Lämnad av mitt livs kärlek och pappan till mina 3 små barn

Så länge du känner att de där sakerna inte är ett måste för att du ska vara du så självklart är det ok att sukta eller önska sig dem. Och även unna sig när man kan. Det är väl det jag försöker säga, på ett något omständligt sätt :joy:

De enda krav dina barn har på dig är att du ska vara deras mamma. Det kan jag lova dig. Så fokus på det! Skit i om det blir makaroner och korv tre dagar i veckan och hämtpizza på fredag. Allt det där kan du återkomma till när livet är mer i balans. Var i nuet för dina barn. Det är det viktigaste.

För egen del har jag börjat laga mat till mig själv veckorna jag inte har barnen vilket aldrig hände i början. Det kommer med tiden… den där jäkla tiden :hugs:

1 gillning

Åh… jag KAN nästan inte be om hjälp. Gör det bara när jag måste pga att barnen annars kanske missar ngt de bör få gå på osv… kanske skulle kunna om jag hade bil men jag har ju inte det. Kan inte bara utnyttja att andra kör och sedan inte bidra själv. Då får jag istället lösa problemet. Mitt ex hämtar iaf
sonen de ggr han kan, oavsett om det är hans vecka eller inte. Så det är inte varje vecka det blir som nu. Sedan ska jag se till att få min cykel till mig från huset och laga punka. Få hit sonens cykel. Och ta erbjudandet från en kompis att låna hennes cykelkärra att köra tjejerna i. Då är det minuter till fotbollsträningen :blush:

Kom bara ihåg att det är inte ett tecken på svaghet att be om hjälp/ta emot hjälp! Tolkar det som att du känner så. Förstår absolut att du vill klara detta själv. Jag vill själv inte ha ”hjälp” från exet annat än i undantagsfall, just för att jag vill klara mig utan honom. Dock känner jag mig ok med att be andra om hjälp, då o då. Du kan ju ta hjälp av nån nu under hösten, och återgälda det till våren när du kanske skaffat bil. De man känner lite mer är ok med det!

Dina barn mår bättre med en mamma som är i någorlunda balans, än en som är sönderstressad pga att hon vill fixa allt på egen hand :wink:

Nä alltså, jag tror inte jag förstår din syrra här riktigt. För mig hade det känts apkonstigt om min brorsa hade umgåtts med mitt ex. Jag hade sett det som ett svek mot mig faktiskt. Å andra sidan var de väl knappast supertighta innan separationen vilket din syrra kanske var med ditt ex? Men om de var tighta borde hon ju ännu mer se det han gjort som ett svek även mot henne. Nä, kan inte fatta det där. Jag hade blivit lack.

De var rätt tighta, på så vis att det var henne han vände sig till när vi gick igenom vår första kris då hans kompis flirtade med mig. Han tyckte väldigt mycket om att träffa henne och hennes kille både tillsammans med mig men också att hälsa på dem själv när han var på jobbresa i den stad de bor. Nu var det hennes kille han pratat med om att de ska ses ikväll när han är där.

Men vet du… om jag lyssnar på min magkänsla och det du skriver… så känner jag mig på riktigt ganska sviken. Hur är det möjligt att han virat typ alla i sin omgivning runt sitt finger. Och hur kunde jag, de, allihop gå på att han är mr dreamy på alla sätt ÄVEN om han splittrar sin familj utan att kämpa, slänger bort mig som ett använt toalettpapper. Fatta att min egen mamma, som såg hur dåligt jag mådde av det som hände i mitt liv, hade honom höjd till skyarna till och med efter han lämnat mig. Att det behövdes att han ljög, och hade en ny innan jag flyttat innan NÅGON och då inte ens alla - i min familj reagerade.

Att han kunde komma och umgås och hänga med alla, med mig i tårar… Hur fan är det rimligt? Varför tillät jag det? Hur kan han vara så fräck och egoistisk? Och hur kunde min egen familj ta emot honom med skratt och skoj och öppna armar :cry:

Tror mycket är att han verkligen älskar min familj, och de honom. Att han stod rakryggad fast han betett sig så jävla vidrigt. Tror fan att de andra tvivlade på min bild av det hela, eftersom han kunde sitta och titta dem rätt i ögonen och säga saker som att “ni tror väl inte det om mig, att jag skulle ljuga om att det finns en ny” osv. Han hävdar än idag tror jag, att han inte gjort fel,han lämnade mig innan de blev ett par. Men kom igen… att han i månader älskar sitt jobb , klätt sig extra fint , sa till familjerådgivaren att han kan veta att de ska hålla länge eftersom de känt varandra så länge. Inte alls bata de 3 månader de varit ett par för de jobbar ju ihop.

Vidriga människa som gått till jobbet varje dag Och verkligen “KÄMPAT” för vår relation. Tack för att jag slipper vara berörd av den sortens värderingar nu iaf…

3 gillningar

Alltså Skinny ditt ex är en jävla orm! Precis som mitt. Min också svinsnygg, välutbildad, vältalig och ställer alltid upp för barnen, skjutsar hit och dit, lagar näringsriktigt mat. MEN. Och det här är ju ett stort fett MEN, det här är snubbar som är känslomässigt retarderade. Bara en sån sak som att ditt ex inte fattar hur jävla rubbat det är att han droppar en bomb i ditt huvud och sen umgås med din familj mitt i rasmassorna! Du ska inte vända det mot dig själv. Du skriver ”varför tillät JAG det”. Men det här handlar ju noll om dig. Jag vet att du är smart och eg ser det här men på riktigt, det är ju hans beteende som verkligen är rubbat. Han borde vara anständig nog och hålla sig borta från din familj. Han borde lägga sig under nån jävla sten och skämmas! Usch!

4 gillningar

Och just det, jag tycker inte du ska lägga så stor skuld på din familj heller. Där och då visste de väl inte riktigt hur de skulle hantera det hela. Och eftersom ditt ex är en riktig orm så lurade han även dem. Men nu. Om du berättar för dem hur jävla illa han har gjort dig så tycker jag att du ska kunna förvänta dig en annan approach från deras sida.

Kan inte nog poängtera hur jäkla skruvat jag tycker det är att HAN vill umgås med din familj. För mig är det bara ett facit på att han har noll och ungen förståelse för hur hans beteende påverkar andra. Känslomässig retard, som sagt.

1 gillning

Hej @Skinny! Läser i din intressanta tråd, både dina och andras kloka inlägg. Hängde här under en period tills jag för ett år sedan träffade en fin man som gör mig väldigt lycklig och som gjort hela mitt liv bättre, även om jag gjort allt grundjobb själv.

Ett par saker skulle jag vilja skicka med dig från min egen erfarenhet som tre-barnsmamma som ”blev skild” två gånger under barnens småbarnsperiod. (Jag tycker att verbet skilja sig är så aktivt, många av oss upplever väl snarare att vi blir skilda från våra partners, våra liv, våra drömmar)

Jag, och många andra här som varit med om kriser likande din och kommit ut på andra sidan, vet att det är djävulskt smärtsamt och att det tar lång tid att nyorientera sig på riktigt. Därav alla kloka råd om att skynda långsamtoxh sänka kraven på sig själv.

Personligen körde jag stenhårt i flera år för att upprätthålla en livsstil och en personlighet som inte längre var sann, men som jag identifierade mig med och inte vile släppa. Som den starka, den kapabla, den lyckade. I det ingick att hålla god min när även mitt ex fortsatte att umgås med min familj och var så charmig och trevlig att ingen protesterade, inte jag heller, som intalade mig att det var bäst för barnens skull. (Denna charmiga typ som jag nu varit skild ifrån i 15 år har för övrigt som 50+ nu fått en ADD-diagnos vilket förklarar lite alt möjligt. Han är också inne på sin tredje relation sedan skilsmäsan, men det är även jag)

Till slut, i samband med att en annan kärleksrelation tog slut, så kraschade jag rejält psykiskt. Gick i terapi. Förstod vilken enorm press jag lagt på mig själv under många år genom att inte riktigt vilja låtsas om, erkänna varken för mig själv eller andra, hur fruktansvärt sårad och skadad jag faktiskt blivit av sveken från äkta man nr 1 och nr 2. Jag ville vara som Michelle Obama - When they go low we go high” men jag var en ledsen och sårad Michelle utan Barack. Det är bra att inte bryta ihop och skrika för småsaker och att prioritera barnen i en skilsmässa, men. Men.

Om jag fick göra om något skulle jag ha tagit mer av smärtan och sorgen direkt efter att det hände. Jag trodde kanske att jag skulle slippa undan genom att kämpa så hårt, men det gick inte. Så mitt råd till dig är som från andra här; sänk kraven och stanna upp för att känna det du faktiskt känner. Ta in sveket. Berätta för dina närmaste att du lider. Be om hjälp. Och om du vågar; tänk tanken ”jag är den svaga nu, jag är den som behöver hjälp”. Låt andra skjutsa dina barn. Det är faktiskt skitjobbigt att leva själv en hel vecka med tre så små barn som du har. Du kan inte trolla tillbaka det lyckade liv du hade förut, men ni kan skapa et nytt, kanske lite mindre kravfyllt liv.

Och framför allt: Ge dig själv chans att bearbeta och läka, helst med en terapeut, men också genom tid att tänka, skriva dagbok, skriva här. Gråta mer? Du är sviken och har förlorat väldigt mycket. Du kan vinna något också förstås, men det är ok att vara svag och ledsen och behövande. Till och med lärorikt. Dina barn kanske också måste få känna via dig att det verkligen är ok att vara ledsen och svag när livet slår till.

Det här är sent vunna erfarenheter för min egen del och alla måste göra sin egen resa. Jag tycker du verkar vara en fantastisk kvinna och mamma. Om det jag skriver känns fel för dig så bortse från det. Jag vill främst förmedla att styrka kan vara något även skadligt.

12 gillningar

@Honungspaj… long time, no see :hugs:

.
Så roligt att höra att allt är bulla, du ska tro att du korsat mina tankar mer än en gång. Jag önskar Dig allt gott fortsättningsvis oxå :orange_heart:

1 gillning

Raderat :orange_heart:

[EDIT] Usch, det där hade nog ingen vidare chans att uppfattas som det var avsett anar jag, dåligt omdöme av mig :see_no_evil:

:wink: jag hann läsa.

  • förfasades inte.
1 gillning

Vad är det där för punkt? Det skulle vara ett +

Det här var nyttiga ord för mig! Tar det till mig, det är ok att vara svag och visa sig sårad! Här himla svårt att acceptera det när det kommer till mig själv. Konstigt egentligen när jag gärna stöttar andra och har allt förståelse i världen för att ändra behöver hjälp.

1 gillning

Det funkade utmärkt!

1 gillning

Du var garanterat inte ensam om att läsa och snart nog lär det visa sig hur det var med resten :cold_sweat::see_no_evil::wink:

Nej men va fan. Det var verkligen ingen grej ju. Jag förstod precis vad du menade och hade ärligt tagit det som en komplimang.

2 gillningar

Jag hann oxå läsa…

Tror jag fattade hur du menade.

O framför allt att det var (som alltid) ett välment inlägg av dej.

Tuff, ärlig o alltid medkännande - det är ”våran” @Noomi det! :blush:

4 gillningar

Vi är nog många som känner så. Det är mycket enklare att vara ”socialarbetaren” än ”socialfallet”. Det kräver en ny slag styrka att be om hjälp. Men man vinner nya insikter om både sig själv och andra i den rollen.

3 gillningar