Julen

Eftersom x inte svarar mig frågar jag här ang julen .
Det är x vecka ,men jag har ett syskon till vårt barn och julen anses väl ändå lite annorlunda ?
Jag undrar då x inte svarar på frågan ang jul och nyår :
Ska man låta x ha hela julveckan ? Vilket jag inte tycker är ok . Då får barnen sina julklappar långt senare och inte möjlighet att få fira jul ihopa.
Eller har jag ”rätt ” att få ngn av juldagarna ?

Rätt och rätt tror jag väl inte (såvida ni inte har det beslutat från domstol), men man tycker ju att man som förälder kan försöka vara mer tillmötesgående runt högtider.

Mitt ex har barnen hela julveckan. Men vi har gjort så att julafton firar barnen förmiddag med honom och hans familj. På eftermiddag/kväll kommer dom och firar med mig och min familj. På så vis får barnen träffa alla sina släktingar på julafton.

1 gillning

Vi har storhelgerna reglerat i schemat från Tingsrätten, jullovet delas i princip så att man har julen eller nyåret vartannat år. Om båda är överens så ändrar vi, annars gäller schemat. Fixa ett schema så slipper ni tjafs.

Kära Caritairene!
Tyvärr handlar det inte om vad du tycker är ok eller inte.
Det handlar vad ditt x tycker om det är hans tur att ha ert gemensamma barn då.
Du har möjligtvis inte tänkt tanken att det finns vuxna som fullständigt skiter i vad som är bäst för barnen utan som låter sitt uppblåsta ego, sin okunskap och likgiltighet styra eller medvetet använder sina barn som slagträn för att klämma åt den andra? Så vad du tycker är en sak, vad ditt ex kan tvingas/ vill gå med på är något helt annat.

Har ni vv boende, ett reglerat schema att du ska ha barnen vissa dagar, han andra och hans dagar infaller under julveckan betvivlar jag att du kan kräva att du ska få ha barnet hos dig någon av dagarna så jag tror inte du har någon rätt utan är beroende av hans goda - eller motsatta - vilja. Tyvärr.

Men vårt barn har ett syskon hos mig… har de inte rätt att fira jul ihopa?
För mig känns det hemskt och ofarbart att de inte ska fira jul ihopa för första gången sen vi gick isär . Det är att vara elak tycker jag och nej jag begär inte att det ska vara just julafton - det kan vara lille jul juldagen med .
Det är dessutom barnens högtid.

Har ni delat på syskonen alltså (helsyskon)? Varför har inte pappan båda över jul?

Om det är halvsyskon så är det en helt annan sak. Då får man ju finna sig i att när halvsyskonet är hos andra föräldern så är det så, och att de bara träffas när de är hos den gemensamma förälder.

Vad gäller julen så har de flesta jag känner varannan jul.

Ja men barnen har alltid firat ihop - antingen lille jul, julafton el juldagen .
För mig är det umgänge sabotage

Det är inte umgängessabotage i lagens mening om det enligt er överenskommelse är han som ska ha julen.

Jag håller med vad är bäst för barnens skull… Du får försöka få till något bra där han förstår vikten av det.

Tyvärr inte. Du har ingen rätt att kräva/ begära att de ska få fira jul tillsammans om det är han som ska ha ert gemensamma barn. Beklagar men så är det. Snarare skulle han kunna hävda att det är du som försöker sabotera hans rätt att ha barnet i julveckan.

Men så kan du inte resonera, snarare är du som saboterar umgänget han har med sitt barn över jul.

Om ni är på bra speaking terms så kan du ju försöka ta upp önskemål lite försiktigt. Men är julen hans så är den hans och han bestämmer.

Det kommer ju en jul nästa år som är din.

1 gillning

Sant .
Känns bara så jobbigt att vi inte kan ( han) kan inte kommunicera .
Så man vet inget

Jag har ju inte saboterat ngt - bara frågat . Han har inte ens svarat .
Det visar samarbetsproblem från hnm

Tyvärr vägrar han svara .
Sist jag hörde från hnm skulle han polisanmäla mig för att jag efter överrenskomelse med x hade vårt barn , som han gett mig ok för innan …

1 gillning

Men va, polisanmält? Är han inte klok?

Du gör nog bäst i att låta schemat rulla med s å lite kontakt som möjligt. Det låter inte som en trevlig man.

1 gillning

Det är hemskt hur snabbt kärlek kan bytas ut mot ilska och hat…
Håller med, han verkar inte särskilt stabil om man hotar med polisanmälan för sådana grunder

2 gillningar

I mitt fall delade vi lika på vinterlovet så att barnen var hos sina mödrar över julen och hos mig över nyår. Men till saken hör att de har sin släkt på nära håll medan min släkt bor femtio mil söderut. Kändes inte rättvist att barnen var hos mig varannan jul när det bara var jag. Med tiden blev nyårsafton vår speciella dag istället :slight_smile:

3 gillningar

Kollade nyss …nästa år är julen på hans vecka med.

Förstår inget alls…
Han gör slut…allt mitt fel…
han har träffat en ny och är kär…
förstår verkligen inte denna bitterhet .
Och nu …ansöker x om ensam vårdnad dessutom

1 gillning

Ibland så vinner en person genom att såra den andra personen så mycket som möjligt.
Min far var sådan, om man sårade honom så gav han tillbaka 100 falt, tyvärr så verkar det fortfarande finnas sådana människor.

2 gillningar