Lämna en arbetssökande

Hej,

Har skrivit innan om att våga separera. Bestämde mig men nu är sambon arbetslös.

Har två barn och jag har inte hjärta att lämna barnens far när han inte har jobb. Barnen behöver en pappa som kan försörja sig.

Har sagt vid två tillfällen att jag vill flytta. Han beställde hem papper för familjerådgivning. Har inte fyllt i dem än. Jag vill ju vidare.

Ärligt så är jag färdig med förhållandet men känner mig låst just nu.

Om jag säger att vi kan leva ihop som vänner tills han hittar ett jobb så är jag rädd att han aldrig hittar ett.

Bakgrund är nästan 20 år. Barn på 11 och 13. Perioder då han varit arbetslös och jag stått för ekonomin.
Bråk och elaka ord då han druckit.

Detta har gjort att mina känslor är borta. Vill vidare och hitta frid och lugn och ro.

Självklart känner jag mig hemsk som inte längre vill hålla ihop den klassiska kärnfamiljen men jag förgås.

Hur i hela värden kan jag gå vidare och lämna??

Ge honom en deadline? Säg tre-fyra månader kanske. Då ska han ha fixat ett jobb, annars drar du ändå. (Sen kanske du kan stanna några månder till om han inte börjar direkt, så han hinner börja jobba innan du drar)

Du kan ju inte vänta för alltid på att han ska skaffa ett jobb och är han långsiktigt på riktigt körd på arbetsmarknaden eller också bara en latmask som tänker snylta på dig förevigt om han får chansen eller helt enkelt ser att inte skaffa ett jobb som en strategi för att behålla dig så kan du ju få vänta hur länge som helst, det är ju inte hållbart.

Det som kan vara rimligt är att ge honom en tidsfrist att han får dra tummen ur ordentligt och börja söka utav bara helvete, sänka kraven om han har några sådana på vad han kan tänkas ta etc. Hjälper inte det eller väljer han inte att göra det tycker jag att du inte kan göra mer åt saken.

Tack för att du svarar!

Har tänkt på en tidsfrist också. Ska prata mer med honom imorgon om det.

Som längst innan denna arbetslöshet har han varit utan jobb i 1,5 år. Andra gånger några månader.

Jag tror att han är van vid att jag stöttar upp och ja, han är nog tyvärr lite kräsen.

Med en deadline måste han få tummen ur.

Är han vuxen och myndig ska han kunna stå för sin egen försörjning. Nu ska inte jag säga så mycket. Jag levde i ett dysfunktionellt förhållande i 17 år p g a att jag inte ville ställa henne på bar backe men då var det även andra saker inblandade.

Har han a-kassa? Annars får sociala gå in om han inte kan försörha sig. Jag tycker du ska lämna nu.

1 gillning

Tack för svar!

Ja han har a kassa men det täcker inte allt.
Känns som om varje gång jag har varit på väg att lämna så har blivit utan jobb. Taskig tajming.

Några i min närhet tycker som du men har svårt för det. Vill att barnen ska kunna vara hos honom varannan vecka och att han kommer kunna försörja sig och dem.

Men, han är vuxen och egentligen ska inte jag behöva ta ansvar för hans ekonomi.

Men ärligt talat, inte för att jag inte är totalt skyldig till detta själv, för det är jag, men är det inte lite så att du hittar anledningar till varför du inte “kan” lämna honom för att du själv är rädd för att ta steget?

1 gillning

Känns som det fanns en hel del problem med hans sätt att hantera ekonomi redan innan eller att kostnaderna var på tok för höga. Ekonomin är väldigt sårbar om det ska avgöras på om en enda i hushållet blir av med jobbet. Det finns ju andra risker än att bli arbetslös. Man kan bli långtidssjuk. Vore hårt om relationen ska krascha pga det. Här skulle jag ställa krav att man anpassar ekonomin efter denna typ av risker som arbetslöshet och sjukskrivning samt att man måste acceptera att hålla budgeten då.

Jag håller så klart med om att alla måste göra sitt yttersta för att dra sitt strå till stacken och inte med flit förlänger arbetslöshet o sätter i system att leva på dig.

Klart det är skrämmande att flytta. Jag har varit den som tagit mest ansvar under alla år. Har blivit inpräntat i mig.
Min plan är att ge honom en deadline. Om han inte löst något efter jul så flyttar jag ändå.

Du har rätt i att hans del av utgifterna är för höga. Några år in i förhållandet kom det fram att han hade skulder. Mkt av sparade pengar gick till detta och lån finns kvar.

Mina utgifter är lägre.

Misstänkte det. Förstår din situation. Man blir väldigt arg på sådant. Du gör rätt i som ställer krav. Många relationer kraschar pga diskussioner om ekonomi. Man blir stressad av att ha det så där. Jag själv har varit i din situation och varit den som tagit ansvar och täckt upp pga min fd frus “misstag”

Jag tycker att det här är skäl nog att faktiskt separera omgående.
Jag kan inte se att du ska behöva stå ut med bli utsatt för detta ens under en tidsfrist.

Trots allt, han har gjort valet att bete sig oacceptabelt. Du behöver inte fortsätta ta ansvar över hans val

1 gillning

Bråk och elaka ord pga han har druckit ska som sagt inte @Erhj behöva ta. Håller med om att det är är skäl nog för henne att lämna enbart pga det eftersom det verkar upprepa sig.

Sen i somras så har det faktiskt inte varit några bråk. Men å andra sidan så har jag varit väldigt frånvarande och tagit avstånd. Vi har samexisterat.

Ekonomi ställer till det mkt. Många av mina drömmar har fått ställas in. Är uppväxt med föräldrar som haft/har det likadant. Kanske därför som jag varit så tolerant.

Det sjuka är att man luras till att det är såhär det ska vara.

Kan ta att min egna ekonomi blir knaper men då är det bara på mina egna vilkor.

Det har inte varit en enda bråk under flera månader. Kan bero på att vi knappt har pratat med varandra.

Känner mig ganska död inombords.

Vet att framtiden kommer bli tuff men vet också att det kommer bli bättre.

Denna frågeställning är nog inte ovanlig. Jag tror mitt X väntade tills jag fick ett jobb. Men jag kan säga att det inte var särskilt bättre läge att få explosionen i ansiktet och efterföljande kris - 3 mån in på ett nytt jobb med allt nytt och krav på prestation.

Tack för ditt svar och beklagar det du fick gå igenom.
Känner också att det inte skulle vara snällt/rätt att göra så.
Jag tror att han redan vet vad som väntar och det bästa är nog att ta det så snart som möjligt för bådas skull.

Hade ett prat för några veckor sedan där jag sa att jag vill bryta upp. Sa att jag inte mår bra i detta. Han sa att det inte är så konstigt då vi bara undviker varandra.
Jag sa att jag känner mig lättad av tanken att flytta och stressad av att stanna kvar. Att jag bara ser honom som en vän.

Han bad om att skicka in papper till familjerådgivningen. På platsen där man skriver anledning skrev vi att vi ser olika på framtiden, att en vill separera.

Känner mig som en fisk på en krok som vevas tillbaka så fort jag simmat iväg.

Måste fortsätta lita på magkänslan.