi oerhört jämnt på. Det anser även hon. Båda sköter handling, matlagning, läggning, tvättning osv. På den fronten är vi helt jämställda. I terapin har saker snarare handlat om maktförhållandet i relationen. Där jag måste våga ta mer plats. Att jag måste ha mer framförhållning - då jag ofta är mer spontan.

Att gå in i detalj vad det handlar om kanske gör att hon känner igen sig om hon surfar in hit. Man vet aldrig.

Om vi antar att din fru menar vad hon skriver undrar jag bara varför du vill leva med henne?
Att du vill vara nära dina barn förstår jag absolut men hennes beteende…
Måste kännas hemskt att vilja kämpa och lösa problem och sen få noll gensvar.

Du skal ikke finne deg i å bli kalt sånne ting!! Makan til respektløs hespetre, pardon my french! Du må skåne deg selv for dette, ikke send henne meldinger, ikke prøv å forklare deg, da vil hun bare få en anledning til å spy ut eder og galle. Du trenger ikke det, du trenger å ta vare på deg selv så du kan ta vare på barna også.
Ikke ta kontakt annet enn det praktiske, hold det saklig, kort og i en korrekt tone. Vi er mange som har gått på smellen med å prøve å forklare, være grei, forståelsesfull, det funker ikke. Vi får bare dritt tilbake. Nå krever du din plass, hold deg unna henne og du kan kanskje oppleve at hun får en aha-opplevelse når du står opp for deg selv.

Stå på, sender deg styrkeklemmer :hugs::hugs:

Kan tänka mig att hon är ”hård” då det då blir lättare att bryta upp. Att hon kan bli oerhört arg vet jag sedan tidigare. En del jag accepterat. Hon är den som kan få mig att må absolut sämst men även samtidigt den som kan få mig att må absolut bäst. Jag har under de senaste åren haft flera kriser och dödsfall i min släkt och där har hon varit ett bra stöd - men samtidigt har jag blivit mer introvert och haft mkt saker att lösa. Det har tagit tid från relationen. Men kanske får man lov att gå vidare. Blir mkt praktiskt och ekonomiskt att lösa. Vi får väl hitta ett sätt att typ bo tillsammans och försöka lösa ngn bodelning innan betänketiden tar slut. Jag vet inte.

Att vara nära barnen blir lite sjävklart i kommande tid pga min föräldraledighet. Dock har vi en sommar ”tillsammans”?

Då har man även blivit blockad på alla sociala medier. Vi har inte ens hunnit prata något kring det praktiska. Är med barnen i vår lägenhet och har ingen aning om var hon är eller när/om hon kommer hem

Hade barnen lite över ett dygn. Kändes så bra, men nu har hon dem ett dygn och ska bo borta. Allt blev så tomt.

Vi hade en planerad minisemester/långweekend nu till helgen. Då allt är upp och ned vill hon åka och ha med sig barnen. Känns jobbigt. Kommer bli fyra dygn ensam. Hinner väl träffa barnen iallafall en snabbis innan de far iväg.

Vi har inte hunnit prata någonting praktiskt (eller om ens skilsmässan ska ske). Hon är arg på mig och känner att det är över. Hade en del mindre lyckade sms-konversationer.

Jag befinner mig ännu i chock och vet inte vilken riktning allt ska ta. Så sjukt.

Det hjälper inte genom att använda dig av fula ord och svordomar. Försök att vara finkänslig, tänk på det din fru tycker om. Om du verkligen älskar henne så ska du åka till henne ändå. Hon kan inte förbuda dig att komma hem till erat gemensamma hem. Det enda som kan hjälpa är att ni tillsammans sitter ner i lugn och ro, och diskuterar och samtalar om det som hänt och händer. Jag önskar dig all lycka till! Kämpa för eran kärlek :slight_smile:

Du är den andra som missuppfatta det med ”fula ord”. Jag skickade inte ett enda sånt - det var hon som gjorde det.

1 gillning

Fortsätter på mitt gamla inlägg. Vi har fortsatt vara gifta - men känns inte riktigt som gifta. Slutet av våren och sommaren har blandats med bra perioder och sämre. Nu har det varit en vecka som är skit.

Vi är på vårt fritidshus. Min fru klagar på att hon mår dåligt. Det enda hon sen i praktiken gör är att sitta och kika på serier på en iPad. Jag har lite smått försökt nå henne i samtal, men inte nått fram.

Hon är med barnen korta stunder, men hon äter inte med oss, hon vill inte följa med på aktiviteter/utflykter, hon sitter uppe på natten och somnar i soffan. Går sen till sängs när jag går upp med vår minsta mellan 05:30 och 06:30.

Diplomati

Jag anar en viss ojämlikhet i vem som avgör var “skåpet ska stå”. Att den ena parten är medgörlig och den andra är orädd för vilka ord som uttalas.

Har man en gång riggat för att vara diplomaten i förhållandet och kanske även har det som handelsvara i relationer så är man illa ute.

Kanske har du blivit utvald för din smidighet och kompetens att förstå och snabbt anpassa dig till en person med temperament?

Det är min specialitet och en helt värdelös metod. Den fungerar med balanserade och hyggliga människor som har empati och själva sätter gränser. Med personer som mår bra och inte använder omgivningen som avlastning när man behöver hata någon en stund.

Friska människor som inte har diplomati som handelsvara har inte ens ett fem minuters förhållande med en gränslös person. De markerar genast och spelet är över.

Som diplomat får man rannsaka sig själv. Hur skulle det vara att ha en relation med en vuxen person som man inte kan manipulera genom att vara till lags. Att kunna stänga av sitt trevliga sätt och vara älskad ändå. Att inte vara den underdånige tjänaren och låta prinsessan leva i en värd utan hinder.

Det är ungefär det utrymme du lämnar åt dem som får förolämpa dig, men du begär inget tillbaka.

Som diplomat ska man inte sälja ut sin själ. Om det finns personlighetsstörningar med i bilden kan man bli slukad på tvären och längden av personer med narcissistiska drag och personer med starka känslor som inte har tid för mycket mer än sig själva.

Just de problemtyperna har inget att ge om du är diplomat. Höjden av glädje är att du kunnat tämja Lejonet, men något jämbördigt och vettigt förhållande blir det aldrig.

Förhållandet brukar luta svagt utför och till slut är du utmattad, ledsen och deprimerad.

Diplomaten är till slut inte mycket att ha och kanske inte kan göra de allt mer svåra konsterna. Att inte kunna sätta gränser gör att showen inte tar slut förrän båda parterna är helt utmattade och håglösa.

Själv mår jag väldigt bra och ångrar inte en minut att jag slösat bort tid på ett hopplöst förhållande. Mycket lärorikt att få sin strategi utmanad så att man till slut måste stänga av den för att inte dö. I ett normalt förhållande skulle jag aldrig upptäckt min egen “sjukdom”.

Aldrig mer diplomati som service. Den delen av mitt CV har jag strukit.

På sätt och vis är även diplomaten eller Pastor Jansson som jag brukar kalla mig - mitt i sin trygghet själv en liten Borderline figur som kan byta skepnad och vara olika fantastiska nästan overkliga personer.

Pastorn är trygg och lugn såklart och ingen nervös typ, men det finns ett drag av att inte vara äkta som passar bra ihop med oroliga och enormt krävande fullblods-Borderline. De är ju helt förtrollande och i början är de underbara. På resan gång hinner de byta skepnad flera gånger. Bara en lika flexibel diplomat som också kan byta skepnad kan fungera i den miljön.

Ska man fortsätta förhållandet efter denna upptäckt ska man förvånas över miraklet att börja sätta gränser. Underligt nog får man snabbt respons när man börjar hushålla på krafterna. Men sätta gränser är inte att fäkta med motparten utan sätta upp helt fristående staket utan att förhandla så värst mycket. Gränser som man hedrar och inte handlar med.

Underligt nog mår även motparten bra av gränserna. Trots sin fromhet som stillsam diplomat ha man genom sitt mesiga sätt skapat problem för motparten. Liksom inte svarat mot vilka de är så de ramlar rakt ut i rymden. Med en diplomat är de ju på sätt och vis helt ensamma med sig själva och har ingen spegel att titta i.

Det är ofta därifrån de vilsna själarna kommer. De stackars barn som inte bondat helt perfekt med en förälder och fortsätter leta efter sig själva resten av livet. De som tvingats hitta på sig själva för att det inte var någon där.

Då är de sista de behöver en böjlig diplomat. Det är en ren otjänst.

Två personer i samma rum som anpassar sig till varandra - sök på ordet medberoende

Att inte vara sig själv är energikrävande.

, men

De som löser sina problem med desperata metoder som drar med sig andra ned i graven kan inte diplomaten fixa. Att vara vårdgivare och dessutom bara få tillämpa den självhjälp en 4-åring hittat på fungerar inte.

Ofta behövs en skicklig och väl förankrad terapeut/psykolog som kan guida personen. Att de får träna på nya alternativa metoder att fixa obehagliga känslor. Det kan vara tufft även för proffsen då de också kan bli skuldbelagda, diskvalificerade och manipulerade. I svåra fall har de ett stödteam som drar ut terapeuten med fötterna om de blir indragna i någon intrig.

Svårast är att hantera “dropouts” då de vill avsluta träningen.

Ännu svårare är att komma under träning då känslan av att vara fel redan är närvarande. Den etiketten ska man undvika att klistra på.

Jag skulle säga att de med problem är proffs på att må bra, men de metoder de använder fungerar bara på väldigt kort sikt. På lång sikt leder det till komplett värdelösa förhållanden och ett onödigt plågsamt liv.

Att få upptäcka hela problemet gör att när jag läser tidningar om lägenhetsbråk, självskadande beteende alkoholmissbruk, droger och plågsamma relationer så förstår jag vad det handlar om.

Mycket har sin upprinnelse i dåliga självhjälpsmetoder skapade av vilsna barn som blivit vuxna.

De kan ofta tala fyra olika språk och har inget problem med intelligens. Problemet blir synligt i nära relationer när vem man är spelar roll och motparten blir ännu en ingrediens i att lösa ett problem.

3 gillningar

Nu säger jag inte att någon har en personlighetsstörning, men en intressant aspekt av starka humörsvängningar är att de för en diplomat är helt oproportionerliga.

Till en början tror man att det här löser man väl över en kopp kaffe. Det går ju att reda ut problemet om man pratar.

Vad man inte fattar är att kraftiga humörsvängningar nästan aldrig har sitt ursprung i rummet. Det finns ingen riktig yttre orsak och verkan.

I bland kan konflikten faktiskt bara vara skön avkoppling bara för att komma bort från sig själv och sin smärta. Du pratar och diskuterar och medlar och kompromissar, men vad ni säger har ungefärr noll % effekt på problemet. Det bara lindrar att flytta problemet bort från sig själv.

Du som lever i “verkligheten” tror att du har med saken att göra. I bland blir du otroligt skarp anklagad för något och blir lurad in i en fight som inte har någon början och inget slut. Varje gång du sätter strålkastaren på ett litet område hoppar haren undan. Det är nästan som om inget lärande ska kunna hända. Ingen direkt strävan efter att egentligen lösa problemet.

Ett annat litet fenomen är att de har svårt att trösta sig själva. Vid olika upprörande tillfällen tänker de rätt negativa saker, men tröst och försoning liksom uteblir och de kommer ofta inte längre än till att tänka ut en hämnd, ett tillbakadragande något bittert.

Problemen förblir liksom olösta och till slut exploderar de när stressnivån går över ett visst värde. I själva vulkanutbrottet görs inget intellektuellt arbete och med lite vin eller någon annan drog (tex att tycka enormt illa om dig) får de ur sig obehaget.

Efter utbrottet är de nästan lyckliga eller i alla fall lugna. Det är bara över och de kan inte eller vill inte analysera vad som hände. Troligen för att smärtan kanske återvänder och de ju inte blir av med den på något intellektuellt självtröstande sätt.
Det gör ju att det känns lite hopplöst. Inga slutsatser och inget lärande om problemet dyker upp igen. Fortfarande lika sårbar.

I bland tycks det som om de två sinnestillstånden inte känner till varandra och de kan inte kommunicera. Det lugna tillståndet verkar inte ens känna till vad det upprörda har sagt eller gjort. Det är möjligt att det finns kontakt, men varför ha en kanal öppen till smärtan?

Man måste förstå att de urkrafter som utlöses bottnar i en fruktansvärt djup desperation av att ha en fragmenterad personlighet. Att aldrig riktigt bli en komplett och trygg person. Ja jag kan inte beskriva det på annat sätt än att man plockat ihop bitarna av sig själv och kollat noga på människor när man vuxit upp, men själva grunden till personligheten som skulle ha programmerats i uppväxandets tidiga stadier är lite rörig.

Med alla negativa självhjälpsmetoder skapas dessutom väldigt dålig positiv feedback då de känner sig utnyttjade, missförstådda och kanske skadat sig själva genom att ge av sig själva och blivit utnyttjade.

Tillit, förtrogenhet, självkänsla har blivit ersatta med det näst bästa som det stackars barnet tvingats samla på sig för att överleva.

Den som försöker lösa problemet över en kopp kaffe har ju inte en aning om att mitt emot sitter en person med kärnreaktorn på full gas i en livsfarlig situation.

Öga mot öga med den urkraften har den lille diplomaten inte så mycket att sätta emot. I bland får du fly hemmet och i bland krossas något du värderar högt. De gör farliga saker långt utanför vad som motiveras och du är kanske själv i omedelbar fara.

Det är i det utrymmet som de elaka och destruktiva uttalandena skapas. De kan vara i kontakt med hur värdelösa de själva innerst inne känner sig, men de som kommer ut är ett hat mot dig. Att du är värdelös. Mycket projiceras ut och personen har enormt svårt att bli kritiserad eller hantera skuld. De kan själva känna skuld för att vara oönskade eller fel. Ut kommer att du är fel.

Så dramatiskt behöver det ju inte vara, men i princip rör vi oss ju alla på en skala mellan komfort och välbefinnande eller försöker rädda vårt eget liv.

Problemet är att friska människor inte hamnar i det stadiet mitt på ljusan dagen medan fåglarna sjunger.

De existentiella urkrafterna finns ju i alla människor, men de som aldrig varit trygga stänger aldrig av den.

Det är det fenomenet som jag tror gör psykopater och narcissister så drivna och energiska. De har livet på spel utom möjligen när de sover. De positionerar sig och intrigerar medan du äter en glass.

Vanliga trygga medborgare har ingen aning. De vet ju inte att problemet finns. Och försöker man förstå så verkar det helt ologiskt.

Det är min erfarenhet utan anspråk på någon heltäckande eller exakt vetenskap.

Det slående är dock att alla med problemet verkar operera nästan identiskt. Har man väl drabbats kommer man på ungefär samma metoder för att kompensera för problemet.

Kanske hjälper mina erfarenheter någon.

4 gillningar

Mycket intressant skrivet. Tyvärr hög igenkänningsfaktor. Trodde länge att om jag sade ifrån skulle det ta slut. Vilket också hände. Misstaget var att tro att går att leva så.

Jättebra text.

Som alltid då jag läser om ondskefulla mänskor känner jag igen mig själv, som det trasiga barnet som blev psykopat & narcissist.

Men vilka är metoderna du & ni utvecklat för att få tyst på våra maniska mässanden?

Jag har inte varit såhär på flera år, men har varit en vulkan som måste ha varit outhärdlig för exet.

1 gillning

Det enklaste och snabbverkande är primitiva stressreducerande metoder som ökar välbefinnandet rent mekaniskt. Man sätter kroppen i rörelse och utsätter sig för goda saker. Titta på saker och gör sig upptagen med andra saker än sig själv.

  1. Motion och att vara i naturen kräver ingen intelligens.
  2. Undvika stress och lugnt avbryta innan hög nivå uppstår.
  3. Gör enkla saker i stället för svåra.
  4. Sova och vara jättesnäll mot sig själv.
  5. Slutar läsa tidningar som skriver om jordens undergång och tio saker du behöver veta under semestern.

“Mässandet” och olika hemskheter är väl fungerande överlevnadsstrategier. Det måste vara kvar tills man mår bra eller kommit på nåt som fungerar bättre.

Känner man skam, skuld och ilska funkar metoden snabbare än alla piller i världen. Att “skapa sig som perfekt”, “universums viktigaste” eller som “offer” och peka ut någon odugling. Det ger lindring på några sekunder.

Det är suveränt - men på sikt inte så bra förstås.

Svar i fel tråd (sorry)

Dina 5 råd är universellt användbara för alla som känner sig svaga av vilken anledning som helst tror jag, t ex alla på detta forum som blivit lämnade. Jag tycker också att mycket är vunnet av att stänga av alla sociala medier, stänga av sin telefon, padda och dator så ofta och så länge som möjligt, och istället fokusera på den absoluta närmiljön, och våga stå kvar i de känslor som väcks.