Jag går sönder, skilsmässa och ADHD

Hej alla här är min historia just nu

Förra veckan släppte min fru bomben om skilsmässa. Jag gick sönder och blev helt kall. Några minuter efter kom papper från domstolen i ett SMS. Min värld slås i spillror.

Vi har under åren haft våra utmaningar och hennes tankar har säkert funnits längre än vad jag vetat. Brukar väl vara så.

Min historia detta året har varit kantade med utmaningar. Jag är idag 47år och fick en ADHD diagnos förra året i november. I februari kom min ångest och stora känslor av skuld, skam och sorgsenhet för vad min ADHD orsakat genom mitt liv. Kan tilläggas att jag misstänkt det länge men först när vi valde att utreda vår äldsta dotter så slog jag slag i saken. Började bearbeta men varit en svår tid att hantera alla känslor, relationer, vänner osv som skadats under åren och hur det påverkat våran relation. Lite senare har jag försökt ta reda på vad är ADHD och vad är jag.
Innan sommaren kom min fru med ett ultimatum och jag var beredd att göra allt jag kunde. Trots mina andra tankar för det är hon och familjen värd. Precis efter det drabbades jag av en utbrändhet p g a jobbet. Inga av ultimatumen kunde uppfyllas för mådde skit. Min stresstålighet var noll och är än idag ganska låg. Så kunde inte hitta energin.
Min fru har försökt och jag har sett det. Har förmedlat att jag inte kunnat då jag försökt plocka upp mig själv. Så allt kom med en oerhört dålig tajming. Jag har varit dålig på att kommunicera mina känslor då det oftast lett till bråk. Hon har med tiden blivit enormt sarkastisk och slagit runt med att jag t ex alltid killgissar och andra saker som sårat.

Kan tilläggas att jag sedan jag fick medicin för min ADHD så har jag börjat kunna känna igen. Kunnat gråta och visa annat än irritation. Under många år har jag inte kunnat gråta eller visa ledsamhet. Nu kan jag äntligen det och är en stor katalysator att kunna gråta och mycket. Det jag har förstått av mig själv är att det varit en försvarsmekanism mot skuld- och skamkänslor.

Så kom papper och samtalet om skilsmässa. Min värld rasade och min impulskontroll är noll när jag känner mig ledsen och sårad. Började leta lägenhet och var mitt i all den där ADHD karusellen.

Impulskontroll är det jag kommit fram till är den svåraste delen i min diagnos och som har förstört så mycket. Nu har den även förstört för oss, familjen, mig själv och alla runt omkring. När det blir mycket så går inte alltid impulserna att hejda och jag blir irriterad och sur. Jag har ALDRIG skadat någon fysiskt. Utan det blir ett självdestruktivt beteende som jag inte alltid kunnat stoppa eller för den delen styra. Det är som en ostoppbar orkan som far fram. När den väl briserat så står jag kvar i spillrorna och är ledsen, arg och full av skuld- och skamkänslor, då jag vet att jag hade kunnat hantera saker bättre.
Detta ledde till att jag inte kunde hålla mig och dagen efter så berättade jag för vår äldsta dotter. Detta har min fru sedan skuldbelagt mig för genom att säga att ”när du berättade för henne så är det oåterkalleligt” Så där står jag igen med skuld och skam. Jag hatar min diagnos just nu och med det så mig själv också.

Jag går ner mig totalt. Gråter och tillslut orkar jag inte leva mer. Åker ut med bilen i farten av en orkan. Allt faller samman hemma, fullt förståeligt. Hamnar tillslut på Piva där det konstateras att jag drabbats av en akut krisreaktion. Där impulserna tog över och skadar åter igen. ADHD medicin kan idag stoppa innan det går för långt.

Jag har försökt prata om dessa saker med min fru. Att hur skulle jag orkar med allt som hänt i år. Att hon inte frågat undrat eller brytt sig, så jag förstått. Ja jag kan förstå att det blir mycket. Jag har dock förmedlat att jag är i en process. Istället har det blivit mycket att jag borde veta och förstå kring hur ADHD fungerar. Ja jag vet precis hur det kan te sig, men ADHD är olika för varje person. Min älskade fru är väldigt praktiskt lagd vilket jag uppskattat. Men jag har blivit tvungen att reda ut mig själv. Jag hade hoppats på större förståelse sedan jag fick min diagnos, istället så känns det tvärt om. Som att alla pusselbitarna i mitt liv magiskt skulle falla på plats efter så många år på bara några månader. Det är vad jag känt av.

Jag vill inte ge upp. Har gått en vecka. Kan tilläggas att jag redan två månader innan hört av mig till familjerådgivningen för samtal. För en sak vi glömt är hur man kommunicerar. När vi kunnat göra det så har det varit fantastiska stunder. Nu går vi dit men där jag bara ska finna mig i situationen och försöker så gott jag kan. Vi gick på rådgivning för ett par år sedan. Men förutsättningarna har ändrats då jag nu vet om min diagnos och kan vara tydligare. Detta är inget min fru vill förstå, eller ta notis om. Är min upplevelse. Hon tog upp det på vårat första möte nu att vi försökt innan med rådgivning. Jag försöker lönlöst att förklara skillnaderna mellan då och nu. Att jag inte skyller något på min diagnos utan att självklart måste jag ta ansvar för det som händer. Skillnaden är att jag nu förstår mina mekanismer bättre.

Idag står jag här som en spillra. Vi lever ihop just nu och sagt att vi ska ha boende nära varandra för barnens skull. För vill inte att de ska tvingas till boenden långt från sina föräldrar. Vilket jag förstår. Men vi bor dessutom i ett område där det är svårt att få boende. Så statusen ser inte så god ut. Mina barn två fantastiska döttrar är mitt allt. Bara tanken att inte se dem varje dag sliter mig sönder och samman. Rädd att jag ska bli en dålig pappa.

Är det någon annan med ADHD och diagnos i vuxen ålder som känner igen sig? Hur fan ska jag orka att hålla ihop. Att inte agera impulsivt och just nu är det svårare än någonsin.

2 gillningar

Kan tilläggas att det blivit väldigt mycket familj och lite vi som par. En klassiker med barn.

1 gillning

Jag tror det är en utmaning för alla människor, även utan diagnos, att hålla ihop och agera ”rätt och riktigt”.
Sedan måste det väl få vara ok att bryta ihop över situationen också, men att så småningom hitta en väg framåt.
Har du något samtalsstöd? Det tror jag man behöver, utöver att älta med vänner.

1 gillning

Ja jag har tagit kontakt med vårdcentralen och redan haft ett första samtal. Vet att det hjälper och viktigt i kris att ta stöd så fort det går.

Ja det är klart att en separation får vem som helst på knä. Men med den ibland totalt bristande impulskontrollen så blir det sju resor värre. För många kanske kan stoppa en hel del av negativa känslor och de absolut värsta man kan tänkas vilja säga eller agera. Men med ADHD, där min impulsivitet är min värsta fiende, så blir det så mycket svårare. I alla fall för mig. Denna orkan som slagit sönder andra förhållanden när det blivit motigt.

Man blir sjukt argumentativ där bråk blir så mycket större än de behöver vara. För orkanen bara far fram. Sen kommer skulden och skammen efteråt, men då är skadan redan skedd.

Jag tillåter mig att bryta ihop och vara ledsen, samtidigt som jag försöker mota min inre orkan.

3 gillningar

Känner igen, det du skriver.

När man har ADHD så är känslorna mer intensiva, både de positiva, men även de negativa. När man dessutom har problem med bristande impulskontroll, så är det en väldig dålig kombination som lätt blir destruktiv.

Har själv börjat medicinera mot ADHD för ca 7 veckor sedan. Plötsligen kunde jag ta tag i saker, skapa struktur mm och hade verkligen hoppet att livet skulle vända till det bättre. Men icke - för 4 veckor sedan fick jag reda på att min sambo sedan 17 år tillbaka och pappa till våra två barn håller på att planera för seperation, då han har träffat sitt livs kärlek för ett halvt år sedan.

Är så less på denna berg- och dalbana som jag genomlider sedan dess. Tror den är redan tillräcklig omtumlande för en neurotypisk människa, men för oss som känner både starkare och mer okontrollerad är det ett helvete.

Försöker själv att lära mig det där med acceptans och att ta en dag i taget, men det är så svårt när man om och om igen hamnar i situationer (konflikter, utbrott av ilska och förtvivlan) och konversationer (oversharing) som man ångrar efteråt, så att man hamnar i en ont cirkel av ältande och skam.

Ta hand om dig!

2 gillningar

Tack för dina ord och jag känner igen din beskrivning om känslor. Den där bergochdalbanan som känslor blir. Som också gör det svårt att kontrollera impulser. Oversharing och man förtvivlat vill hitta någon som lyssnar. Känslorna styr och ännu svårare att hantera orkanen den där förbannade impulsiviteten.

En sak som jag gör nu är att jag för dagbok om alla mina utmaningar. Har skrivit ner en handlingsplan för vad jag behöver hjälp med att hantera. Dels verktyg för att hantera impulser. För de har verkligen förstört så mycket för mig själv genom åren. För att kunna få struktur i mitt liv och inte alltid drabbas av första bästa impuls som sårar och säger saker som jag sedan får skuld- och skamkänslor för. Jag gör det för den jag älskar min familj. Jag vill kunna vara stödet inte den som alltid ska stödjas.

Jag har nu läst i dagar om ADHD och relationer och alla förtvivlade människor som har eller haft relationer med personer med ADHD. Jag vill inte vara den personen mer. Vill inte skapa medberoende runt om mig. Där alla mina känslor styr.

Jag läste också om hur vi med ADHD alltid tolkar in saker som inte sägs och inte alltid till det positiva. Som att vi konstant är på vår vakt. Samma där hög igenkänning. Måste verkligen dränera andra människor.

Jag själv har medicinerat sedan i maj. Hittar också nya sätt. Tar för mig mer. Men som jag skrev så drabbades jag av utbrändhet precis innan sommaren. Men nu vänder jag och ska göra allt. Om inte familjen fortsätter hel så i alla fall för min egna framtid, för mina barn och möjligt nya relationer längre fram. Här och nu och framåt.

1 gillning

Julafton med hela familjen trots skilsmässa blev för mycket. Mina impulser blev för stora. Allt jag försökt hantera rakt ner i dynghögen ADHD.

Var arg ledsen och förtvivlad. Drack vin, inte för att döva utan för ville ha vin. Skrev ett långt brev för hand som beskrev allt fint med min fru och barn. Var ledsen och stötte bort. Min fru fick för sig att jag skrev avskedsbrev. Jag ville bli lämnad ifred för ville inte ställa till med mer skit. Läsa brevet tusen gånger för att påminna mig själv om vad som var viktigt. Några glas vin senare så skrev jag ett kort inlägg, impuls, på Facebook. ”The ride ends here” som var att ja skilsmässan är ett faktum. Min fru hade dagar tidigare gett hintar om att hon kanske ville ge det en chans men var rädd. Så för att efter julafton säga något annat. Förstår att hon slits itu hon med för jag ser det. Är ledsen och försöker. Vi har varit närmare varandra än på länge.

Frugan undrade vad jag höll på med. Sa att det inte var något illa menat men att våran resan var slut. Tog bort inlägget. En stund senare är hon i min äldsta dotters rum. Så frågar jag vad hon gör. Då hör jag. Ambulansen är här. Jag blir förskräckt. Tror de på riktigt att jag vill ta livet av mig. Så ser jag en ambulans. Blir arg och säger ”återigen pratas det OM mig inte MED mig” vad håller de på med.

Så där är hennes syster med ambulanspersonal. Jag blir så ledsen. Möter upp och säger till dem att jag är ledsen p g a separation och helst ville bli lämnad ifred. Att jag drack vin och skrev av mig. Att jag har ADHD och är just i en impulsiv storm. De drar. Sen så kliver hennes syster in och tar min yngsta som sover och sen är de alla borta. Visar sig senare att hennes yngsta syster som skickat ambulans och ringt hit hennes näst yngsta. Så här stod jag med alla mina ADHD fucking känslor ensam.

Massa saker senare. Så ska hon inte bo med mig mer alls, barnen ska delas upp på en gång osv. Så känns som att jag förstört allt igen. Skuld och skamkänslorna är starkare än någonsin. Om de verkligen trodde att jag ville ta livet av mig så varför drog de iväg med barnen och lämnade mig själv? Jag sa inget mer från det att jag stängde om mig. Ville bara vara ensam. För att lugna och tänka efter. Istället så blir det såhär när orkanen slår till med full kraft. De skapar drama jag inte kan hantera.

Så de tog barnen utan mitt medgivande. Nu två dagar senare är de här. Jag pussar och kramar dem så mycket jag kan. Min mamma är här med oss. Ensamheten, paniken och tårarna kommer i omgångar. Att känna så mycket mer med ADHD är en förbannelse som jag hatar. Vill inte känna så mycket. Jag har förstört mer än jag kunde ana och ADHD lägger all skuld på mig. Så jag känner.

HJÄLP!

3 gillningar

Uppdatering:

Jag fixade en etta i närheten av där vi bor. Genom en vän. Gör allt för att det ska bli bra. Vi kommer växelvis bo där till vi hittat en riktig lägenhet där vi bor.

Jag gråter varje dag fortfarande. Nya utmaningar hela tiden. Vill inte att familjen ska splittras. Mina barn är allt. Har tagit hjälp med psykolog och har flera möten inbokade både för själva bearbetningen men främst för att hantera mina svårigheter med min ADHD.

Övar mindfulness morgon och kväll. Ser att min fru fortfarande kör sina egna planer men också att hon brottas med känslorna. Är väl helt normalt om man begär en skilsmässa antar jag. När vi säger hejdå så kramar hon mig hårt med kinden tätt mot min. Saknar henne dag som natt och ser hur min äldsta dotter lider. Min dotters högsta önskan är att vi inte ska skiljas. Går sönder när hon säger det.

Är så sönder och alla saker som sker på en gång plus att jag brottas med min ADHD gör det så sjukt påfrestande. Försöker att få min fru att förstå att nu är mitt fokus här och nu och att ta tag i alla mina svårigheter. Förstår hennes tvivel då jag kan påbörja något men där jag inte avslutar. Har hänt många gånger i vårat förhållande. Men nu vet jag ju vad det är och vill bara att hon ska se med vilket allvar jag gör det. Tänker inte ge upp mitt fokus förrän min psykolog säger att ja nu börjar vi ju inte ha något mer vi kan göra. Allt allt för mig allt allt för min familj. Älskar dem så mycket.

2 gillningar

Har du försökt prata med din fru att det inte var ett avskedsbrev?

Hej Sad_man ja. Jag har gjort det flera gånger. Att det var ett kärleksbrev till familjen och hur mycket de betyder. Men tror att mitt lopp är kört. Jag kör på ändå. För mig och alla runt mig. Hon har bestämt sig i sten.

1 gillning

Beklagar. Synd när det blir så fel och man vill bara det bästa.

Ja eller när man är mitt i en viktig resa för en själv. Jag älskar henne. Men de senaste dagarna är jag mest ledsen för barnen. För dem som små personer mitt i en jäkla virvelvind. Den yngsta förstår nog inte så mycket, men min äldsta snart 10 går sönder. Det sliter mitt hjärta itu.

Min snart ex fru och jag hade en gemensam målbild t ex att ha lägenhet nära så barnen kan gå emellan. Hon söker längre bort än vi sagt. Så frågade men hon förnekar och jag vet att hon fått ett erbjudande som ligger 3km bort. Är inte gångavstånd för barnen. Tar man en sådan lägenhet så försvinner köpoäng och blir svårare att få lägenhet där vi bor.

Hon skyndar på som om jag är pesten. Ändå umgås vi och gör allt för barnen. Är övertygad att hon träffat någon annan. Kunde hon ljuga så enkelt sak som lägenhet så kan hon ljuga om annat. Såg det då hon glömt att hon var inloggad på våran gemensamma dator. Orkar inte med detta.

Men nu är det framåt för min egen del. Barnen först. Hon kommer tyna bort. Fortsätter hon på sitt egna vis i separationen så kommer jag tillslut att förakta henne. Vill jag inte för världen för hon och barnen är mitt allt.

1 gillning

Är mitt uppe i en skilsmässa själv men vi fortsätter att bo ihop tills jag får en lägenhet. Är så svårt i Sthlm att få lägenhet.

Vart ledsen för barnen förut också som är 2 pch 5 och 9.
Äldsta förstår men säger inte mycket. Hennes kusiner är ju skilsmässobarn med och dom säger ju bara det klassiska att man får mer presenter men dom görstår ju inte att det får dom inte alls utan är samma bara att man e skilda.

Vi skrev på papperna i mellandagarna. Kändes ytterst kul. Är hon som säger att hon känner mer som vän för mig. Men jag vet o märker på henne att hon känner mer. Men jag tänker inte försöka övertyga henne längre utan jag har gått med på skilsmässan.

Jag känner samma som du. Men hon har förnekat att det är någon annan. Men man vet ju inte. Tänker inte bli svartis heller och låta det tära på mig. Men hennes egna val ibland när hon är kall och ibland som vanligt gör att man inte förstår sig på henne.

Men jag tänker gå fram iaf. Jag vet inte om man kommer hitta tillbaka eller inte. O inget jag tänker på utan jag tänker på att må bra för sig själv och barnen.

3 gillningar