Är det skäligt och rimligt att göra en UC på den man skiljer sig med om denne inte är medgörlig att visa upp sina skulder? I och för sig skulle jag nog inte lita på det även om hon visade mig. Jag har frågat min advokat som tyckte att det var rimligt, men jag har inte hittat någon site där man kan göra det som känns tillförlitlig. Jag är alltså ute efter en kreditupplysning som visar hur stora skulder personen har och gärna till vilka bolag om det är möjligt. Jag har väldigt goda grunder för att göra detta.
Förutom huset så tog vi inte upp några andra tillgångar än huset när vi bodelade.
Hade jag misstänkt att exet hade mycket pengar undanstoppade hade jag nog övervägt en kreditupplysning. Detta för att man måste ha ett starkt legitimt skäl för att göra det.
Men om hon har skulder som hon inte vill ta upp så är det väl till fördel för dig?
Tack för svaret.
Nej alltså hon har bara sagt att hon har mer skulder än tillgångar. Hon visar inte något som styrker det heller. Jag har alltid spelat med öppna kort och gett henne fri tillgång till att se allt, som man gör när man är gift med någon och litar på dem antar jag. Hon har spelat korten nära kroppen mer eller mindre hela tiden. Givet hur mycket hon förstört för mig så har jag anledning att tro att hon mörkar sina skulder på så sätt att hon antagligen stoppat undan pengar eller inte har så mycket skulder.
Jag har ingen aning om hur man gör sådant, men det bör väl advokaten veta var och hur?!
Om du inte får tag på sådana upplysningar så gör likadant som hon, säg att du oxå nu har mer skulder än tillgångar och behöver inte hon visa nåt som styrker det hon säger så behöver väl inte du?
Jo advokaten vet nog men tror man måste göra det på en vardag. Inte så bråttom antar jag, en UC går inte att ändra på över en helg.
Men jag kan inte göra som hon för jag är inte en elak människa. Däremot så HAR jag mer skulder än tillgångar på grund av henne så det är samma sak. Om man skiljer sig och deklarerar 0:- till bodelningen, då måste man komma överens på papper om lösöre (vilket vi gjort). Det jag är tämligen säker på är att hon inte har 0:- med sig in. Hon har antagligen väldigt mycket mindre skulder än vad hon säger och huset är antagligen värt mer än det hon sa. Hon spelade ner husvärdet och visade inte upp något som styrker att hon har massor av lån. Dessutom har hon ljugit i många år för mig om i princip allt, och vad jag förstår numera, för alla andra i hela hennes liv sen hon var barn.
Jag kan inte leva på existensminimum på en lögnares ord. Jag har barn som behöver omvårdnad bland annat (heltid).