Lämna äktenskapet efter allvarlig sjukdom och återkommande problem

Hej!
Min historia är lång… Jag träffade min man för ganska exakt 18 år sedan och vi har varit gifta i snart 7 år. Vi är nedan i 55- års åldern och jag har en dotter sedan tidigare relation. Han har inga barn och kom in i vårt liv då dottern var 4 år.

Det har varit många stökiga år med återkommande problemområden. Kommunikationen fungerar dåligt oss emellan och har gjort egentligen hela tiden. Jag är universitetsutbildad och har i hela mitt yrkesverksamma liv arbetat med människor och är därmed van att bemöta alla möjliga frågor, sinnesstämning m.m. Min man har gått grundskolan och inget utöver det. Han växte upp som skilsmässobarn i en familj där mamman och ena systern (av2) led av psykisk ohälsa. Även mormodern led av allvarlig psykisk ohälsa och låg mest inlagd och kunde därmed inte stötta min mans mamma som ung, ensamstående och psykiskt nedsatt. Min man har beskrivit en uppväxt som för mig bedöms som känslomässigt torftig. Jag kan också tänka mig att denna mellanpojke valde att vara med kompisarna utanför hemmet så mycket som möjligt för att undvika olika konfrontationer och scener i hemmet. Man träffades lite i min mans hem. Där jag kommer ifrån var det en stabil kärnfamilj där vi träffades dagligen och stämde av dagen m.m Det har varit lätt att prata om något skaver. Dock har det inte varit idealt alla gånger heller eftersom den tiden familj fortfarande hade mycket Luther på axlarna.

Nåväl att kommunicera har vi arbetat hårt med men min bedömning är att det är rejält bräckliga och håller inte jag liv i det så blir det tystare och tystare. Dottern har flyttat för flera år sedan och stjäl inte längre showen om man säger så.