Kan vi tänka på hur vi uttrycker oss på forumet?

Jag har ett konto här som jag använt länge, men har nu skapat ett nytt för att få vara anonym.

Anledningen till det är att jag är så trött. Så så så trött. På en del användare här som tycks få härja helt fritt utan att någon moderator reagerar. Det finns användare här vars enda önskan verkar vara att få folk att må dåligt. Folk som försöker vara ”sköna snubbar” som är grova i mun och inte ens berättat sin egen story (vad gör de ens här!!?) och som agerar på EXAKT samma sätt, under samma namn, på Familjeliv.

Vi har användare som vrider och vänder på vad tusan man än säger och är anklagande, elaka och rentav nedlåtande för att uppfylla sitt eget Gudskomplex (användaren TROR verkligen att hen gör alla andra en tjänst och att hen är såååå mycket mer upplyst och kunnig än vi andra). Denna användare har visserligen delat med sig sv sin egen historia men tycks tro att hen är här som någon slags rådgivare (en roll/titel som hen tilldelat sig själv).

Dessa användare svarar dessutom i varenda tråd/på vartenda inlägg och jag är så ofantligt trött på dem. Kan vi:

  1. Tänka på hur vi uttrycker oss på forumet? Det handlar inte bara om våra egna Gudskomplex att få vara rådgivaren, den mest visa, den som bjuder upp till diskussion. Ibland behöver man inte ”utmanas” utan bara stöd och att få bli hörd.

  2. Begränsa vissa användares utrymme så att samma personer inte kan komma med samma dravel/pekpinnar/”skön-snubbe-råd” i varenda förbannade tråd?

Om någon vet någon moderator på forumet så får denna gärna taggas.

Tack för mig!

9 gillningar

Tack, jag måste medge att jag var mer än lovligt irriterad igår så därför lät jag kanske inte så trevlig själv.

Men jag tycker synd om många nya som hittar hit och befinner sig i sitt livs kris och direkt möts av ”sköna snubben” som bara slänger sig med grova ord och att man bara ska ”ut och ta nästa” eller världens psykoanalys där allt kan vändas till att man får skylla sig själv alt. ”Äääär det verkligen säkert att du känner som du känner/tror som du tror/tycker som du tycker om du vrider, vänder, står upp-och-ner?”.

Många här är ju fantastiska på att visa både stöd och medkänsla, men en del verkar använda varenda tråd och användare för personliga ändamål och för att få må bättre själv. Och jag gillar inte det.

För bästa effekt bör du till moderator ange exakt namn på de(n) som inte sköter sig, och de(n) tråd(ar det gäller.

Helt enig, jag är dock osäker på om (och i sådant fall vilka) som är aktiva moderatorer på forumet.

Sen, som tidigare nämnt, så var jag gruvligt irriterad igår och skrev väl lite i affekt. ”Sköna snubben” med sina ”råd” och grova ordalag får gärna söka sig till andra forum, men den andra användaren (som jag tror vet exakt att jag syftar på henom) menar nog egentligen inget illa. Det har bara blivit fel.

Sure, EN DEL användare (kanske framförallt de som kommit en bit i sin process) kanske vill/behöver utmana sitt tankesätt mm. Det som stör mig är när man tror att ens egen bild/tillvägagångssätt är så förbannat allmängiltigt att det är applicerbart på ALLA i samtliga olika stadier och situationer.

Har man abrupt lämnats som en blixt från klar himmel för tre dagar sen och söker stöd här så behöver man inte ”utmanas” och få sina ord förvrängda och vridna på. Man behöver stöd! Man behöver någon som bara lyssnar och inte kommer med pekpinnar om att; ”Nu är du inte riktigt logisk”. Det är klart att man inte är - man befinner sig mitt i en helt overklig, ogreppbar livskris!

Så jag hoppas att mitt inlägg kanske väcker en liten tanke hos hen det berör. Att denna någon inte behöver vara allas “psykolog” utan ibland duger det gott att bara vara någons lyssnande öra och att vara någons, om än tillfälliga, vän.

För tro mig, när jag hittade hit så var jag i upplösningstillstånd. Jag mådde så fruktansvärt dåligt och hade jag då fått svar av ”sköna snubben” (som ingen ens tycks veta vad han gör här) eller ”psykologen” så hade steget INTE varit långt från att jag hade tagit livet av mig. Att nästintill få bekräftat att allt jag tänker, gör, har gjort etc är fel blandat med; ”Ut och träffa någon annan” (dock betydligt grövre ordalag) hade pushat mig över kanten just då.

Därav mitt inlägg, för jag ser att just dessa personer har en infernalisk förmåga att svara på väldigt många inlägg i väldigt många trådar.

Men jag hoppas, som sagt, att detta inlägg kanske väcker en tanke och att moderator eventuellt inte ens behöver blandas in i det här. Men jag vet inte.

2 gillningar

Finns en flagga under varje inlägg. Tycker man att något inlägg bör raderas kan man klicka på den så ser en admin det förr eller senare. Är det flera övertramp så stängs personen av.

5 gillningar

Tack för svar :slight_smile:

Tänk så olika man kan uppfatta saker och ting.
Personligen tycker jag att sådan här förstulen kritik är mest destruktiv då många inte vet vem som åsyftas och det därmed bara sprider misstänksamhet och misstro.
Är det någon som är tondöv och inte uppfattar att den trampar andra på ömma punkter så är det effektivare att säga det direkt i samband med överträdelsen alternativt flagga inlägget till admin.
Jag försöker lista ut vem som åsyftas men kommer inte på någon som stämmer med beskrivningen. Är det jag? Jag hänger iaf inte på Familjeliv så det verkar ju föga troligt.

3 gillningar

Det var inte dig jag syftade på, och jag förstår din tanke ovan.

Anledningen till att jag inte ville skriva ut vilka två användare jag syftar till är att jag kände att det vore lite väl mycket ”uthängning”. Jag hoppades väl att personerna skulle känna igen sig i beskrivningen och således få en tankeställare och tänka sig lite för.

Och nu har ju admin svarat och jag har fått info om flaggan, så nu vet jag (och även andra som kanske inte hade kännedom om detta) hur vi kan gå tillväga fortsättningsvis.

2 gillningar