Julklappar till mig

Tack älskade grupp för att ni delar med er av era erfarenheter och goda lösningar.
Jag fick goda tips kring min födelsedag då papoan inte lät barnen köpa present till mig och tänker nu i Jul göra som många av er tydligen gör.

Jag har skrivit en önskelista till Jul och tänker ge pengar till barnen att handla julklappar till mig. Jag har meddelat pappan om detta och ftågat om han vill hjälpa barnen med detta gör då sätter jag in pengarna på hans konto.

Men, hur länge ska jag vänta på svar???
Jag vill att barnen ska få köpa julklappar till mig mej om han dröjer för länge så kanske det inte hinns med. Och jag vill beställa allt på nätet nu i covid-19 tid.

1 gillning

Hur gamla är barnen? Har de inte egna betalkort? Då kan du sätta in pengar till dem så kan de handla själva? Annars kan de kanske få en peng istället och gå på en butik och handla själva? Alternativt tittar de ut något på nätet och betalar med ditt kort på nätet? Är barnen yngre så de inte klarar detta själva är det kanske inte så viktigt för barnen att köpa julklapp till dig… Jag skulle aldrig ödsla min tid på att fråga mitt ex om att han och barnen ska köpa julklapp till mig för mina pengar… Men det är jag det. Jag är för stolt, skulle aldrig be exet om en tjänst…
För vems skull ska barnen köpa present till dig? För deras eller för din?

1 gillning

Alltså, nu vet jag att det är andra tider, men när jag var ung fick vi tänka ut och betala julklappar och födelsedagspresenter själva=) Nu vet jag inte hur gamla dina barn är, men är de gamla nog att få veckopeng eller månadspeng kanske pappan inte behöver bli inblandad alls.
Och skulle barnen hitta på sådant som inte kanske är exakt vad du önskade dig eller hade råd med kan man alltid köpa lite julklappar till sig själv med=)

Kan inte barnen få göra något fint pyssel till dig annars? Du kan ju be dem fundera på vilket material de behöver och beställa det åt dem.

Om det är viktigt med just köpta julklappar och du har bestämt exakt vad du vill ha, kan du ju beställa dem själv och låta barnen slå in dem :blush:

Annars om du tänkt att de ska köpa julklappar så kanske finns en vän/släkting till dig som kan hjälpa barnen? Ringa mormor/din vän och be henne beställa?

Jag har tänkt köpa ngt litet till mig själv bara för att visa att mammor också ska satsa på sig själva. I övrigt t ex när jag fyller år så är min önskan att barnen ordnar frukost.

Oavsett hur du tänker är mitt tips att inte involvera ditt ex i det här.

1 gillning

Jo det står åxå med på önskelistan såklart. Men jag bet att de bill köpa något. De är 9, 12 och 14 och har nästan slutat pyssla nu…

Barnen ville att jag skulle skriva en jättelång önskelista så att jag inte vet vad de köper. Beställer jag själv tar jag ju bort just precis det barnen ville.

Det står på önskelistan men de vill själva köpa något. Jag förstår den glädjen.

För barnens egen skull ska de få handla julklappar till mig.
Jag vill inte ha det som när jag fyllde år. Då fick de inte köpa något till mig fast att de ville. Jag visste inte om det. Och jag vill stödja deras gjädje i att få välja något att ge. Det har de fått göra alla andra jular.

Kan ni åka till ett köpcentrum tillsamman? Du kan ju vara med i butiken på avstånd medan de tittar runt och handlar med ditt kort och slår in. Då blir det ju en överraskning men du finns med som stöd utifall något går snett. Jag tänkte göra så med mina grabbar, 8-10 år, nästa helg innan julruschen börjar. Ni kan bestämma en summa (100 kr) och du kan hinta om vad du önskar, jag har tänkt önska en bok (de kan få öva sig i att fråga personalen om boktips) eller skönhetsvård (nagellack, tvål, hårvård, också här får de öva sig i att be om råd) eller julgodis som vi gör själva och packar fint och det är också vad jag själv brukar ge bort. Julgodiset och en bok ser jag även till att de kommer kunna ge pappan vilket jag kommer betala för givetvis. De har rätt att lära sig att känna glädjen i att visa omtanke och ge gåvor till dem de älskar (deras pappa ger dem gärna presenter).

2 gillningar

Kanske har du någon kompis eller släkting som kan hjälpa dig annars?

2 gillningar