Kvarsittningsrätt hur länge

Om man har en dom från tingsrätten att man kvarsittningsrätt på den gemensamma bostaden, vad gäller?

Alltså det jag funderar på är att låt oss säga att vi ska sälja bostaden, hur länge får jag bo kvar? till dess att bodelning har gjorts, det fattar jag. Men när har bodelningen gjorts, är min fråga??

När vi skrivit papper att så här ska vi bodela och vi ska sälja. Ska jag flytta ut då eller är bodelningen gjorts först när bostaden är såld och jag får jag bo kvar tills det att jag har hittat ett boende och det kanske tar Max 6-12 månader.

Förstår ni hur jag tänker… Vad ska jag annars bo tänker jag.

Har försökt googla med hittar inget om det. Står bara tills bodelning har gjorts.

Det grundläggande svaret är att bodelning har gjorts iom att bodelningsavtalet har undertecknats. Rimligen får du bo kvar tills bostaden är såld. Är ditt x av annan uppfattning?

Nämnde att jag kanske inte ville ha kvar boendet och fick till svars att då ska säljas fort som f…n. Det var då mina funderingar börja ta fart vad det innebär för mig.

Den enda som kan tvinga ut dig ur huset är ägaren. Om du äger halva, så kan du bo där så länge du vill.

@Leaf är du säker på det.

Exet kan tvinga mig till bodelning så då tänkte jag att xet kan tvinga mig att flytta i och med att det blir bodelning när vi båda skrivit under?!?!

Jag tänker flytta men vill ju inte bli hemlös under tiden jag letar nytt och det ska väl inte ta så lång tid.

Om ni kommer överens om att sälja huset, så finns det ingen lag som säger att ni inte får bo kvar tills huset är sålt. Han kan hävda att halva huset är hans och han kan betala dyra pengar för att få en advokat och driva ett hopplöst fall, men innan han ens hunnit halvvägs så har du hunnit flytta hur som helst.

Ja det borde vara ett hopplöst fall… kan man ju tycka och hoppas. Det vore ju jättekonstigt om det fanns en lag som säger så fort pappren är på skrivna får ingen bo kvar.
Fick lite panik bara… när exet säger då ska det säljas fort som fa… utan att tänka på om jag o barn har någonstans att bo.
Så tråkigt att man bara tänker på sig själv från en dag till en annan. Märkligt hur livet vänder.

Inte konstigt att du blev stressad där. Lätt att bli stressad i sådan situation och särskilt om man inte har 100% koll på vad som gäller. När man har sålt på papper så är det alltid ett in- och utflyttningsdatum att förhålla sig till. Vad jag förstår så har du och ditt ex inget avtal om att ingen har rätt att bo där innan perioden fram till ut- och inflyttning.

Du kan ju alltid försöka förhandla fram att överlåtelse och inflytt av de nya läggs relativt långt fram så att du får mer tid att hitta något själv.

Du är inte den första som sväljer konstiga påståenden. När någon tvärsäkert säger en sak, någon som man är van att lyssna på, då kan man gå på vad som helst.
När jag sade till min man att jag var utarbetad och inte hann eller orkade göra någon viss grej, då spände han ögonen i mig och sade “Jag har från säkra källor, att ingen här i trakten gör så lite som du!”. Där blev jag svarslös och tänkte att ja, kanske det är så. Utan att ifrågasätta eller undra t ex vilka “de säkra källorna” var.

Bra förslag

Har oxå hört liknande här :pensive:

Jag har fått en dom på att jag åtminstone har kvarsittningsrätt i vårt gemensamma boende fram tills bodelningen är klar, av tingsrätten. Så exet får inte bo här. Men blev förvirrad över vart jag skulle bo när och om vi beslutar att sälja. För om vi beslutar att sälja och skrivit på bodelningsavtal tar då min kvarsittningsrätt slut eller slutar det först när vi faktiskt sålt.

Och ett bra förslag att avtala med köparen att flytta fram inflyttningen.

Vet inte vad exet hittar på och jag vill vara lite förbered. Blir stressad och får panik för Det allra minsta… då det inte var jag som ville separera och det kom som en blixt från klar himmel och vem vet hur länge exet har tänkt och planerat det hela…, flera åååååår. Och man är ju i chocktillstånd fortfarande men börjar komma ur det och försökt bromsa det hela så jag kan tänka klart och inte fatta förhastade beslut som jag får ångra senare.

Har pratat med flera vänner som ångrar sig med hur de fördelade allt för att de inte orkade eller visste vad som gällde och aldrig pratade med någon… :pensive:

@Happy bodelning blir inte fullt utförd förrän utflyttningsdatumet enligt säljkontrakt mellan köpare och säljare av bostaden. Fram till det datumet har du rätt att bo där och innan det datumet behöver du inte vara orolig. Så gör allt du kan för att få ditt ex att gå med på så lång inflyttningstid/utflytttningstid som det bara går. Det normala är 3-6 månader och sannolikt brukar i regel villaägarna normalt sätt vilja ha mera tid mellan datumet då man skrev kontrakt fram till transaktionsdsgen då du måste flytta ut.

När man väl bestämt sig för att sälja genom att dra igång det hela med en mäklare så tar ofta den processen någon månad eller två åtminstone innan kontrakt är påskrivet. Är det trögsåld så kan det dröja lång tid. Nu är dock marknaden ganska bra på de flesta håll så min gissning är att du nog kan räkna med att du minst har ca 4 månader på dig innan du måste flytta ut om ni kontaktar mäklare idag.

Men ingen mäklare vill försöka sälja bostaden under julen så bostaden lär som tidigast annonseras i januari.

Tack. Precis vad jag ville höra. :slightly_smiling_face:

Då kan jag dra ut på det lite granna. Vill inte panikflytta till nått annat boende bara då där. För att sedan flytta igen.