Lämnad eller inte

Nå bra! Eller bra och bra men bättre så
Min x nekade , han ville vara själv. Sedan kom det fram att han rest med henne till Frankrike på sommaren och han lämnade mig först ett halvt år senare…

Jag är inte naiv och förstår såklart att han kan ha mött någon. Men har så svårt att se hur han skulle få ihop det.

1 gillning

Samma här, ville inte tro att han hade nån annan och det var bara via chatt till att börja med. Han var alltid hemma efter jobbet, fanns ingen signal på just det.
Hade också frågat - han sa nej finns ingen annan. Jo det kom upp lite senare när han VÅGADE säga det… Det tog tid innan han sa det.

Tyvärr, just nu bara negativt till dig men du får räkna med det. Det verkar så typiskt till beteendet.

Nu måste du tänka på dig själv - försöka “släppa” det och försök inte ta kontakt - det får han göra själv om han verkligen vill ha kontakt med dig. Då vet du mera säkert var du är när det gäller honom.

Jag är en som har lämnat och tänker att jag kanske kan ge insyn i hur han kanske känner det.

Det där med gemensamma drömmar är svårt. Jag höll kvar vid mina barns far länge med tanken om vårt gemensamma mål, att köpa en liten gård. Denna dröm använde jag för att skyla över mycket annat som jag upplevde som negativt. När vi till slut lyckades genomföra drömmen så visade det sig att vår dröm om hur vi skulle leva och prioritera med gården inte var alls lika. Vi prioriterade helt olika och nu fanns inte längre den gemensamma drömmen som skynke för att dölja allt som skavde. Efter knappt 3 år så separerade vi.

Jag tänkte på det du skrev om

Om du beskriver den man du älskar för honom, känner han igen sig i din bild av honom? Vad kan han säga för positivt om dig? Vad älskade han en gång i tiden? Vad ser han nu?

För min egen del blev det allt mer tydligt när jag hade passerat 40 att jag inte var nöjd med livet som vi levde tillsammans, jag kände att den roll som jag hade inte passade mig, de prioriteringar vi gjorde var ganska långt från mina prioriteringar. Jag tänkte, ska inte livet bli bättre än så här? Resten av livet?

2 gillningar

Nu är jag ju bara amatör, men jag tror inte att det går att tvinga honom till något han inte vill. Om han inte vill prata och vill skapa avstånd så går det inte att tvinga fram motsatsen. Det låter som om han genomgår en större omvälvning än vad jag gjorde.

Jag tror att alla försök att hålla kvar honom snarare får motsatt effekt. Jag tror att det som skulle kunna locka honom kvar är om du släpper honom och lever ditt liv som du vill det och att han ser det och inser vad han saknat. Om ni har en grundmurad gemenskap så kan det funka, men det kan ta tid och ske via kringelkrokar (nya partners mellan).

Men för din egen skull så är det nog bäst att du försöker sluta hoppas. Försök att skapa dig ett gott liv utifrån de nya premisserna. Om han ändrar sig och du fortfarande kan tänka dig honom tillbaka så kan det ju bli ni två igen.

Jag förstår att du har det svårt. Det enda jag tror kan hjälpa är om du själv på något sätt väljer att lämna honom. Så länge som bollen ligger hos honom så kan han varken se eller känna fullt ut vad en brytning egentligen skulle innebära för honom. Och skulle det inte fungera så är det tusan så mycket lättare att lämna än att bli lämnad även om det också är svårt. Det är det enda råd jag kan ge i detta läget och jag förstår att det skulle vara svårt för dig eller kanske rent av omöjligt.

1 gillning

@Restenavlivet Ja det är väl den analysen jag också gjort. Men med ett fortsatt svagt hopp om att man kanske kan försöka hitta tillbaka till varandra, efter den här tiden på några månader isär. Men mest troligt kommer det motsatta att ske.
Fy fy det här är så tungt! Ikväll ska vi ses och äta ihop med barnen. Kommer vara så hemskt jobbigt. Medans han mer känns lättad nu när han berättat och får fokusera på att flytta ut nästa vecka.

3 gillningar