Information förskola

Tänkte lyfta in en annan synvinkel, nämligen arbetsgivarens dvs förskolan. Det är inte förskolans jobb att förmedla eller informera mellan skilda föräldrar, utan det är föräldrarna själva ansvariga över. Om du dessutom uppfattar att personalen är obekväm eller inte svarar på dina frågor, ska du lita på din magkänsla och lösa situationen själv. Jag har lite svårt att förstå hur man kan förvänta sig att andra ska göra anpassningar för ett problem som man själv är ansvarig över?

Det kan vara så enkelt som att det finns en konflikt kring något annat barn på förskolan och att frågan om kommunikationen angående barn med skilda föräldrar har blivit aktuell.

Personalen kan ha fått generella uppmaningar att inte lämna ut information om föräldrarnas olika lämnings- och hämtningsscheman mm, eftersom det kan missbrukas i en konflikt. Kanske en redan existerande konflikt på förskolan, eller någon annan i samma skolområde.

Och så drabbar policyn plötsligt även dig, trots att du inte har någon konflikt med barnets pappa.

Att ta det med rektorn för förskolan är en bra idé. Förskolans riktlinjer angående vardagskommunikation som egentligen ska ske mellan vårdnadshavarna ligger ju på chefens bord.

Edit: Könskorrigering! Du får läsa “barnets mamma” här ovanför!

1 gillning

Varför vill du veta om ditt barn har varit på förskola eller när barnet kommit dit när ditt x har ansvaret? Jag kan förstå att du vill veta när barnet åt senast när du hämtar det kan jag förstå men när ditt x lämnat eller om barnet varit på förskolan de dagar ditt x har ansvaret kan jag inte se att du har något med att göra och få info om.

Neily, du förstod vad jag menade och vad det handlade om.
Tack så mycket för ditt givande svar.

Övriga, läs inte in mer saker än vad som står och försök inte skapa drama där det inte finns. Eller försöka få det till något cyniskt från mitt håll. Det handlar bara om enkel kommunikation med dagis på nästan daglig basis gällande ett barns aktivitet, väl och hälsa.

Tack Trassel.

Inte det som jag undrar här. Ingen fråga om förmedla eller meddela mellan mig och min fd.

Men personal ska väl inte behöva ge dig barnets schema för dagarna då ditt X har barnet för att du funderar på att låta barnet få en vilo/ledig dag. Den informationen ska ges av den andre föräldern. Det blir ju per automatik en meddelandekanal mellan föräldrar via personal. Du ska väl be ditt X om den informationen och fungerar inte det får ni ta in hjälp för detta. Det är precis det alla här försöker få fram men du vägrar förstå problemet, du vill inte se det?

1 gillning

Fast nog är det väl ändå du och ditt ex som ligger i en rätt infekterad strid om vårdnad/boende som du skrivit om tidigare och skulle upp i rätten? Och att exet har haft barnet på förskolan dagar när hon är ledig är en av de sakerna du anfört till hennes nackdel? Antagligen har väl även förskolan hörts om detta och känner till era problem?

Mest troligt har någon pedagog tagit upp problemet med att du frågar ut personal om vilka tider exet har barn på förskolan i personalgruppen, därav känner du en förändrad stämning från dem när alla vet att detta är något de måste förhålla sig till.

Om du väldigt gärna vill veta hur exet har din son på förskolan får du öppna upp någon kanal, direkt eller indirekt till henne. Om du är orolig för exets föräldraskap rent allmänt finns det andra att ta det med än förskolepersonalen du stöter på vid hämtning. Detta är helt enkelt inte deras jobb, deras jobb är att ta hand om ditt och andras barn och att arbeta pedagogiskt med dem utifrån läroplanen. Det är inte att medla mellan dig och ditt ex eller att agera spioner för din räkning. Låt dem fokusera på sitt jobb, det är ett viktigt jobb som de har.

1 gillning

If i could i would. Inget samarbete alls från hennes sida. Tyvärr.

Den delen, lämna fast ledig är extremt överspelad. Över ett år sedan. I övrigt är det ingen konflikt längre. Egentligen aldrig varit en konflikt alls gentemot mitt ex alls. Men vi är inte överens om vissa saker. Men det har inget med mitt ex att göra. Ser bara till min son. Just denna punkt som jag pratar om här är en pyttedel.
Egentligen vill jag bara veta hur landet ligger hos förskolans skyldigheter, för jag sätter min sons väl, min information om hans rutiner och mående högre än annat trams.
Skulle föreståndaren informera mig om att det jag funderar över är korrekt så vet jag det och inget att göra åt.
Okomplicerat.

I Skolverkets allmänna råd om kvalitet i förskolan står att föräldrasamarbetet ska vara ”en grundläggande utgångspunkt för förskolans verksamhet”.

Föräldrar som har gemensam vårdnad har ett ansvar att informera varandra, vare sig de bor tillsammans eller inte. I lagen som reglerar vårdnadshavares ansvar för sina barn (föräldrabalken) står det att barnets vårdnadshavare har rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter.

Om barnet har två vårdnadshavare ska de bestämma tillsammans.
Men när det gäller vardagliga frågor behöver inte båda vårdnadshavarna alltid vara informerade.
Om vårdnadshavarna inte bor ihop får den förälder som barnet bor hos fatta de beslut som rör den dagliga omsorgen. Det gäller till exempel mat, kläder, sovtider och barnets fritidssysselsättning.

Självklart får du fråga pedagogerna om din sons tid på förskolan, vad han ätit där, hur han sovit och mått osv. Men förskolans personal har ingen som helst rättighet (eller skyldighet) att informera dig om saker som händer när din son är ledig eller vilken tid han kommer.

Då rekommenderar jag dig att fråga rektorn via mail. Så blir det okomplicerat.

3 gillningar

Låter bra!