Lämna fullt ansvar till ny partner?

Har vv. Exet har träffat en ny. På exets barnveckan så jobbar hon ibland helg och då har vi kommit överens om att jag tar barnet. Under hela detta år har jag inte haft barnet någon helg fast jag VET exet jobbat helg ibland. När jag tog upp detta så märkte jag att hon ljög för mig.
Jag misstänker att exet ger fullt ansvar till nya killen med vårt barn när hon jobbar helg. De har kännt varandra ca 2 månader(hennes ord),de bor inte ihop. Jag VET exet har jobbat helger detta år.

Om mina misstankar stämmer…är detta ok att lämna fullt ansvar till,ja,en främling egentligen?

Vänd på det, säg att du vill bli tillfrågad eller ha barnet om hon jobbar helg. Säg att du vet att hon jobbat helg. Lägg ingen energi på ny partner, säg till hur du vill ha det. Be om hennes schema så att du kan planera.

1 gillning

Kan inte ert barn ha varit hos mormor och morfar, något syskon eller kompis till ditt ex?

Är det något ni kommit överens om eller något du kommit överens om?

Har det uttryckligen sagts att du ska ha barnet hur som eller tänker hon att dubfår ha det endast ifall hon inte hittar någon annan som kan ha det?

Ser du barnet far illa av det?

De dagar hon har barnet är det hennes ansvar och du kan inte bestämma hur hon vill lösa frågan med tillsyn när hon arbetar.

Mitt råd är att du släpper det du ändå inte kan påverka, d v s hennes val, och koncentrerar dig på det du kan styra d v s dina egna val när du har barnet.

Hon och jag har kommit överens om att jag ska ha han då hon inte kan (om hon jobbar tex.)

Tja, man kan ju använda rätt okända tonåringar, granntanten, barnens kompisars föräldrar etc som barnvakt om man vill, så givetvis även en ny partner. Sen hade jag väl inte rekommenderat att låta en ny få så stor roll tidigt. Men det är inget du kan bestämma över så det är ingen mening att du hänger upp dig på det. Dessutomr det ju rena spekulationer från din sida att han varit barnvakt

Är hon lika villig till det som du?
Men säger hon ok men ändå löser det på annat sätt finns det inget du kan göra åt det.

Det är hennes rätt att lösa tillsynen på det sätt hon vill så länge det inte är skadligt för barnet.

Ägna dig inte så mycket vad hon gör, älta hur hon sköter vårdnaden så länge inte barnet far uppenbart illa.

Uppenbarligen menar ni inte samma sak, antingen är hon inte ärlig eller så tänker hon som sagt att det gäller när hon inte har någon annan lösning.

Vi ska ha ytterligare ett samarbetssamtal på exets begäran. Kommer ta upp att,som överenskommet innan,jag vill bli tillfrågad först om hon inte kan ha barnet.
Sen har jag kontakt med psykolog för jag har för stort kontrollbehov när det gäller hennes veckor med vårt barn. Jag jobbar på det!

1 gillning

Det låter ju jättebra att du sökt hjälp för kontrollbehovet!

Såklart att man kan oroa sig för hur barnet har det hos andra föräldern, men det känns som att det tar lite väl stora proportioner för dig ibland.

Det är ett problem du har.
Du vill bli tillfrågad.
Du måste acceptera att hon kanske inte vill fråga dig.
Du har inget med att göra och ska inte lägga dig i hur hon löser sina veckor med barnet.
Problemet är inte hon utan att du vill lägga dig i och styra upp hur hon ska göra.
Det är något ingen ska behöva finna sig i.
Hur hon löser sina veckor har du ingenting med att göra.

Om ni har nedskrivet i en överenskommelse att du ska bli tillfrågad så ska hon ju hålla det.
Om det däremot bara är dina önskemål så måste du lära dig att leva med att inte ha kontrollen över barnet när det är hos mamman.

Det var en överenskommelse med socialen att vi ska göra så. Muntligt antar jag.

Vad säger socialen om att hon gör så?

1 gillning

Vi ska ha ett samarbetssamtal snart igen och jag får ta upp att jag inte blivit tillfrågad. Exet sa till mig att sist hon skulle jobbat helg på sin barnveckan så tog hon ledigt. Kanske är sant,kanske inte. Hon brukar inte ta ledigt så.

Om inte barnet uppenbart far illa när hon ansvarar för det kan jag inte se hur varken du eller sociala skulle kunna tvinga henne att låta dig ha det när inte hon kan om hon kan lösa det på annat sätt.

Du kan ha önskemål om det och har ni en skriftlig överenskommelse om att du alltid ska ha det när inte hon kan även om hon kan lösa tillsynen på annat sätt är det en sak men säger ni bara “när inte hon kan” kan det uppfattas som “när hon inte kan lösa det på annat sätt”.När det är hennes ansvar kan jag inte se att du har något med att göra hur hon löser tillsynen om det som sagt inte är uppenbart att barnet far illa.

1 gillning