Information förskola

Jag har en fråga. Det kan låta lite absurt, men jag har säkert rätt i detta.
Mitt barn går på ett mysigt dagis där de informerar mycket och ibland skickar bilder och så på barnen till respektive förälder.
Väldigt trevlig förskola. Men sedan kanske 6 månader när jag hämtar om min fd lämnat och jag frågar om han varit där så känns det som personalen tvekar med att berätta. Likväl ibland om jag frågat om hans veckoschema eller så, vi har 2-3-2 schema så verkar det vara “besvärande”.
Jag misstänker att min fd har sagt åt personalen att inte berätta för mig om eller när han är på dagis. Helt utan mening eller grund.
Ska han vara 5 dagar på dagis så brukar jag försöka ta en extra dag ledigt för hans skull och så, men min fd misstycker säkert att dagis berättar för mig.
Min fråga är helt enkelt, har förskolan någon slags rätt att inte berätta för mig om min son är på förskolan eller ej eller om han varit där hela dagen när jag hämtar?

Jag tycker inte att du ska lägga detta på enskilda pedagoger. Det är inte deras jobb att hantera din relation med ditt ex och jag förstår mycket väl att de blir obekväma och tycker du är svårhanterlig. Du får hitta ett annat sätt att få tillgång till den informationen. Om inte förskolan har någon app eller annan webbtjänst som registrerar närvaro så testa att höra med förskolechefen istället för att ge dig på enskilda barnskötare

Tror du totalt missade allt jag skrev. Eller så var jag otydlig.
Om jag tex hämtar min son. Frågar om hur länge eller när han kom till dagis så får jag känslan att det finns en motvilja att berätta. Samma sak om jag av någon generell orsak har kontakt med dagis och frågar om sonen är där och vad han gör, så är det oftast det ej svaras på. Generell kommunikation sker oftast via sms.
Har de rätt att vägra att lämna ut information om sådant till den andra vårdnadshavaren?

Ger mig inte på någon. Och detta har inget med min fd att göra.

Jag förstod det exakt som du beskriver det. Dvs att du vill använda förskolans personal som spioner för att pumpa dem på information om hur ditt ex har ert barn på förskolan på sina dagar. Givetvis gör detta dem mycket obekväma. Jag vet inte hur det juridiska i frågan ser ut och det gör sannolikt inte många ur personalen heller. Därför bör du vända dig till någon som bör ha koll och kunna bemöta dig professionellt utefter regelverk, så som chefen. Vare sig du har rätt att sätta personalen i kläm och utsätta dem för obekväma situationer som inte ingår i deras arbetsuppgifter eller inte, så tycker jag du bör låta bli, för att det är taskigt helt enkelt.

1 gillning

Du väljer ju att missförstå och försöker förfula och vända det till något det verkligen inte är. Min fds förehavanden har jag inget med att göra och inget intresse av. Självklart så är det enhetschefen jag kommer vända mig till. Naturligtvis. Varför jag frågar här är om någon hade facit vad som gäller.
För mig handlar det endast om ett naturligt flöde runt sonen där jag förväntar mig att det skall fungera. Inte att jag ska behöva akta mig för att fråga saker runt mitt barn för att det kan bli pinsamt.
Nu förutsätter vi också att det är detta som pågår. Det behöver inte vara så.

Taskigt kanske är lite att ta i, och jag jobbar inte inom förskolan, men inom skolans värld är det ju tystnadsplikt så oftast säger man inget vid hämtning och lämning då så många fler kan höra. Likaså så lite som möjligt om privata saker.
Så länge barnet mår bra alltså.

Hur lämnas information om vilka dagar hen ska gå? Här används v-klass, en plattform så båda föräldrarna får samma information om dagarna.

Om vi backar lite. Detta är alltså på nivån,
“Hej! När kom han till förskolan idag? Har han ätit?”
Det förstnämnda är det som verkar skapa en osäkerhet. Eller om jag vid textande till förskolan om andra saker tex frågar om han är på dagis idag och svaret uteblir.

Får förskolan neka mig information kan man säga istället? Även enklare och vardaglig sådan?

Det är frågeställningen. Inget annat.

Hej Trall! Du har rätt att få info kring ditt barn. Båda vårdnadshavare har rätt att få den informationen. Om det gör folk obekväma att du frågar blir det så klart ett arbetsmiljöproblem för dem och de behöver då ta upp det med sin chef om det t.ex. är så att de är osäkra på hur mycket de bör lämna ut för att de inte kan reglerna kring tystnadsplikt. Tycker inte du gör något fel alls som frågar för att kunna anpassa livet för dig och ditt barn(så länge du inte är otrevlig när de inte vet vad de ska svara utan istället försöker hitta en lösning). Hoppas det löser sig på nåt rimligt sätt.

1 gillning

Fast kan förstå dem, att fråga när ditt ex lämnar på förskolan och vilka dagar han varit där känns som en sak mellan dig och ditt ex. Kan inte tycka att det ska gå genom personalen.
Personalens ansvar känner jag är utifrån ditt barn, hur dagen fungerat och om något hänt bra eller dåligt.
Försök släppa på hur/vad ditt ex gör och vilka tider han lämnar och om han har några dagar ledigt eller inte.

Ja, förskolan får hemlighålla information rörande barnet om man tror att den kan komma att användas i en tvist mellan vårdnadshavarna. Det måste stå klart att varken barnet eller någon närstående till barnet skadas, för att uppgifter ska kunna lämnas ut. Utgångspunkten är alltid barnets bästa och att riskera att stegra konfliktnivån mellan vårdnadshavarna antas kunna skada barnet.

Tack Neily. Det var den typ av svar jag hoppades på. Det är alltid trevligt och lättsamt så sett. Fantastisk förskola. Många vill blanda in mitt ex i denna tråd, men hon har inget att göra. Dock så har vi absolut ingen kontakt, därför frågar jag dagis om min sons tider då och då för att veta vad han gjort och hans vecka ser ut.

Mitt ex har inget med detta att göra. Vi har ingen kontakt, jag har inget intresse för det. Allt handlar om min son. Inget annat.
Och inget handlar om att gå genom personalen. Snarare ett problem om mitt ex lagt en önskan att inte berätta för mig om hans tider och så. Då hamnar personalen i en taskig sits.

Inget finns i detta som kan skada barnet. Och Inget föresgår som kan användas i ev tvist. Så lungt så.

När lämnade ex sonen i morse? Det är enligt mig en kontrollfråga som inte har så mycket med hur barnets dag har varit.
Exet sköter sina tider och du dina tider. Det behöver inte ens vara ditt ex önskan, utan att personalen inte vill bli inblandade i att ni som föräldrar inte har något fungerande kontakt för ert barn.

Men ärligt. Sluta försök att fultolka och göra detta till annat än vad det är.
Det handlar om något så simpelt som att jag undrar om han varit där hela dagen? Har han käkat frukost, lunch mellanmål etc? Har det hänt något? Inget annat.

Eller, är han ledig något under veckan? Är han inte det så försöker jag ta en extra dag ledigt med honom på min dag. Så enkelt så.

Trall, jag har lite samma. Mitt ex vill inte berätta saker om vårt barn och barnet har även svårt att orka med skoldagarna. Det blir jätteviktigt att få veta t.ex. hur barnet mått under dagen, om det varit bråk, om barnet ätit. Och hade jag inte haft skolschemat hade det varit jätteviktigt att veta hur mycket ledig tid det varit, just för att kunna bedöma “orken”. Så jag förstår att det kan vara viktigt. Så klart finns det föräldrar som skulle kunna använda sådant som rena kontrollfrågor, men det behöver inte vara så och det blir lite konstigt att utgå från det. Tänker att du vet bäst själv varför du frågar om detta, mer än någon av oss här (inklusive mig själv då…)

1 gillning

Det hade nog jag som personal önskat och som chef för verksamheten krävt att du och X kan kommunicera mellan er. Personalen blir en mellanhand för att er kommunikation inte fungerar. Jag fattar att det är viktigt men det här är ett tragiskt sätt som bara drabbar personalen och ert barn. Ta hjälp av utomstående för att få den kommunikationen att fungera istället. Att få reda på hur barnets dag har varit är helt ok men det verkar ju som personalen här är mycket obekväm och det verkar finnas en anledning till det.
Har man barn med varandra är man tvungen att kommunicera. Går det inte får man skaffa hjälp för det är barnet som blir lidande (även om föräldrarna tror att så inte är fallet).

Tack Neily. Du förstår precis vad det gäller.

Detta är egentligen okomplicerat och någon konflikt finns inte mellan mig och min fd mig veterligen.
Men absolut ingen kommunikation tyvärr. Vi jobbar på det.
Men i övrigt så är det som sagt bara en allmän undran runt sonens rutiner, ledighet, ätande etc.

Det har aldrig varit problem förr, funkat väldigt väl och enkelt. Men verkar skiftat av någon orsak vilket var orsaken till min fråga eftersom det kändes som något hänt.