Jag lämnade ett långt förhållande som jag var helt nedbruten i. Jag hade inget självförtroende, ingen livslust, inget mod och mådde endast bra de stunder då min fru inte var hemma och kunde trycka ned mig och pränta in hur dålig jag var. Under flera år hade jag velat komma ur förhålandet men hade aldrig modet och orken att göra det själv. Jag stängde av mig helt och bara existerade i ett ingenmansland under flera år och tänkte göra så fram till döden eller till att min fru tog steget och flyttade ifrån mig. Men av en slump började jag prata med en annan kvinna som var klok och förstod mig. Jag blev kär och stark och lyckades slita mig ur mitt destruktiva förhållande med hennes hjälp.
Alla mina gamla vänner tyckte att jag gjorde något fult men det var något jag behövde för att komma tillbaka till livet igen. Jag är fortfarande skadad och känner mig värdelös men bygger sakta men säkert upp mig själv igen. Det tråkiga är att jag saknar mina gamla vänner och vill berätta att jag inte är någon hemsk människa men ingen vill lyssna på mig.
6 gillningar
Jag tror inte att du är nån dålig människa. Men ta ändå krisen o tillfället i akt att reflektera om du var den personen du ville vara i förhållandet. Om inte varför tycker du det är okay för egen del att skylla dina beteenden och agerande på en annan människa? Var hon hotfull och manipulerande mot dig?
Så kan det ju vara och då förstår jag dig. Men påfallande ofta agerar jag och många andra inte i linje med sin inre kraft utan faller in i feghet och följer med på saker man inte står för. Då försvinner livsglädjen och allt blir destruktivt.
Du kommer hitta tillbaka till dig själv och du är inte en dålig människa. Men det behövs tid och otrohet gör förbannat ont på den som blir sviken. Men tiden läker de som inte är för egoistiska i sitt sinne.
Jag är också en som lämnat ett destruktivt förhållande, det fanns ingen annan i bilden. Trots detta var det flera som valde se mig som en svikare för hur kunde man lämna en fin man som var så ledsen och villig att reparera allt? Jag kunde så klart inte berätta för vänner och bekanta att han var en porrmissbrukare.
Jag förlorare flera vänner och hela hans familj så jag förstår verkligen vad du går igenom. Länge önskade jag ser någon gång ska jag berätta men med åren bleknade de tankarna. Dessutom tänkte jag att jag inte vill ha sådana vänner som blint väljer någons sida.
Det har gått över tio år sedan dess och jag har fått många nya vänner och byggt upp mig själv. Den inre resan är dock något jag behöver och vill jobba hela livet med. Så vad noga vem och vilka du väljer som nära vänner och ha acceptans om du ”väljer fel”, det är en mänsklig del av processen.
Allt gott till dig!
3 gillningar
Min man kallade vårt förhållande destruktivt. Detta efter att han kärat ned sig i ännu en kvinna. Nu är det ord som att hon förstår mig, hon vill bara se mig glad etc. Dock var det så jag var i början och försökte vara genom hela vårt förhållande. Jag klankade ned på mitt ex för att han tog mig för givet. Lämnade allt det tuffa för mig och ville aldrig se hur han kunde förändra något till det positiva. Nu har han tagit allt jag bad honom om och gett till nästa. Men innerst inne är han vem han var. En otrogen man med dåligt självförtroende som alltid gick i försvarställning om man bad honom om något. Nu säger jag inte att din historia är som vår. Men jag tror inte att någon som valt otrohet kan förvänta sig förlåtelse. Dina vänner kanske kommer tillbaka. Men icke att glömma är att de flest lever i en relation där just otrohet aldrig skulle förlåtas. Detta är en djupgående social norm och något som inte faller i smaken hos de flesta. Så jag kanske låter hård. Men min man var otrogen mot mig och mina vänner försvinner för att han lämnade mig i spillror och det orkar man bara med en viss stund. (Läs här inne, många förlorar sina vänner). Så jag kan bara misstänka att den otrogne också förlorar vänner. Sen hoppas jag att du tar tid att jobba på dig själv just nu och granskar inåt. För denna relation du lämnat kanske även är till för att lära dig något om dig själv? Inte bara försvinna in i förälskelsens magiska ljus och tro att så här kommer det vara för alltid. För vardagen kommer, och hur ska du göra för att se till att magin stannar med denna nya kvinnan.