Jag hatar honom đŸ€Ź

Jag har skrivit hĂ€r 2 gĂ„nger förut angĂ„ende mina kĂ€nslor för mitt ex. Nu har jag nyktrat till dĂ„ saker och ting tagit en obehaglig vĂ€ndning. Han vill att jag flyttar ut men att jag stĂ„r kvar pĂ„ lĂ„nen sĂ„ att hans nya kan flytta in. Han kan inte köpa ut mig och hon vill inte “ta över min del.” Glöm det sa jag.
Jag ska flytta ut 1/8 och jag har sagt att huset ska ligga ute till försÀljning senast 31/8. Han lovade att han skulle börja röja pÄ sin semester, men nu har han planerat en massa resor/utflykter. Huset Àr belamrat med grejer frÄn topp till kÀllare, det mesta Àr hans dÄ jag slÀngt/packat undan mitt redan.

Jag ska kontakta en jurist, jag vet att jag kan krÀva en bodelning och sedan en tvÄngsförsÀljning. Men det kommer bli dyrt och lÄngdraget om jag fattat rÀtt.

Jag har snokat rĂ€tt pĂ„ hans nya pĂ„ Facebook och funderar pĂ„ att hota honom med att jag kommer att kontakta hennes förĂ€ldrar, hennes barns pappa, vĂ€nner o s v och berĂ€tta vad för slags person han Ă€r och att de bör vara oroliga för henne. Henne Ă€r ju ingen idĂ© att kontakta, jag har varit dĂ€r hon Ă€r. Hans ex Ă€gde sitt hus, (hon innan mig) sĂ„ hon bytte lĂ„sen en dag, han fick inte ens komma in och hĂ€mta sina klĂ€der. Detta berĂ€ttade han sjĂ€lv för mig nĂ€r vi trĂ€ffades och det borde ju varit en röd flagga
:rage:Han har alltid tjatat om att han vill bo pĂ„ landet. Nya tjejen bor pĂ„ landet, kan han verkligen vara sĂ„ berĂ€knade?Jag antar att han drar ut pĂ„ tiden sĂ„ att hon ska kĂ€nna att de har kĂ€nt varandra tillrĂ€ckligt lĂ€nge för att han ska fĂ„ flytta in. Och att nĂ€r hon sĂ€ger okej sĂ„ kommer han att lĂ€mna huset som det Ă€r för mig att röja upp och sedan fĂ„ sin del av vinsten, om det blir nĂ„gon.

Min frĂ„ga Ă€r tror ni att om jag hotar att “avslöja” honom sĂ„ kan det provocera fram en “attack”? Han har aldrig varit vĂ„ldsam förut, utan han har mer bara skitit i/ignorerat/utnyttjat mig, men om han kĂ€nner sig trĂ€ngd tĂ€nker jag. Jag oroar mig för dottern, dĂ„ bĂ€sta sĂ€ttet att göra mig illa Ă€r genom henne
 Jag har aldrig varit orolig för att han skulle kunna göra mig eller dottern illa förut, men jag kĂ€nner inte igen personen han Ă€r nu, jag vet inte vad som rör sig i hans huvud.
Just nu Ă€r han vĂ€ldigt noga med att poĂ€ngtera att han vill att vi förblir vĂ€nner efter skilsmĂ€ssan, att han vill det bĂ€sta för oss bĂ„da. Jag tror han försöker hĂ„lla mig “lugn” medan han drar ut pĂ„ tiden.
Jag har sagt upp elnÀt, el + hemförsÀkring fr o m 1/8 eftersom det stod i mitt namn, och han har inte bemödat sig att fixa nya avtal fastÀn det Àr sagt att han ska bo kvar tills huset blir sÄlt.
Jag har “hotat” med bodelning och tvĂ„ngsförsĂ€ljning redan och han sa dĂ„ att han tyckte det var onödigt att lĂ€gga en massa pengar pĂ„ det, att han ska fixa men jag tror som sagt att han förhalar.
Jag börjar bli desperat, jag mÄste flytta ut men Àr rÀdd att jag blir stÄendes med rÀkningar för bÄde hus och lÀgenhet.
Finns det nÄgot annat sÀtt att komma Ät problemet förutom jurist? Han har ju inte gjort nÄgot olagligt Àn. Kan man anlita typ de som stÀdar upp efter dödsbo för att tömma huset?

Du skriver mÄnga gÄnger att du ska hota ditt X.

LĂ„t bli det, Ă€r mitt rĂ„d. Han kommer tycka det Ă€r sĂ„ mycket obehagligare om du hĂ„ller dig lugn och saklig genom detta istĂ€llet. Ta kommandot istĂ€llet för att vĂ€nta pĂ„ honom. SĂ€rskilt om det redan nu Ă€r klart att han inte kan köpa ut dig. Ring en mĂ€klare, vĂ€rdera huset, vĂ€nta inte till 31/8 med att fĂ„ ut till försĂ€ljning. Det kan Ă€ndĂ„ ta tid att fĂ„ det sĂ„lt! Tar han sig inte tid att röja kanske vĂ€rdet minskar pĂ„ huset, dĂ„ligt för er bĂ„da men du vill ju ivĂ€g
 och om du tagit dina grejor Ă€r det ju upp till honom hur han gör för att flytta ut. Lös inte det Ă„t honom.

Att huset Àr oförsÀkrat lÄter som en riktigt dÄlig idé, tÀnk pÄ att sjÀlva huset Àr din egendom som du ska ha halva vÀrdet av. Brinner det ner stÄr du dÀr med hÀlften av ingenting!

4 gillningar

Jag Àr bara sÄ fruktansvÀrt frustrerad, ledsen och rÀdd. Han har redan presenterat henne för barnen, Àr ute pÄ utflykter tillsammans som om de vore en jÀkla familj. Medan jag sitter hÀr och har Ängest över att jag kanske mÄste betala hyra + amorteringar. Och hur lÀnge dÄ? Tills hon flyttar in honom och han lÀmnar mig med ett hus fullt av skit och lÄn. Jag kan inte sÀlja om han inte Àr med pÄ det.

HÄller helt med Caro och jag hoppas att det bara Àr hemförsÀkring rörande lösöre som du sagt upp och förhoppningsvis sÄ har du villaförsÀkringen för sjÀlva fastigheten kvar :+1:

TÀnk pÄ att vid en försÀljning sÄ ska/bör sjÀlva fastigheten vara försÀkrad till dess överlÄtelse sker och det brukar skrivas in i köpekontrakt att Àgaren ansvarar för att fastigheten Àr försÀkrad till dess ny Àgare tar över och kan teckna försÀkring i sitt namn.

Han vet att jag flyttar med mig hemförsÀkring och elavtal nÀr jag flyttar, och jag har sagt till honom att han mÄste teckna egna avtal.
Han har vetat i ett par veckor och han Àr en vuxen man som Àr fullt kapabel att fixa detta. Jag vill inte att de ska stÄ i mitt namn om han fÄr för sig att inte betala.

1 gillning

Om han stÄr utan hemförsÀkring och hans prylar brinner upp utan ersÀttning och elavtal sÄ han sitter i mörkret utan el sÄ Àr det ju hans problem, men sÄ lÀnge du Àger 50% av fastigheten sÄ mÄste sjÀlva fastigheten (dvs sjÀlva byggnaden/byggnaderna) vara försÀkrade, för din egen skull.

Mtp hur osĂ€ker du Ă€r pĂ„ om han kommer att fullfölja det han sĂ€ger om att röja upp under semestern sĂ„ kanske det Ă€r smart att du helt enkelt struntar i det han sĂ€ger om att “inte slösa pengar” pĂ„ att ta in juridisk hjĂ€lp?!?

Är han sĂ„ opĂ„litlig som du tror sĂ„ kan det vara dina minst “bortslösade” och tvĂ€rtom bĂ€st investerade kronor ever :+1:

Jag lutar ocksĂ„ mot att jag fĂ„ ta in juridiskt hjĂ€lp, för det gĂ„r inte att prata med honom. Han sĂ€ger bara att hunden inte kan bo i lĂ€genhet punkt slut. Han sĂ€ger att han kanske fĂ„r köpa en husvagn eller bo i bilen med hunden. Idiot. Jag ver inte om han jĂ€vlas bara för att eller om han verkligen Ă€r sĂ„ korkad

Jag skulle kunna röja men jag fÄr vÀl inte slÀnga hans saker utan tillÄtelse.

1 gillning

Det hÀr fattar jag inte. Du har skaffat ett nytt boende utan att ha lagt ut huset till försÀljning? Du vet i det lÀget att det blir dubbla kostnader.

MÀklare mÄste kontaktas nu! Eller har du rÄd att stÄ med tvÄ boenden i kanske 1 Är?

Och en annan sak: nÀr du flyttar ut sÄ kan din man ansöka om kvarsittningsrÀtt och förhala försÀljningen i princip hur lÀnge som helst.

Och detta kan ta lÄng tid.

Jag ska gÄ pÄ visning i veckan, har inte tackat ja eller flyttat Ànnu. Kan han göra det Àven om han sjÀlv sÀger att han inte har rÄd att stÄ för kostnaderna för huset sjÀlv en lÀngre tid? För min del sÄ hade han gÀrna fÄtt behÄlla huset och allting i det, men han har inte rÄd.
Vi hade kommit överens om att han skulle bo kvar i huset tills det blir sÄlt, han skulle stÄ för alla kostnader. Han Àr skyldig mig 30 000 och skulle dra av min del av amorteringen + rÀnta frÄn det. Jag skulle för att vara schysst avstÄ underhÄll för dottern tills huset Àr sÄlt.
SÄ hÀr i efterhand sÄ Àr det vÀl skitkorkat av mig att tro att han skulle sköta detta. Jag tror han jÀvlas för att jag sa nej till att stÄ kvar pÄ lÄnen sÄ att han och hans nya kan bo i huset.

LÄtsas att du flyttar ut. Hon flyttar in. Han vÀgrar skriva pÄ kontrakt med mÀklare. Du tar in jurist. Det kanske blir tvÄngsförsÀljning till slut. Och dÄ brukar det gÄ via kronofogden. LÄgt pris. Restskuld.
Och flyttar du sÄ kan han ansöka om kvarsittningsrÀtt och byta lÄs pÄ huset. Du kan inte fara dit och göra det iordning för försÀljning.

Vad gör du om han flyttar till henne? Ingen el i huset. Minusgrader i vinter. Vatten och vĂ€rmesystemet fryser. Ännu mindre pengar kvar.

Jag skulle packa ihop hans saker. Även fast det Ă€r hans jobb. FĂ„ honom att skriva pĂ„ med en mĂ€klare. SĂ€lja det i befintligt skick. SĂ„ fort som möjligt.

HÀmtar han inte sina saker sÄ gÄr det att ringa en flyttfirma som kör det pÄ tippen.

Tiden för att vara schysst Àr förbi.

1 gillning

Kan man göra sÄ? Jag Àr inne pÄ att ta hit typ en firma som sysslar med dödsbon. De forslar bort och stÀdar, men Àr det inte typ egenmÀktigt förfarande att slÀnga hans grejer? Att fÄ honom att skriva pÄ Àr ju problemet, tror inte nÄgon mÀklare vill ta i ett hus dÀr Àgarna inte Àr överens om att sÀlja. Jag tror han förhalar i hopp om att han ska fÄ flytta in till henne. Men de har bara varit ihop i nÄgon mÄnad, om man fÄr tro honom, Àr hon det minsta smart sÄ kommer hon att skjuta pÄ det. Han Àr en vandrande röd flagga, inte ens jag som Àr korkad flyttade ihop med honom sÄ snabbt. Jag fÄr boka tid med en jurist, nÀr han fÄr reda pÄ vad bodelningsförrÀttare, tvÄngsförsÀljning o s v kostar sÄ kanske han lÄter mig röja och sÀlja. Men du tycker alltsÄ att jag ska bo kvar, för jag vet inte hur mycket mer jag orkar. Jag behöver komma bort frÄn honom.

Jag vet inte vilken ekonomi du har. Har du rÄd med tvÄ bostÀder under en lÀngre tid?

Nej du fÄr inte slÀnga hans saker. Men du kan packa ihop det och be honom ta hand om det. Förklara som för en 3-Äring att det kommer att forslas bort annars. Det Àr inte lagligt att slÀnga bort det utan varning. Eller helst 3 varningar.

Kan du sjÀlv ta över huset?

Har du ansökt om skilsmÀssa?
Om du har det rÀcker det med att du skriver till honom att du vill att ni gör bodelning nu. Han fÄr inte vÀgra det. Men han kan dra ut pÄ tiden ÀndÄ.

Jag tycker du ska bo kvar. Tills det Àr klart.

Jag har vÀl egentligen inte rÄd med 2 bostÀder en lÀngre tid, men jag har familj som skulle kunna hjÀlpa mig ett tag. Det har inte han. Jag vill inte bo i huset. Vi har ansökt om skilsmÀssa och har vÀl egentligen inga direkta tillgÄngar. Vi Àr överens (det var vi sist vi pratade om det iaf)om att mitt Àr mitt (bil + sparkonto)och att hans Àr hans (bil med lÄn).

FÄ ner det pÄ papper dÄ. SÄ han inte kommer om 5 Är och klagar.

HÀr gÀller enbart svensk lagstiftning och dÄ finns inga kÀnslor kvar.

SÀtt tillbaka en försÀkring pÄ fastigheten omedelbart.

Ta in en offert pÄ vad det kostar att röja och förbereda för försÀljning.

Flytta ej ut innan ni skrivit avtal om besittningsrÀtt och försÀljning.

Helt Àrligt! Jag förstÄr dina kÀnslor. Men det bÀsta som hÀnt dig Àr den nya. Det kommer du inse den dagen du trÀffar nÄgon som kan Àlska pÄ riktigt.

SÄ nu handlar det om att komma över kÀnslan att de leker familj och skydda ditt kapital. För kÀnslor gÄr över, ekonomisk dumdristighet varar livet ut.

KĂ€mpa pĂ„, kolla med banken om gratis juridisk rĂ„dgivning. Vissa fack erbjuder Ă€ven det. LikasĂ„ din försĂ€kring, men den har du ju sagt upp

3 gillningar

En snabb lösning vore om du skÀnker bort din halva av huset för en krona. Skriv över din del av huset och din del av skulderna. En jÀttefin affÀr för honom, om han vill bo kvar!
Å ena sidan förlorar du pengar för en husförsĂ€ljning. Å andra sidan slipper du tvĂ„ngsförsĂ€ljning, hĂ€mndaktioner frĂ„n exet, ansvar för försĂ€ljning, tömma huset pĂ„ prylar, försĂ€kring osv. Du kan bara lĂ€mna allt Ă„t honom.

Det vore jÀtteskönt att slippa allt men med allt han har gjort den senaste mÄnaden, helt utan anledning, inte bara mot mig utan Àven min/vÄr dotter sÄ har jag vÀldigt svÄrt att vara snÀll just nu. Vi kunde ha skiljt oss som vÀnner och gjort det som var bÀst för alla tre, men han valde en annan vÀg. Och han fortsÀtter vÀlja den vÀgen, ju mer stressad jag blir, desto mer verkar det roa honom.

Men hur funkar det att skÀnka bort sin del? Han kan ju inte köpa ut mig, sÄ vad sÀger banken om att han stÄr med hela skulden?

Varför kan han inte köpa ut dig?

AlltsÄ han har inte pratat med banken, utan bara gjort den dÀr kalkylen man kan göra.
Han betalar underhÄll för tvÄ ungar, tre ungar nÀr jag flyttar ut. Han har ett billÄn som jag stÄr pÄ ocksÄ. Och han sÀger sjÀlv att han inte har har rÄd att bo sjÀlv.
Jag har rÀknat pÄ det och med min lön sÄ skulle jag kunna betala rÀkningarna varje mÄnad, visserligen lite tajt vissa mÄnader, han tjÀnar iallafall 5-6000kr mer Àn mig varje mÄnad. Men jag betalar inga billÄn eller underhÄll. Han röker och dricker dessutom för mycket, dÀr försvinner det mycket pengar.
Men han har inte kollat upp det.