Kan jag få råd hur jag ska agera?

Så förtvivlat ledsen. Jag är boendeförälder och exet har valt att flytta 45 mil bort. Jag har sökt underhållsstöd för sonen under perioden innan han flyttade då sonen var hos mig nästan heltid. Han var hos sin pappa en vecka av 8. Nu när sonen är där kom beslutet från FK. Jag blev beviljad 1av 2 månaders underhållsstöd. Nu påstår han att jag ska ta emot sonen innan överenskommelse från familjerätten samt att jag ska antingen hämta sonen 45 mil bort eller betala tågresan för honom. Pappan sitter dessutom och får sonen att skicka meddelanden till mig om detta parallellt med sina egna krav på att jag nu får se till att sonen kommer hem. Sonen är 11 år. Har adhd samt autism , sen i den sociala utvecklingen. Han var alldeles förtvivlad i går kväll då vi pratades vid och jag försökte förklara att han behöver inte vara någon mellanhand utan detta är mellan mig och pappan. Mitt hjärta blöder för min son när pappan försöker förstöra vårat barns mående. :sob:

Jag skulle agera med barnets bästa för ögonen. Om jag hade haft möjlighet att hämta direkt skulle jag göra det.

Vad var argumentet att du inte fick allt underhållsstöd som du sökt?

Jag har haft bonusbarn, min exmake hade barn sedan ett tidigare förhållande. Deras mamma flyttade faktiskt nästan exakt 45 mil bort, och det var länge krångel med hämta/lämna. Föräldrarna försökte länge med att de skulle mötas på halva vägen. Familjerätten förordade att den förälder som ”ska ha” barnet hämtar. Det betyder att du får resa hela vägen för att få hem ditt barn. Å andra sidan får barnets pappa resa till dig när barnet ska till honom. Den som ska umgås med barnet får göra ansträngningen både praktiskt och ekonomiskt.

1 gillning

Bara en tanke. Om du nu ligger på gränsen ekonomiskt redan innan och precis får det att gå runt borde inte socialen kunna gå in och se till så det blir möjligt.

Men ska pojken pendla 45 mil varannan vecka?.
Känns som i normala fall att han borde vara där han är skriven och kanske spendera längre ledigheter med sin pappa?

Därför att exet sagt att vi hade vv boende fast sonen varit här. Räckte inte med ett skriftligt intyg från en granne. Jag måste bevisa att han varit här då det är jag som söker bidrag. Fritids hade inga befogenheter att skriva ett sånt intyg.

Det är bara tillfälligt, blev nekad sjukpenning under nästan en månad samt att jag nu får tre dubbelhyror för att jag måste ha ett annat boende för att sonen ska kunna ta sig till sin skola han är trygg i.

Låter som en knivig sits men vem får skriva intyget så undrar jag.
Jag menar om han går i skola borde de ju kunna skriva att han varit närvarande eller att du begär ut närvaro rapporter och skickar in.

Varför får fritids inte skriva det? Borde räcka att du skickar in de tider han varit där och misstror de dig kan de väll ringa in?.

Precis som F kassan gör vid misstanke om fusk med föräldrapenning när man har jobbat

Så uselt!
Du får börja med att fotografera barnet sovande varje kväll, med text-tv eller något på bredvid.