Låg självkänsla och osäkerhet

Låg självkänsla och osäkerhet.

Med en låg självkänsla har vi ångest för det förflutna, oroar oss för framtiden och är frustrerade i nuet eftersom vi aldrig vet om vi är på rätt väg, om vi har valt rätt partner, om vi skulle ha valt någon annan eller om vi skulle väntat på den ’rätta’.

Ovan är ett citat jag hittade på nätet. Jag tycker jag känner igen mig väldigt mycket i det. Är det någon annan som känner igen sig? Och hur tar man sig vidare från det?

2 gillningar

Jag känner inte igen mig själv. Men jag känner igen min fru i den texten.

Hon löste det genom att berätta att hon vill skiljas.
Och nu kommer allt att bli jätte bra enligt henne.

Psykodynamisk terapi!

Där får man med en bra terapeuts hjälp jobba med sig själv och hela sitt sammanlagda livsbagage. I egen takt, utan tidspress (för räkna med att det tar tid), checklistor och hemläxor. Kan varmt rekommenderas :ok_hand:

1 gillning

Tyvärr har jag börjat känna igen mig.
Men det har inte alltid varit så

Men numera saknar jag förtroende för två saker:

  • Människor
  • Livet

Och då blir det nog naturligt att man börjar sakna förtroende för sig själv också.

Jag tror att först och främst får man se till sin situation. En del kan känna osäkerhet i sig själv, fast man egentligen “vet” att man har det rätt bra med fina människor omkring sig och ett relativt tryggt liv. I så fall är nog hjälp utifrån en bra lösning, skulle jag tro, även fast man får vara beredd på att det kan ta sin lilla tid. Men andra kan nog känna sitt självförtroende och sin säkerhet sjunka på grund av en otrygg omgivning, motgångar i livet eller andra yttre omständigheter. På sätt och vis kan det nog vara svårare att göra något åt då, för även om vi alltid kan kämpa och försöka göra det bästa av vår situationen kan man inte alltid styra över saker som händer runt omkring en.

Men för mig är det lite av en tröst att ha sett att några av de absolut bästa och finaste människorna som jag känt i mitt liv har brottats med lågt självförtroende och självkänsla ibland, vilket ju visar att vår upplevda värde inte har något som helst att göra med vårt riktiga värde. Med all säkerhet förtjänar du inte att känna som du gör.

1 gillning