Jul utan barn, vad göra?

Snart dags för jul no 2 efter separationen. I fjol firande vi julen tillsammans, jag, exet och barnen. I år ska han ha dem.

Med en inte helt familjär familj funderar jag på alternativ. Resa utomlands på egen hand? Strunta i julen, bädda ned sig i soffan med film och praliner och försöka se det som en vanlig helg? Hur gör andra?
Har vänner men ingen i samma situation. Ös på med egna erfarenheter :slight_smile:

2 gillningar

Försök känna efter vad du verkligen föredrar av dom alternativ du har !
VILL du fira med någon ? Eller vill du vara ensam ?
Att spendera några timmar på nåt ställe som håller öppet för exempelvis hemlösa står högt på min egen lista. Även om jag brukar jobba och/eller fira med min mamma. Jag föredrar det, eller att vara ensam, är inte så glad i stora samlingar, men andra vill gärna inte att man ska sitta själv. :sweat_smile: Därav mitt råd att fundera på vad du verkligen vill, följ din inre röst.

2 gillningar

Jag satt hemma i soffan framför öppna spisen och såg på film första julen utan barnen. Hade det jättegött, men så är jag inte mycket för julfirande.

5 gillningar

Förra julen var min första jul utan barnen.
Min väldigt snälla och generösa granne bjöd in mig på jullunch tillsammans med hennes mamma och son. Det blev jättemysigt. Det blev knytkalas, jag hade med mig lite egen julmat och julchoklad.

På eftermiddagen gick jag hem till mig. Kollade på Kalle Anka och åt god julfika. På kvällen kollade jag på mera jul-tv, och slog in alla julklappar t barnen och familjen. Laddade för morgondagen då jag hämtade barnen och for t min släkt i Småland.

Det blev en ok dag ändå, även om den blev annorlunda, och jag hade mina stunder då det kom lite tårar. Kände väl att det behövde komma ut också. När jag torkat tårarna dök jag vidare in i tv och julpyssel. Försökte tänka det mer som en vanlig dag, och inte göra det för stort att det var just julafton.

Kram :star2:

2 gillningar

Det här kan jag verkligen tänka mig också framöver.

3 gillningar