Kan han göra sin egen bodelning?

För att göra en lång historia jättekort:Efter att ha levt med en 19 år äldre man som under flera år utsatt mig och mitt barn för verbal, psykisk misshandel valde jag att flytta ut. Har haft en fortsatt relation till honom under 10 månader men nu så känner jag att det måste få ett avslut.Min son (inte vårt gemensamma barn) har inte träffat honom under denna tid och han mår så bra nu.
I fredags så grälade vi igen och då kom skilsmässopappren fram och de skrevs på.Han plockade även fram ett excelark där han spaltat upp vad han tycker att han ”lagt ut” på mig, omkostnader kring mig.Jag skulle läsa igenom och sedan godkänna.Så du inte drar in någon advokat sen, uttryckte han sig.Jag är inte intresserad av materiella ting och av pengar men saker ska gå rätt till. Finns inget ”skrivet” på dessa ”utlägg” han har ang mig.Kan han göra så här?

Det är inte säkert att det dyker upp några experter här på ett tag, därför svarar jag lite utförligare, så länge.

Nej, han kan inte göra såhär för att bodelning är något som man kommer överens om. Det är en uppdelning man gör gemensamt och sedn båda skriver under på.

Om man inte lyckas komma överens gemensamt så kan man ansöka hos tingsrätten att få en bodelningsförrättare tilldelad. Deg är en jurist som efter att ha begärt in yrkanden och data från båda parter gör en bodelning efter eget huvud. Juristen kostar pengar, så det är bra om man klarar av att komma överens.

Bodelningen går i stort sett till så att var och en räknar ihop värdet av sitt giftorättsgods (saker man betalat) och drar bort sina skulder från det. När båda har gjort det så slår man ihop de övervärden som är kvar och delar på mitten. Dvs om en har stora skulder så har den inget övervärde att dela med sig av, då blir det att dela på den andres övervärde.

1 gillning

Tack för svaret. Han tror nog att jag är naiv, dum nog att skriva på innan jag fått tala med en jurist.

1 gillning

Gå inte med på ett skit av vad han säger. Han kör ett fult spel, och har ingen som helst rätt att diktera och komma med att han haft utlägg, som han anser att han gjort på dig. Det är bara ytterligare en del i hans härskarbeteende. Även om det kosta pengar att ta in jurist, kan det vara värt det, om du skall kunna stå emot hans manipulerande. Är han den mentalt starkare och verbalare, kommer han att lura dig så mycket han kan och då har du till slut ändå förlorat mer än vad gemensamma kostnaden för juristen kostar. Det är min spontana reflektion, vet inte vad en jurist kostar, dock.

2 gillningar

Tack för svaret!Varit i kontakt med en firma idag.Bokat tid med en jurist om ca en vecka.1995kr i Tim skulle de ha.

1 gillning

Kan ju vara värt att kolla upp om du har rätt till juridisk rådgivning genom ditt fackförbund eller via din anställning. Min sambo har det via facket och jag har det via en portal på jobbet, rätt till ett visst antal timmar fri rådgivning per år.

1 gillning

Är inte med i facket men ska kolla upp det andra du nämnde.Tack för svar!

Ett tips är att läsa min guide, där hittar du lite matnyttigt:

Om du sen inte är intresserad av materiella ting och pengar så måste du ju i alla fall ha råd med både bostad och ett skäligt leverne efter separationen så det finns ingen anledning att vika ner sig för hans dumheter och hasplar han ur sig nåt om att han har rätt och rent av blir hotfull är det bara att sätta emot. Han försöker en fuling.

En bodelning är en ekonomisk uppgörelse som båda parter ska vara nöjda med och kan dom inte komma överens själva får någon annan göra den men räkna med att det kostar ett antal tusen.

2 gillningar

Värt att kolla upp hemförsäkringen oxå

1 gillning

Ja, så är det. Om, teoretiskt sett, den ene tycker den andra ska få allt för en krona och skriver på det så är allt godtagbart. Så en bodelning får nästan se ut hur som helst bara båda är med på det. Förutom om det finns lån eller fast egendom som hus.

@Nystart19 Men du kan inte säga nej till att göra en bodelning om han vill det. Mer att du säger nej till hans krav och då borde göra en egen som du tycker och sen kanske lyckas komma överens om något mellanting eller hur ni vill ha det.

Jag lånade mängder av böcker, läste lagboken mm inför min bodelning. Kändes så skönt att veta vad som gäller och inte bara blanda in känslor i bodelningen. Sen har vissa lagar förändrats så man kan inte låna en bok från 2016 och tro att allt stämmer.

2 gillningar