Julklappar

Första julen själv med barnen (snart nyskild med betänketid). Hur gör ni andra med julklappar?

Mitt ex vill nog att vi köper och delar på kostnaden. Men han har eget boende med barnen och vv schema börjar om en vecka. Jag ser att från och med då är vi självförsörjande med barnen och var och en får stå för sina egna utgifter i samband. Alltså vi delar inte på utgifter längre för barnen så som mat och kläder.

Vi köpte julklappar åt barnen, var och en för sig. Lika dant med kläder.

Jag skulle säga det beror på.
Talar vi om dyrare sportutrustning, typ skidor, cyklar eller vad det kan vara kan det vara idé att dela på kostnaderna eller om övriga i familjen - släkt, vänner - går samman för att ge något dyrare. Talar vi om leksaker, spel, kläder, annat som kan räknas som förbrukningsvaror ser jag ingen anledning att dela på kostnaderna.

Vi har ett gemensamt konto för löpande utgifter för barnen, kläder, sportutrustning, terminsavgifter, fritidsavgift, försäkringar mm mm.

Julklappar har vi dock köpt var för sig.

Vi har inget gemensamt vad gäller ekonomin. Exet tycker att jag ska betala mer för att jag tjänar mer, dock har vi delad vårdnad och vv så finns ingen skyldighet för mig att göra det. Jag ser till att sonen har det han behöver och vi köper julklappar separat.

2 gillningar

Tror att man gör ganska olika.
Så som vi har löst det är att var och en står för sitt.
Sedan kan det vara vissa större saker som vi delar på efter diskussion, eller saker som inte används jätteofta men nyttjas på båda ställena som vi anser är onödiga att ha dubbletter.
Ex cykel, vinterjacka till skolan, skridskor, bärbardator som nyttjas på båda platser etc

Har ju säkerligen också lite med hur nära man bor etc.
Då vi bor relativt nära så att han kan cykla mellan utan några problem så var cykeln naturligt att dela på.
Vi använder barnbidraget till vissa avgifter, ex mobilabonnemang och försäkringar.

I gällande julklappar presenter mm står var och en för.

Är inte alltid smärtfritt detta med ekonomin, så försöker ha så få saker gemensamt som möjligt.

Vi köper gemensamt till födelsedagar och jul utom enstaka saker som uttalat är till ex rummet hos ena föräldern. Vi har firat dessa högtider gemensamt så det funkar. Från början hade jag nog gärna delat upp det men det kändes som att det skulle bli någonslags paket-tävling eller iallafall viss stress så det blev rätt bra såhär.
Känns naturligt att prata ihop sig och göra gemensamt.

Vi firar inget gemensamt.

Sist vi sågs var på studenten för yngsta.
Köper gemensamt om det är något som någon av ungarna vill ha extra mycket som inte är vettigt att köpa själv. (Eller vi har gett en gemensam present.)

Är dock typ överens om att ev tillskott HP, medlåntagare på något barns bostad etc kan komma att göras gemensamt.

Men helst gör jag det nog själv :grin: