Kostnad ungefär jurist?

Har nån anlitat jurist vid bodelning? Kan det bli så om den ena har mycket skulder att den som har sparat blir av med allt sitt spar? Fundersam :thinking:
Om man säljer huset med rejäl vinst då borde den andra med skulder få mer av vinsten eller fungerar det inte så? Novis…

1 gillning

Ja men om skulderna övergår sparandet blir det inget kvar till den som sparat? Är det så? Tycker det är svårt och behöver nog hjälp av jurist

Man delar aldrig på skulder om de är skrivna på den ene parten.
Det sämsta utfallet är därför att den ene inte har några lika mycket skulder som tillgångar, dvs noll resultat medan den andre inga skulder har. När man då ska lägga ihop sina tillgångar minus skulder i en hög för att sedan dela upp så blir det (1+0)/2=0,5 till vardera.

Var det begripligt?

Jag fattar det som att man visserligen inte delar på skulderna, men att man betalar av skulderna i hushållet innan man delar på tillgångarna? Så om skulderna är större än tillgångarna försvinner tillgångarna in i det svarta slukhålet?

Låter iofs logiskt som Restenavlivet beskriver det, i så fall behöver du alltså som värst dela hälften av dina besparingar till honom.

1 gillning

Tack för svar. Han har ”dolda” skulder han inte vill visa…jag har en skuld som står på mig men som vi gemensamt betalar av…
Blir inte lätt detta. Känner mig samtligt besviken över att han mörkat detta för mig…har ingen aning heller vad det är för skulder heller…

1 gillning

Här finns det tydligt beskrivet vad som gäller.

Vid min skilsmässa fick vi be tingsrätten tillsätta bodelningsförättare eftersom mitt ex var helt omöjlig att resonera med…

Kostnaden för detta delas solidariskt parterna emellan, man betalar alltså hälften var.
Detta är några år sen nu o det är säkert olika prislägen i olika städer, men vi fick betala 10.000:- var.

Det roliga i det hela blev att det slutade i att jag fick betala ungefär 50.000:- mindre i skifteslikvid till exet när bodelningsmannen räknat på det än när jag räknade själv och exet bara fräste mig rakt i ansiktet att “du ska inte tro du kommer så billigt undan”…

Har ni tillgångar av lite större värden och krångligheter med skulder så är det nog bäst att någon som kan regelverket och är opartisk räknar på det åt er, det är min bestämda åsikt.

2 gillningar

Tack :pray:

1 gillning

Skriv ett äktenskapsförord att hans skulder är hans. Han vill inte visa sina skulder då får han ta med sig skulderna själv. Eller?

1 gillning

Jag har jurist via mitt fackförbund.

1 gillning

Oj det är lika för mig, jag har inga skulder men han hade dolda skulder när vi gifte oss
Fick veta någonstans att de skulder han har sedan tidigare och tog med sig in i äktenskapet, följer honom när man skiljer sig.
Fick reda på dom efter att vi hade varit gifta i några år. Han nekade att han hade skulder, innom en ca. en månad senare kom det svart på vitt, att han har skulder.
Stämmer det att skulderna då följer honom när vi skiljer oss?

Hej! Vilken tråkig sits du hamnat i.
Jag uppfattar att så att hans skulder följer honom men att om du tar mer tillgångar än skulder kan dina tillgångar delas 50/50 om inte typ gåvobrev och äktenskapsförord.
Jag ringde juristjouren för rådgivning (gratis) och man kan skriva hur man ska göra om man är överens. Som i mitt fall vill han inte att jag ska drabbas av hans ”egna” skulder så vi kommer att skriva med jurist om det att vi är överens. Men självklart delar vi lika på vinst av försäljning av villan och hjälps åt med lån som tagits gemensamt.
Jag hoppas jag uppfattat rätt men så tänkte vi göra iaf. Vi har inte sålt våran villa ännu utan fixat lite innan försäljning.
Lycka till Solla!

1 gillning

Vi bor i hyreslägenhet,
Han har “en” stor skuld som “jag” viste inte om men vet om nu, men som han tog med in i äktenskapet.
Jag har inga skulder
Och om vi säger att jag har 20000 på banken och
vi säger att han har 5000 på banken
( ingen aning hur hans konto står, så jag hittar på siffror för oss )
Vi har köpt säng köksmöbler vardagarumsmöbler tillsammans
Hur skulle det kunna delas?

1 gillning

Hans tillgodohavande kommer att tas ut av hans skulder och bli noll.
Ditt tillgodohavande kommer att delas på hälften.

Och ja, hans skulder följer med honom.

Rent krasst så beror kostnaden för jurist på hur snabbt ni kan komma överens. De är ofta rätt bra på att ta betalt.

Tips är att först försöka komma överens, gör egen uppskattning på sakers värde. Det kanske inte är just sängen och matsalsmöblera som man för mest för. Jämför olika köp/sälj siter. Har ni mer värdefulla saker så kan ni få dem värderade. Vem vill ha vilken grej sen så får man förhandla lite om de saker båda vill ha.

Det finns juristfirmor som erbjuder kort gratis rådgivning per telefon. Jag ringde några olika vid specifika frågor och fick bra hjälp. Då fick jag också känsla för vem jag hade anlitat ifall att en tvist uppstod.

1 gillning

Så det är bättre jag använder pengarna till mig i stället för att spara och vänta med att skaffa en ny vinterjacka, och annat som jag annars hade väntad med tills jag blivet ensam.
Bättre att satsa på mig en hans eventulla otroheter
Känns som det räcker med att han använt av gemensamma ekonomin till sin otrohet

Annars kommer större del av min sparade summa hamna hos honom.
Vi betalar till hushållet på gemensamt konto,
Sen har jag kunnat spara i hop lite.
Trots att han har högre inkomst.

Förutsättning 1 är att ni inte ännu har ansökt om skilsmässa. För om ni har gjort det är det redan för sent då brytdatumet är den dag som skilsmässoansökan registrerades hos tingsrätten.

Grejen är att allt egentligen ska räknas in i bodelningen, även om just personliga kläder brukar undantas. Så köp inga nya möbler, bilar eller annat som ni måste ta upp i bouppteckningen. Att ta ut i kontanter (gärna i butik) i små belopp och stoppa undan är också en variant.

3 gillningar

Även så att man kan kolla bakåt i tiden, ca ett halvår, om någon har köpt/sålt något extremt dyrt bara för att gömma pengar inför en skilsmässas brytdatum.

1 gillning