Köpa ut?

Hej,
Har lite frågor kring ekonomi.

Ifall en av oss vill köpa ut den andra (och en bank ger ok på ensamt ägande).
Ungefär vad behöver den som köper ut betala?
Har ej värderat hos mäklare ännu sen vet vi ej om banken känner ok med huset på en person i dessa tider.

Ca marknadsvärde: 6,200,000
Inköp: 5,000,000
Nuvarande lån: 3,200,000

Vad tror ni utköpet blir och varför?

Väldigt grovt så är det ju 1,5 miljoner och att ta över lånen. Det är ju hälften av övervärdet när lånen är bortdragna.

I mer detalj så räknar man bort ett fiktivt mäklararvode och kostnader för förbättringar för att kunna räkna fram vinstskatten. Låt säga att det är ca 100 000 tillsammans, det lämnar 900 000 i vinst där 22% är vinstskatten, alltså 198 000 kr. Eftersom du kommer att få betala hela vinstskatten när du en gång säljer så ska din x-partners del av vinstskatten tillfalla dig, alltså 99 000 till som dras av från det du ska lösa ut för, dvs 1400 001

Här är en länk du kan läsa mer:

Tack

Tror jag hänger med.
Var (och är) lånen som spökar lite.

Säg då vinst på 1 miljon
Marknadsvärde (6,200,000) - skatt (ca 220,000) = 5,980,000 / 2 = 2,990,000

Men då är ej lånen med?
Ska de delas? Dvs om de övertas

1 gillning

Jag räknade med att du tar över lånen helt. Plus att du får ta egna lån för att lösa ut ditt x.

2 gillningar

Nu ska jag kolla noga men kort då

  • betalar 1,5 miljoner
  • tar över befintliga lån

Dvs den som kan betala den andra ca 1,5 kan behålla huset ifall en bank godkänner att befintliga lån går över till en enda person

@TS,

Oftast, kanske inte alltid, men oftast, så består ”köpa ut” av två delar.

1.Ta över befintliga lån, dvs den som ”köper ut” står kvar som ensam låntagare på fastigheten/boendet. I ert fall de 3,2msek.

  1. Överstiger marknadsvärdet lånet (vilket det förhoppningsvis gör!), så innebär det då även att den ”utköpande parten” behöver låna upp ytterligare mot fastigheten/boendet, eller ”låna” pengar på annat sätt (släkt, familj, annat lån ej kopplat till fastighet/boende). I ert fall i runda slängar 1,4-1,5msek. För att lösa ut den andra parten utifrån en värdering, ett marknadsvärde.

Så din frågeställning är helt korrekt, och i sak bör ”Ni” börja där; dvs vad kommer Er bank att säga?

Har du eller din partner ekonomi för att ensam bära ett lån i den omfattningen? Dvs, ca 4,6-4,7msek.

Är banken ok med att endast en person står på lånet?

Om så är fallet så kan banken även hjälpa till med ”hur-skall-man-räkna”? (fiktivt mäklararvode, vinstskatt, tidigare vinstskatt från tidigare bostad etc bla bla).

Jag har haft bekanta som tyvärr har nekats av banken att kunna ”köpa ut”, ”lösa ut” en frånträdande part. Det kan handla om att ”KALPen” (Kvar-att-leva-på kalkylen) blir för tajt, att banken ser en högre risk (en låntagare kontra två). Just nu, stigande räntor, inflation, sjunkande bostadspriser…

Så rådet är nog att börja prata med er bank, eller en annan bank (!). Först då kan man se om det ens är möjligt att ”köpa ut”…

1 gillning

Hade det varit för ett år sedan så hade jag kunnat köpa ut min exhustru men som det ser ut nu så har bankerna generellt dragit öronen åt sig. Då räknade de schablonmässigt på att jag skulle få låna 4.5 gånger årslönen men nu räknar de på att jag får låna 3.5 gånger årslönen.

Rådet ovan att kontakta banken är nog det bästa, svårt att veta något förrän man har pratat med banken (eller banker för det kan ju skilja mellan olika banker förstås).

För min del var det dock mer eller mindre en förutsättning att stanna i samma bank eftersom lånen har bundna räntor ytterligare några år framåt och jag hade hoppats på att få ta över dem.

2 gillningar

@Cdur tackar för infon.
Har inte kommit så långt än, men funderar ju antingen på att köpa ut eller köpa nytt.

Fördelen med att köpa ut är som du anger möjligheten att bibehålla bank och låsta låneräntor. Annars blir det nya lån på nya räntor.

Synd att man bor i en större stad med höga priser och gärna vill bo nära befintligt område pga skolor och kamrater för barnen. Skulle nog vid utköp behöva ha ett lån på runt 5 gånger årsinkomst så känns ju rätt svårt.

1 gillning