Hem | Så här skiljer du dig | Juridik | Sök advokat | Träffa psykolog | Artiklar

Jag har ansökt om skilsmässa!

Hej, vill bara ge mig själv en stor styrkekram!!!

Jag har lämnat in en enskild ansökan om skilsmässa, vet att många reagerat (både i detta forum och bland släkt och vänner) på att ingen av oss skickat in en ansökan. Tack alla som peppat mig till att göra det snabbt som sjutton. Känns så skönt och jag är så nöjd och det finns ingen återvändo i vår relation, nu ser jag en man jag inte kan leva med och en som jag inte känner längre.

Kommer tingsrätten bara meddela han eller får jag också ett brev? Hur lång tid han han på sig att överklaga tingsrättens beslut?

Jag skrev dit några övriga yrkanden i ansökan.

3 gillningar

Heja!
Vid enskild ansökan så ska tingsrätten delge din man stämningen. Han får då möjlighet att svara och ta ställning till yrkandena. Tro det eller ej, men tingsrätten missade att delge mig. Så jag fick bara ett brev med att de beslutat om betänketid. Det tog inte många dagar, men med delgivningsprocess tar det lite längre tid, beroende på hur snabbt maken svarar.

Hur lång var betänketiden? Jag har inte fått något brev ännu.

Ni båda ska få brev om att tingsrätten tagit emot och beslutat om betänketid. Men de kan inte besluta förrän din make blivit delgiven och fått tillfälle att yttra sig. Så därför kan det ju ta lite extra tid. Betänketiden är alltid 6 månader, från det datum som tingsrätten tog sitt beslut. Den påverkas alltså inte av postgången.

Ok, jag uttryckte mig nog fel. Betänketiden är 6 månader det vet jag då vi har barn. Jag syftade på tiden då han har blivit delgiven att jag har ansökt om skilsmässa och får då ett tillfälle och tid att yttra sig. Hur lång tid har han på sig att yttra sig ifall han vill överklaga något i de övriga yttranden jag ville skulle gälla under betänketiden på 6 månader?

Fattar jag rätt att betänketiden inte startar från mitt brev till tingsrätten dvs min ansökan, det är inte det mottagandedatum på den ansökan som betänketiden börjar? Utan det är den tiden (betänketiden på 6 månader) börjar när min make svarat tingsrätten dvs det datum som de mottager hans brev som betänketiden börjar??? Har jag fått det om bakfoten. Någon sa till mig att betänketiden på 6 månader börjar från mottagandedatumet på min ansökan inte från hans svar.

Hm, jag har inte helt koll. Men det är vanligare med gemensam ansökan, och då blir betänketiden från mottagandedatumet. Men vid enskild ansökan är det från det att maken svarar. Vet ej hur lång tid man har på sig att svara, jag svarade digitalt inom 10 minuter… det var mer grejen att HAN skulle stå för att han fattat beslutet. Inte att jag så gärna ville fortsätta vara gift, för det blir ju ingen skillnad. Man skiljs oavsett.