Jag lämnade. Och nu då?

Tack @Buenita.
Ja, jag vet ju att du har rätt det blir bara lite mycket ibland. Det är jobbigt att orka, att jobba framåt, att se ljusglimtarna.
Jag vet också att det är lätt nu att bara se det som var positivt i äktenskapet men när jag tänker efter och drar fram nåt minne som inte är så bra så sticker ångesten upp sitt fula tryne så ja - jag har gjort rätt.
Jag ska ta mig igenom den här perioden, med tanke på att jag har ett över 20-årigt förhållande bakom mig kan jag inte räkna med att det går att lämna det bakom sig smärtfritt och snabbt.
Du är avundsvärd som har orkat igenom det du har varit igenom, orkar fortsätta jobba med dig själv och samtidigt stötta oss andra som famlar. Kram! :heartbeat:

2 gillningar

Ja, över 20 år här också fast jag flyttade ut och mina barn stannade i huset med maken :cry:. Äldsta är myndig och yngsta bor vardagarna på annan ort för gymnasiestudier men kommer hem på helgerna till huset och exmaken.
Det känns men jag får tänka att de kommer att “återvända” till mig så småningom - jag kan se till att alltid finnas till för dem helt enkelt.
Älta ja - det är jag bra på! :sweat_smile:
Vi får hoppas att vi till nästa sommar mår bättre, jag ska först ta mig igenom julen…

3 gillningar

@Surfarn @Gittan1 @Buenita @Masai
Ni får gärna kapa tråden lite om ni känner att det passar :blush: - jag gillar diskussionen och tycker att det hjälper att se saker ur andras synvinkel.
Dessutom kan det sätta ens egna bekymmer i perspektiv och man kanske också hittar nån som har liknande känslor/erfarenheter - jag uppskattar verkligen att ni chippar in. :smiling_face_with_three_hearts:

5 gillningar

Hejja dig. Du har gett dem mycket av digsjälv i livet. Den kärleken bär de med sig, även om de själva inte vet vart den kommer ifrån. Nu är tiden att hitta nya källor för digsjälv att ösa ur. Det som ger DIG positiv energi du kan se fram emot eller tanka ifrån när du har en dipp. Små stunde av lycka i vardagen. Solen, blå himmel, någon som ler. Plocka in det och låt det flöda i dig. Res genom de mörka stunderna. Jag kan inte säga när det blir bra (är inte där än) men tänker att det är så många här som säger att det kommer att vända. Så då är det väl så!!!

3 gillningar

Tack!
Ja det är nog så jag får tänka och barnen är ju numera så stora att de ändå skulle flyttat mer permanent ganska snart men det blev bara så hastigt med allting.
Du har helt rätt i att jag gett dem en stabil grund att stå på, ett hem de trivs i och att de klarar sig själva utan mamma kan jag bara se på positivt - men nu är man ju lite egoistisk och vill ha dem nära. :slight_smile:

Det är nog så att uppbrottet göra att jag tänker på alla möjliga saker just vad gäller barnen tänker jag på hur det var för min mamma när jag flyttade hemifrån - inte hörde jag av mig så jättemycket tror jag. Visst hade hon mina småsyskon att “roa” sig med men det måste ha känts lika tråkigt för henne som det gör för mig.

Det är verkligen sant att en skilsmässa är en stor livskris, mycket bubblar upp inom en som ska hanteras på ena eller andra sättet och att det gäller att ta vara på de små stunderna. :heart:

2 gillningar

2/11
Ångest, ångest är min arvedel… :scream:

Fick panikångest idag på affären - det var längesen sist men jag vet ju vad det beror på och känner igen det.
Fast det gör det inte lättare att uthärda…
Jag vet ju också vad jag måste göra för att inte trilla i fällan att försöka undvika ångesten genom att stanna hemma och inte utsätta mig för situationer där jag kan få ångest. Det är väl bara att spotta i händerna och börja om igen…
Det är bara så svårt att få nåt gjort när den drabbar en - hjärnan fungerar inte och kroppen orkar inte…

Vad har hänt sen sist?
Mina barn ska komma hit i morgon. Från början var det sagt att de skulle komma på morgonen och troligen stanna till torsdagen - dvs första övernattningen - vilket jag såg fram emot.
I alla fall blev det prat nu om att de troligen inte kommer att sova över och det får jag ju bara acceptera - det kommer nog att bli bättre, det måste jag tro på.
Alltså borde jag vara glad och nöjd - barnen kommer, jag har tagit ledigt i morgon och kan också ta ledigt torsdag om de stannar kvar hos mig men det är andra problem som poppar upp.

Ekonomin.

Förra månaden gick jag back med 74 kr (exakt :stuck_out_tongue_winking_eye:)
Nu när alla räkningar (hoppas jag verkligen) är betalda har jag knappt 300 kr på kontot och det är ju en stund till lön menar jag…
Det är snart jul, jag skulle ha behövt åka till optikern, jag hade också tänkt åka på dans men då får det bli på kredit :woozy_face: - ja ni förstår…
Jag hoppas inte att yngsta behöver något större inhandlat - den äldsta jobbar och tjänar egna pengar men det gör inte yngsta.

Ja, eftersom ångestspöket poppade upp så fungerar ju inget just nu - hade ingen koll på vad jag ville bjuda på för mat men tog mig som sagt iväg till affären och handlade - tror det blir bra, lyckades städa undan så det ser bra ut här, ska baka nåt gott till oss i morgon bitti - orkar inte i kväll.
Har inte tränat som jag ska senaste dagarna.
Ja - allt smått blir som oöverstigliga hinder och det känns som om jag bara vill stänga in mig hemma och äta godsaker.
Varför ska man må som sämst när man vill må bra och njuta av sina barns sällskap?

Hur gör ni andra när ångesten knackar på eller ni trillar ner i det svarta hålet?

2 gillningar

9/11
Känns som om jag långsamt, långsamt glider neråt, som om jag försöker klättra upp ur en sandfylld grop.
Blev så himla ledsen idag när jag försökte se över mina kostnader och bestämde mig bl a för att minska mitt bredband som jag tagit lika mycket som vi hade hemma för att sonen skulle kunna spela när han var här.
Nu är han ju aldrig här så jag beslutade mig för att ta ett lägre och fylla upp med korttids eller höja upp om han kommer hit med datorn.
Jag gör vad jag kan för att aktivera mig och klarar att vara glad och trevlig på jobbmöten, jobbar lite ideellt och gör lika där men när jag kommer hem rinner den glada masken av.
Känner att jag är på väg ner i en lite djupare nedstämdhet som jag inte vill hamna i så nu ska det bli så skönt att få åka iväg till pappa några dar. Tittar nog in en sväng till mamma också och tar en fika och hämtar jultidningar som jag köpt av brorsbarnen.
Den här tomheten som jag har sett beskrivas i en annan tråd - jag har ju fått som jag velat nu, som jag kände skulle bli så skönt. Bo själv och inte ha mannens dåliga humör och påpekanden i närheten men nu känns det som sagt var oftast bara tomt.
Tänker att det är ju tidigt än, jag kommer nog ur det så småningom.
Nu har bröllopsdagen och 1 barns födelsedag passerat, kvar är Julen.
Jag har inte bestämt mig än hur jag ska göra, jag suger lite längre på den “karamellen”.

6 gillningar

Hur mår du nu? Det där med dålig ekonomi är bevisat ett av de största stressmoment man kan vara med om
Känner med dig och tycker att du ska ta det.på.allvar. kanske kan du få rådgivning på din bank? Risken om man inte får får koll är att den stressen ökar den övriga ångesten.

2 gillningar

En helt annan grej @Ullebulle - märker du att vi är rätt ensamma här…?

Tror de flesta tror att sidan är helt nedlagd?

1 gillning

Hej, jag är här med…

Ja, trodde det också att det var något sånt… Men nu hittade jag igen att komma in o logga in på nytt…
Väldigt lurigt det här…

2 gillningar

men jag får inte in den i mobilen - ursäkta avbrottet TS…

Ja det är problem med nån säkerhet, kan inte komma till den här adressen via jobbdatorn.
Måste använda Chrome på mobilen och klicka via avancerad inställning att jag ändå vill gå till adressen trots varningen…

Om det inte ändras så kommer forumet dö☹️

1 gillning

ja, jag skulle sakna detta även om man inte skriver mycket … ok avancerad… men tror du att ansvariga fixar detta på nåt sätt med nytt lösenord och uppdatera?

Men fattar inte hur jag ska göra i mobilen. ska jag vara inne på appen chrome och söka denna sidan och sen avancerad inställning?

Jag har iphone och safari-webläsaren accepterar inte skilsmässa.se
När jag då körde Chrome så varnade den, men det finns då en länk ”Avancerat” där man kunde välja ”gå ändå till sidan”:slightly_smiling_face:

Nu är det värdelöst om ändå ingen annan tar sig hit🤷‍♂️
Ska maila info @ skilsmässa.se också

5 gillningar

Samma här. Funkar inte på iPhone men på android?

Jo jag har IPhone, fick ladda ner Chrome, inställningar på avancerad. Så funkar det igen.

Fått svar på mail, får se hur snabbt admin får ordning på certifikatet och sidan fungerar som vanligt🙂

4 gillningar

Jag kom in via mailaviswringarna - har saknat forumet enormt!

1 gillning

Jag är hyfsad men har inte kommit in på forumet förrän nu. Kom in nu via mailaviseringarna. Har saknat er alla enormt!

Tror jag har klarat av det mest akuta vad gäller ekonomin (löser av ett räntefritt lån så jag slipper den extra månadskostnaden). Har knappt kört nån bil denna månaden så tankkortets räkning var låg, vilket underlättar.

Ja - håller med dig, ekonomibekymmer är ett stort stressmoment, jag måste få kontroll över den förhoppningsvis utan att behöva byta lägenhet eftersom jag trivs bra i den jag har (och jag orkar inte flytta en gång till) och jag vet att det är svårt att hitta lite större lägenheter där jag bor. Även om barnen inte bor hos mig nu vill jag att möjligheten ska finnas. :heart:

2 gillningar