Jag är ett as som vill göra rätt

Sitter på tåget nu och det känns som att hela min själ gått i tusen bitar. Ska skiljas, bli lämnad, ersatt. Och jag förtjänar det.

Min fru och jag har levt ihop ihop i snart 14 år. Vi har två barn ihop och jag fick en fantastisk, då treåring på köpet som jag sedan dag ett sett som min egen. Vi hade det bra, t o m fantastiskt men efter ett vi för 8 år sedan fick vårt andra gemensamma barn hände något i mig. Ett mörker, depression. Jobbade hårt, blev trött, tjock och oengagerad. Började göra missar i ekonomin, slarvig. Allt var bara så mörkt inuti och jag blev likgiltig. Kände att jag älskade mina barn och min fru men blev allt mer inåtvänd. Sumpade vårt gemensamma företag, blev dömd för ekobrott pga sent inskickat bokslut. Började i terapi och sertralin. Blev ännu mer avtrubbad. Min fru gav mig chanser, älskade mig när jag inte förtjänade det. I höstas började vi prata om polyamori. Träffa andra. Som den enda lösningen vi hade kvar. Sa ja, utan att veta mitt eget behov. I samband med det slutade jag med sertralinet och helt plötsligt kom känslorna. Skuld, skam och panik. Men det var försent. Under vintern utvecklade sig hennes känslor för en annan man starkare. Jag såg på och stöttade det. Men fick sedan panik igen. Blev rädd, misstänksam och jävlig. Ville inte förlora henne, försökte göra allt för att det skulle bli bra men gjorde det värre. Nu ska vi skiljas. Skulden och skammen för allt jävulskap jag gjort. Vill bara att det här ska bli bra för henne och barnen. Vill sona, vill gå sönder. Men jag måste vara stark när jag är som svagast. Förlorar allt nu. Min fru, barnen halvtid, huset som varit vårat hem. Tonen från henne är hård. Nu med en ny man som är fin och vettig är det tydligt vilket as jag varit. Men inuti finns det en rädd liten pojke som aldrig ville göra ont. Bara gott. Men det är försent.

Till männen där ute. När allt blir mörkt och omgivningen inte mår bra av dig. Ryck i handbromsen direkt. Sök hjälp. Innan det är försent.

14 gillningar

Det där är nog ett tips för alla att ta till sig av

Det är synd att det behövde gå så långt för dig. Du ska ändå ha cred för att du är beredd att analysera dig själv hellre än att skylla ifrån dig på allt annat. Det visar ändå på goda intentioner, och jag tror inte att du är någon elak eller dålig person. Även om dina val inte alltid varit så bra.

Du är inte ensam om att ha förlorat “allt”. Det är en erfarenhet som du delar med många andra, och även om det känns totalt hopplöst i stunden går livet vidare. Vi blir sårade, men vi blir också lite klokare längsmed vägen.
Att bli lämnad av någon man älskar är den värsta smärta som finns. Det liknar inget annat. Men vi är åtminstone inte ensamma i den smärtan, och det finns alltid en väg framåt.

Lycka till!

3 gillningar

Känner igen mig i väldigt mycket du skriver. För egen del blev det starten till ett bra mående och lyckligare liv som ensamstående. Du har nu alla möjligheter börja må bra igen men det tar lite tid. Ta hjälp i din resa. Det som varit kan du inte ändra på men du kan påverka här och nu och framåt samt använda din erfarenhet av dina misstag. Du får dock inte slå för mycket på dig själv för det förlänger bara tiden tills du mår bra igen

2 gillningar

Känner igen mig hos OP.

Går igenom exakt samma sak på exakt samma grunder. Och jag vill bara dö.
Ångern över va jag gjort är så stor att jag klarar snart inte hantera den. Och att prata med exet går ju inte.
Hon har ny man nu ju…En sån där som OP sa en vettig och känslofull man.
Hatar såna män…

1 gillning

Tror inte personer med de egenskaperna är problemet, kämpa på :+1:

2 gillningar