Jag har under en längre tid (6 år) känt mig allt ensammare i mitt förhållande. Nästa år har vi varit tillsammans i 20 år, varav gifta i över tio och har. Vi har precis allt i det där kärnfamiljslivet som man kämpat för. Huset i den där välordnade förorten, bilen, karriärerna. Ute på andra sidan från småbarnåren med 2 barn som snart blir tonåringar. Mer tid till egna intressen och då egentligen också för varann.
Min man är en snäll man, trygg och en fin pappa. Allt är egentligen där. På ytan finns det inget att ta på. Samtidigt är inget där. Vi tar inte i varandra längre inte gjort på flera år, lever utan bråk men också utan andra känslor. Goda vänner och goda föräldrar. Inte älskande.
Det är som att leva i en såpbubbla. Och, jag har löpande ställt upp allt fler pillerburkar på hyllan, mot nedstämdhet, mot ångest, mot sömnproblem. Allt för att vara mindre “krånglig” på insidan eller snarare känna mer rätt och mindre fel.
Så långsamt och plågsamt har jag pressats mot beslutet att det går inte längre. Och jag kommer bli monstret som tar sönder allt. Som sen får skylla mig själv. Personen jag allra helst inte ville bli.
Jag har inte släppt den berömda bomben än, men berört ämnet. Vi har varit underligt rationella och logiska i de (få) samtalen, antagligen för att jag är rädd att säga som det är och han rädd för att jag ska säga det. Han har dock varit tydlig med att han inte vill skilja sig. Så jag kommer antagligen såra honom djupt och utsätta honom för sorg och stress. Det känns jävligt, och så tungt. Samtidigt så har jag så svårt att tro att han är tillfreds, han har aldrig varit de stora känslornas man, men i ett känslofattigt förhållande mår väl ingen bra i längden? Även om man kan älska tryggheten, jag älskar också tryggheten.
I senaste samtalet sa jag att vi borde gå och prata med någon, så nu finns ett samtal hos parterapeut bokat inom kort och ju närmre det datumet rycker ju mer känner jag att jag kan inte sitta där och låtsas att jag är där för att kämpa för det här äktenskapet. Jag är där för att kämpa för att vår relation blir så bra som möjligt och…för att vår skilsmässa blir det.
Så till min fråga, givet att vi
1, Har, och har alltid haft, otroligt svårt att prata om vår relation och vad vi känner i vardagen. Vi pratar mest jobb, barn osv
2, Även om barnen är större, så är de ofta hemma och har stora öron och ingen av oss vill prata “om oss” så de kan höra.
Är det ok eller inte att jag säger som jag känner i mötet hos parterapeuten och tar det därifrån? Jag har väl i princip redan bestämt mig för att det måste få vara det, för det ges liksom inga andra tillfällen (väl medveten om att det inte finns några bra) Men har någon någon erfarenhet kring detta eller råd?