Kalops

Lagade kalops idag.
Finns en hel del recept.
Jag hittade tre, alla med olika tillvägagångssätt. Körde efter det första där köttet skulle svepas in i en het duk som doppats i hett vatten och sedan torkas av, Gud vet varför.
Har ni några andra recept på kalops?

Passar inte ämnet i detta fora får adm ta bort det eller så får de användare som tycker det är fel plattform låta bli att läsa och inte engagera sig i tråden.

Recept 1
Kalops 4 port
Stora kokboken, Göteborgsindustrier A B 1948, Femtonde upplagan, s 381

Kött, ca 1 kg, rev, bringa, bog
Salt 2 tsk
Vitpeppar 1/4 tsk
Vetemjöl 3 msk

Till stekning
Smör 1,5 msk
Rödlökar 3 st
Kryddpepparkorn 10-15 st
Lagerblad 3 st
Vatten eller enkel buljong 5 dl
Soja 0,5 msk

  1. Doppa en duk i hett vatten. Vrid ur den. Slå den heta duken om köttet. Torka av det väl.
  2. Skär köttet tvärs över muskeltrådarna. Putsa bort senor m m.
  3. Bulta köttet kraftigt.
  4. Vänd skivorna i mjölet blandat med kryddorna.
  5. Skala löken. Skär den i skivor.
  6. Bryn smöret i en stekgryta.
  7. Lägg i löken. Bryn den lätt.
  8. Lägg ner köttet i grytan.
  9. Tillsätt kryddpeppar och lagerblad.
  10. Blanda sojan med vatten/buljong och låt koka upp. Häll det över köttet.
  11. Lägg på locket. Låt köttet hastigt koka upp. Vid behov, skumma.
  12. Låt köttet sakta koka ovanpå spisen eller i ugnen.
  13. Koktiden kan vara svår att beräkna. Välhängt fint kött är färdigt efter ca 1,5 timme, annat kött kan behöva 2,5 timme. Rör då och då.
  14. Smaka av. Servera ur grytan eller lägg upp i varm karott. Skumma då såsen och häll den genom en sil över köttet.

Med grönsaker:
15. Ansa och skiva eller skär i bitar 2-3 morötter och 2 purjolökar. Tillsätt grönsakerna när köttet kokat i ca 1 timme.

Recept 2
Skånsk kalops 4 port
Bonniers stora kokbok, Bokgruppen i Malmö A B och BonnierFakta Bokförlag A B 1983
Arnoldo Mondadori, Vicenza 1992, s 425

Kött, ca 1-1,5 kg, högrev, halsrev, bringa eller märgpipa med ben,
Gul lök 2-3 medelstora
Morötter 2 st
Vetemjöl 1 msk
Smör eller margarin 1-2 msk
Kryddpepparkorn 12-15 st
Lagerblad 3 st
Salt, vitpeppar

  1. Skala morötter och lök.
  2. Skär löken i klyftor och skiva morötterna.
  3. Skär köttet i jämna grytbitar, 3-4 cm. Putsa inte bort fettet, skär endast benen fria.
  4. Krydda köttet med salt och peppar.
  5. Klappa det i vetemjöl.
  6. Bryn matfettet i en stekgryta eller kastrull på hög värme.
  7. Lägg ner köttet. Bryn rejält under omröring. Låt ev ben och märg bryna med.
  8. Lägg ner lök och morötter.
  9. Fyll på med så mycket vatten att köttet precis täcks när alla ingredienser har fått bryna.
  10. Lägg ner lagerblad och hela kryddpepparkorn.
  11. Sänk värmen och lägg på lock. Kontrollera att vätskeytan endast rör sig, d v s att grytan ej kokar. Låt sjuda under lock i 2 timmar.
  12. Känn med gaffel eller provnål om köttet är mört. Smaka av med salt och vitpeppar. Servera med kokt potatis och inlagda rödbetor.

Recept 3
Kalops 4 port
Den svenska maten, LTS Förlag, A B Boktryck Helsingborg 1986, s 34-35

Kött, ca 400-500 hg benfritt nöttkött, t ex bog,
Gul lök 2 st
Smör 2 msk
Vetemjöl 2 msk
Salt 1,5 tsk
Morötter 2 st
Kryddpepparkorn 10-12 st
Lagerblad 3 st
Vatten ca 4 dl

  1. Skär köttet i bitar, ca 3 x 3 cm.
  2. Skala och skiva löken.
  3. Bryn först köttet, lite i taget och därefter löken i smör i en stekpanna. Lägg efter hand över det i en gryta.
  4. Strö över mjölet, tillsätt salt, pepparkorn och lagerblad.
  5. Vispa ur pannan med lite av vattnet. Häll det i grytan.
  6. Servera med kokt potatis, inlagda rödbetor och råkostsallad.

Med grönsaker:
7. Byt ut kryddpepparkornen mot vitpepparkorn.
8. När ca 30 minuter återstår av koktiden, lägg i skalad och strimlad eller skurna i bitar kålrot ca 300 g, morötter 2 st, palsternacka 1 st, rotselleri 50 gr
9. Låt grytan koka till dess kött och rotsaker känns mjuka. Prova med sticka.
10. Strö på hackad persilja

Det går att laga ovanstående utan att först bryna köttet. Lägg köttet direkt i en gryta, häll på vatten och tillsätt salt. Låt koka upp och skumma.

Tillsätt kryddorna och låt koka på svag värme under lock.

2 gillningar

Nämen så komiskt. Jag har inget bra recept på kalops tyvärr, men det som jag tyckte var komiskt nu var att jag hade brått ikväll, och köpte två färdiglagade rätter för mig och äldste, som jag väldigt sällan gör. Och kan du tänka dig, då blev det Dafgårds…ja, just det, kalops! Har aldrig köpt den rätten heller, utan mest ätit mammas hemlagade. Har gjort det någon gång själv, men det var länge sedan. Nog från recept från Vår Kokbok. Ja, det var ett sammanträffande tycker jag.

Och jag vill också säga att jag tycker det är befriande med sådana här trådar också på forumet. Man kan ju välja vad man vill läsa om och skriva på. Blir sugen på att laga en egen kalops inom kort just för detta :smiling_face_with_three_hearts:!

1 gillning

Tack för matförslag, kalops var lääänge sen jag lagade.
Har lovat mig själv att lära mig ett recept som X brukade laga på en fantastisk högrevsgryta med trattkantareller också.
Men, finns det färdiga grytbitar till kalops/köttgrytor att köpa? Jag gillar inte att skära stora köttbitar med ben och annat :grimacing:

1 gillning

Jo då, det brukar finnas färdiga grytbitar. Tyckte det där med ben var konstigt. Själv skar jag ner en älgryggstek och en älgstek, bägge utan ben.

1 gillning

Jag vill tipsa om slow cooker ifall du gillar kalops och dylikt. Blir enormt möra och fina grytor på billigaste köttbitarna.

4 gillningar

Tack, har blivit tipsad av kollegor men gör det inte så ofta och då gör jag storkok så jag behöver stora grytor.

En slow cooker ör stor. Sätt igång grytan, gå till jobbet och kom hem till fantastisk mat!

Har kollat lite.
Hittade ingen som rymde mellan 10-20 liter.

1 gillning

Oj, nej så stora ör de inte. Men jag gjorde en gryta som räckte till 12 hungriga utan problem.