Lämnad eller inte

Vad gör man när någon är på väg att lämna dig efter 18 år tillsammans?
”Det har runnit för mycket vatten under våra broar. Allt jag har kvar i kroppen är en känsla av att jag inte kan vara nära dig. Jag kan inte ta emot din kramar eller din kärlek”.
Det är sammanfattningen i korta drag.

Allt började för ca 2 år sen när vi gick in i något form av vakuum. Två små barn som kommit tätt och en tuff renovering gjorde att ingen energi fanns över för att lyssna på varandra på riktigt längre. Han stängde av helt efter alldeles för många onödiga bråk och vi kunde inte prata utan att börja skrika åt varandra. Under dessa två år har beröring och närhet inte fungerat, förutom sex. Sexet har varit jättebra och det har alltid fungerat för oss.

Men jag har av honom uppfattats som kritisk, okänslig och som att jag inte lyssnat på vad som är viktigt för honom för att han ska må bra. Jag har i min tur upplevt honom likadan, och känt mig väldigt besviken, obekräftad och avvisad. En ”klassiker” i en lång relation känns det som.

Jag har under denna tid föreslagit att vi ska gå i parterapi. Men han har varit skeptisk. När vi sedan till slut gick avbröt vi efter två gånger, då han insåg att han mådde så dåligt i sig själv och behövde gå till egen terapeut först.

Vi hade precis återupptagit vår gemensamma parterapi med ny terapeut under hösten och haft ingången att vi ändå ville hitta lösningar. Men efter endast 3 gånger, och en jul och nyårsledighet däremellan, så meddelar han att han nu vill avsluta vårat äktenskap. Samtidigt som han också bryter med sin familj helt pga outredda saker från barndomen samt kämpar med mycket ångest. Han känner starkt att han behöver vara ifrån mig och tror inte att detta kommer att fungera. Men han känns också osäker på vad som är vad i den känslostorm han befinner sig i.

Han ”klär på mig” ganska mycket ilska både i form av att jag upplevts ”arg” under ett långt tag. Men också i form av förutfattade meningar, eller situationer där han varit rädd för att jag skulle bli arg. Slutresultatet = han agerar och justerar sitt beteende efter rädsla för att jag ska bli besviken eller arg. Och har svårt att skilja ut vem han själv är längre.

Hur mycket ska man kämpa? Det är ju en uppenbar livskris han går igenom och det är svårt att veta hur mycket som är kopplat till vårt förhållande. Såklart en hel del när man levt ihop så länge.

Vi behöver absolut tid ifrån varandra men jag vill inte bryta helt utan att ha diskuterat andra lösningar. Han vill leta ett alternativt boende till oss att växla med vårt hus nu, så vi kan komma igång med varannan vecka. Men utan att det påverkar barnens vardag (förutom att en förälder är helt borta :frowning: )

Jag älskar honom fortfarande av hela mitt hjärta och känner att vi har så mycket att ge varandra bara vi hittar någon form av kanal/något sätt att börja pratat på. Vad nu det kan vara. Jag känner mig återigen utestängd, främst för att det känns som han bestämt sig utan att våga pratat med mig helt ärligt först. Och jag tar alltid initiativet till att påbörja samtalen.

Vågar man hoppas? Har någon här inne lyckats vända en sån här situation? I såna fall hur? Ska jag bara släppa? (Han har inte träffat någon annan. Det är jag till 99% säker på.)

Hjälp och input mottages gärna!
Gärna pepp om någon har något bra att ge.

5 gillningar

Sitter i samma sits mer eller mindre. Kommunikation är det bästa tror jag, men inte lätt när den ene är helt avstängd. Tror min också har någon kris.
Får nog försöka att ta det lugnt, ge varandra space och avvakta.

Inte det lättaste, jag vet. Gäller nog att ha is i magen.

1 gillning

Min säger att han inte vill längre, har ledsnat på både mig och hus. Känns jättekul efter våra 24 år ihop. :sob:

Tror till 100 % han har medelålderskris, vill slippa ansvar och ta igen festande.

Försök att inte pressa honom, det har tyvärr jag gjort för det är så svårt att ta. Gör ont och man förstår inte.

Det är bra att din vill följa med på samtal, kanske är lättare att få fram vad man menar, vi missförstår varandra mycket tror jag. Ta det lugnt och kämpa på. Gör så ont när man fortfarande älskar dom och bara vill att det ska bli bra.

Hoppas det ordnar sig för er❤️

3 gillningar

Min säger likadant. Eller att han mår bra på jobbet och med andra men inte med mig. Inte velat ha närhet eller värme. Vi har alltid gett varann det innan. Han kryper ur skinnet som han säger när jag försöker nå honom med konversation, det är som vi inte kan prata med varandra längre.

Jag ser också fortfarande bara bra och varma saker, han verkar knappt se något sånt längre.

Vad tror du om depression eller medelålderskris på din? Men försök att ge honom lite andrum och att inte vara för på, varken med prat eller närhet om han nu inte vill ha det förstås.

1 gillning

Får jag fråga hur det kommer sig att ni kan vara sårbara, lyhörda och utlämnade åt varandra i bra sex, men i andra situationer vara kritiska och inte se varandra? Är ni trötta? Ser ni inte varandras insatser i det ni bygger upp? Har ni prestationskrav gentemot varandra? Har ni testat parterapi med ett gemensamt mål att ge det en chans på lång sikt?

1 gillning

Är det lika svårt att vara trevlig mot varandra efter det att ni haft sex? Du kan ju hjälpa digsjälv på traven här och arbeta med det vi vet om hjärnan och våra hormoner… Du verkar ju kunna resonera om äktenskapet på ett sunt sätt, och vill kanske inte i första taget kasta bort det liv ni ändå byggt upp (och som nu ter sig höljt i dimma). Så:

  1. Sluta klaga och ge varandra slack. Och ”uppåtpuffar” som de säger i skolvärlden. Typ tacka när ni ger varandra kaffe, gör enkla saker för varandra och uppmärksamma detta (utan att slå på trumman teatraliskt/ironiskt), mena det. Partnern kommer antagligen bli chockad och undra om du har en baktanke. Poängen är väl att du ska bryta ett mönster helt enkelt, genom att ovanpå det befintliga negativa mönstret införa något trevligt beteende. Så att det dåliga mönstret/beteendet till slut inte får utrymme…

  2. Och ge digsjälv tid att ladda om med positivitet på annat håll. Drejkurs, plantering, yoga, musik, regelbunden promenad med vän.

  3. Och ge terapin och er själva TID för andrum och reflektion!!! Han måste väl någon stans logiskt fatta att hans problem inte försvinner om han kastar in handsken… snarare får ni nya att ta tag i (vilket också kräver kraft)…?

  4. Läs på om vad som händer vid ångest och stresspåslag, hur lång tid det tar att klinga av och hur det går att jobba för att bli mer observant på och inte agera på sina känslor, växelvis leva ut i dem med tillit till sigsjälv och andra nära…

Med vänlig hälsning, en som (troligtvis pga missriktad envishet) inte fixade att rädda förhållandet (mao egentligen en mkt dålig röst att lyssna på)

Hej!
Hur har det gått för dig?

1 gillning

Jag tappade min partner också genom vad jag upplever som en drastisk personlighetsförändring då hennes kärnvärden föreföll förändras. Hon fick ett starkt ökat bekräftelsebehov och började opponera mot allt möjligt jag sa och likt @Dumpadvid40 så klädde hon mig i ilska och klagade på mitt humör. När hon slutligen lämnade hade hon i hemlighet inrett en lägenhet utan att prata om det.

Själva uppbrottet kom plötsligt. På morgonen innan hon lämnade mig kysstes vi fyra gånger. På eftermiddagen gick vi ut med hunden och småpratade. I slutet på promenaden sa hon att “vi behöver prata om förhållandet. Jag har skaffat en lägenhet.” Sedan var det hejdå. Hon ville inte umgås alls. 19 år under vilka hon varit min bästa vän.

Jag lutar också mot en sorts 40-årskris triggad av jobbsituation, studier och pandemi. Tror dock att krisen var fundamentalt förändrande för henne. Hon är någon annan nu. En främling för mig.

Plötsligt insåg hon att hon “inte var kär” längre och hon ville känna fjärilar i magen igen. Hon säger å andra sidan att hon inte vill ha några nya förhållanden. :face_with_raised_eyebrow: Hon har senare försökt att bygga någon sorts vänskap, men jag känner henne inte längre och upplever det mest obehagligt. Jag hoppas också att hon ska “vakna upp”, men jag bir mer och mer övertygad om att det aldrig kommer att ske. Hon är och förblir någon annan. Jag blir tokig på att grubbla på vad som hände. Inget i hennes liv förefaller bättre heller. Det är som hon mest är glad över att ha blivit av med mig men kan ändå ibland hylla alla “mina fina egenskaper” och säger att hon vill vara en vän. Jag förstår inte ens vad kärlek är längre…

6 gillningar

Åh jag känner igen mig så mycket i det du skriver. Här efter ett 7 år långt förhållande men med tvisten att han inte ville vara nära någon så är han nu ute på tinder :pensive::broken_heart: det sista som
Överger en är hoppet men känns så hopplöst. Har valt att klippa kontakten och endast ha kontakt kring barnen för att se om det kan väcka någon känsla. Sen fjärilar i magen efter så många år ihop ? Det tror jag få har man utvecklar en annans sorts kärlek.

1 gillning

@Benita Det är ganska oförändrat! Han lugnade sig under terapin och drog tillbaka den mest aggressiva tidsplanen med direkt inskick av papper om skilsmässa. Men nu har han hyrt en lägenhet vi ska växelbo i. Sjukt meckigt, men jag får väl försöka hitta någon form av egentid i det. Men jag vet helt ärligt inte om jag heller orkar med detta. Jag pendlar mellan total ilska, tårar och att delvis känna medlidande med den här vilsna främmande mannen som står framför mig. En främling. Precis som @ikaros beskriver. En total personlighetsförändring som i vårt fall mer smugit sig in. ”Du får acceptera att det är den här jag är nu” konstaterade han.
Jaha…ok!

4 gillningar

@ikaros Vilket snabbt förlopp det låter som! Visst är det läskigt när någon kan byta skepnad och helt plötsligt så är allt man delar i form av ”connection” bara borta.
Jag känner mig totalt förvirrad och helt förtvivlad i vår situation. Han har ändå gått med på 3 månader med växelvis boende i separat lght. Men det känns mer som ett väldigt utdraget förlopp mot samma slut, Skilsmässa. Får se om jag pallar!:cold_sweat:

5 gillningar

En främling - det är vad min X är. Och jag hoppas att din är bättre på att ta respekten och vänta med Tinder och att det löser sig på ett bra sätt för er med tanke på barnen.

Sannolikt har min sambo levt under en press en längre tid skapad av jobb, studier och insikt om att man blir äldre. Hon är inte typen som lever ut sina känslor så jag misstänkte att hon byggde upp ett inre tryck och sedan gav något efter. Jag tror inte det någonsin låg under min kontroll att påverka det som skedde utan min roll är förmodligen försumbar. Hon säger att jag är fantastiskt på allt om jag frågar henne. Några “sticking points” behåller hon som att jag har ett dåligt humör och att jag inte är attraktiv.

Det dåliga humöret verkar mest hängas upp på ett specifikt bråk som gick snett snarare än en bråkig relation och att jag inte är attraktiv… Tja. Attraktionen försvann på mindre än ett år, så jag kan ju med säkerhet säga att jag inte förändrats radikalt fysiskt även om jag börjat träna rejält mycket mer efter att hon lämnade mig (jag kan se prydlig ut och är smal).

I början erbjöd jag guld och gröna skogar och visade villighet att totalt förändra mig. Inget påverkade henne, vilket också stärker min tro i att hennes förändring främst drevs av hennes egna problem och behov och hade väldigt lite med mig att göra.

2 gillningar

Ja man hade önskat det. Då funderar man på om det varit över länge för honom och han redan gått vidare ? Utan att säga till mig vad han känner. Att det ska vara så svårt för människor att ta ansvar för sitt agerande.

Nej fy, nu har vi haft en parterapi igen. Han vill ingenting, säger att inget har förändrats från hans sida. Vill inte försöka ses och göra nåt kul ihop. För då känns det som att ”vi startar ett nytt kapitel” och han är absolut inte pigg på det. Han känner fortf att han vill ha avstånd till mig. Vill inte vara fysisk (vi har dock kunnat ha lite sex) och känner att han inte vill vara nära eller ta i mig överhuvudtaget. Han vill inte ha min kärlek eller ömhet. Det är som en stor blockering för honom utan att han helt förstår varför.

Terapeuten föreslog att vi skulle försöka hitta ett ”tryggt läget” för oss båda där vi befinner oss. Vilket för mig innebär att vi har kontakt och försöker ses 1-2 ggr i veckan, nu när vi ska bo isär (enligt tidigare inlägg). Förslag från mig var en gång med barnen och en gång själva. Men nej han vill bara vara själv för det är hans behov just nu. Gick dock med på att ses med barnen och käka middag med jämna mellanrum.

Han är så arg också. På mig. Han tycker helt plötsligt att jag är falsk för att jag ”blivit en helt ny människa” efter han berättat vad han kände gällande oss. Tydligen har jag blivit mer mitt gamla jag igen, som är så mkt trevligare. Vilket har att göra med att han äntligen berättade för mig ärligt hur han kände istället för att fortsätta stänga av mig. Vilket ledde till en delvis lättnad och jag kunde slappna av trots en otroligt förtvivlad situation. Omvända världen liksom, men ändå.

Jag kunde också se att våra drömmar om framtiden inte är så olika som det känts som, utan att vi helt enkelt kommunicerat och pratat om framtiden på så olika sätt. Exempelvis har han velat hitta ett boende lite längre från stan osv. Och vi vill egentligen typ samma saker.
Men han känner att han under 2 år kämpat för att driva igenom specifika saker han vill utan att jag lyssnar, fram tills nu när han ”hotar” med skilsmässa. Det här ju dock de fakto de första ggrna vi pratar vettigt på flera år enligt mig.

Hjälp!!! Vad ska jag göra? Ska jag ge honom space (har ju egentligen inte något val på den punkten) och våga hoppas på att han hittar tillbaka till mig på något sätt. Eller ska jag fokusera på att ”ge upp kämpandet” och släppa taget helt? Han verkar i dagsläget tyvärr helt oberörd över att ”offra mig” i den här processen, och kommer inte protestera om jag tar över genomdrivandet av skilsmässa.
Men jag vill ju inte det! Däremot gör det bara för ont just nu, så jag vet inte om jag orkar detta.

Det är så svårt det här! Finns inga garantier om någonting.

Vart är min härliga goa man nånstans? Han känns så vilsen, ensam och förvirrad! Utan egentliga vänner som sluter upp runt honom. Jag älskar honom villkorslöst innerst inne, vilket gör det svårt att ställa mig själv på vänt. Det tar för mkt energi och gör för ont. Och så barnen i allt detta. Som inte har bett om det här utan bara får hänga med på den här i obehagliga resan. Och förmodligen står inför att få leva varannan vecka liv.

Tack!! Om någon orkat läsa detta smått osammanhängande inlägg ända hit!

4 gillningar

Visst är det jobbigt att känna så här… Har varit där och när jag fick veta det - visste jag direkt att han får jag aldrig tillbaka även om jag hade starka känslor kvar då och det tar tid att det försvinner.

Just nu får du försöka att inte hoppas - det låter som han verkligen vill skiljas. Det blir tufft men inget val just … nu får ni testa bo isär och se vad som händer.

@Gittan1 Han verkar så beslutsam men tvekar ändå nånstans. Vilket såklart ger mig ett förmodligen falskt hopp. Det här är så tufft!
Jag bara önskar att det kan vända till en solskenshistoria, men får förlika mig med att vi förmodligen blir ett tal till i skilsmässostatistiken.

Han har då inte någon annan som väntar? Hans beteende är bara så likt de som har något på gång bakom ryggen.
Jag tror ju förstås så om alla bara för att jag har varit där…

@mamma_mu Nej jag har försökt att fråga och fråga och fråga, så fort jag känt att jag haft ett läge att nå fram. Han nekar såklart. Och jag tror att han säger sanningen. Det är för många andra parametrar som han kämpar med samtidigt kopplat till barndom osv. Så jag tror inte han skulle orkar eller hantera att hålla nåt sånt hemligt.
Och han vill att vi ska dela och bo växelvis i den extra lght han hyrt. Så har han någon annan skulle det vara omänskligt taskigt

Nej fy det bara river i hela mig! Vill gå under jorden och komma tillbaka om 3 månader. Tar gärna emot all form av pepp!