I vilken ordning när man ska ta över lån

Hej på er

Jag vet inte i vilken ordning jag ska ta detta. Tänk att jag ska ta över lånet huset. Kontaktade banken som säger att jag ska göra en ny låneansökan. Men alla lån ska ju skrivas över till mig. Behöver jag ta ett nytt lån då? Fattar ingenting. Med kontantinsats och rubbet. Eller ska jag gå till bodelningen först innan jag kontaktar banken och de skriver över allt på mig? Fattar inget av detta. Snälla hjälp!!

Första så måste du veta att du har möjlighet att ta över de befintliga lånen. Vet inte vilken bank du har men jag ringde och sa till min bank att jag i samband med skilsmässa ville om det fanns möjlighet att stå ensam och ta över de befintliga lånen.

Sedan skiftade vi huset till mig i bodelningen. Det dokumentet behövde jag ta med till banken för att de skulle skriva över lånen på mig. Det behövs även för att föra över lagfarten.

Jo jag ringde till banken och frågade just det. Men de sa att jag skulle fylla i en ny låneansökan…men det blir ju konstigt.

Kan det vara så att de vill göra en första preliminär bedömning om du har ekonomiska förutsättningar att ta över huset? Jag tycker att de borde kunnat förklara detta ordentligt! Det är ju ändå deras jobb…

Jag hade först ett samtal med banken om mina ekonomiska förutsättningar. Huset värderat före det, förstås. Sedan bodelning. Med bodelningsavtalet som grund ordnade banken resten dvs övertagande av befintliga lån, ansökan om lagfart och nya lån. Jag behövde nya lån och pantbrev för att betala exet hans del. Man kan ju ha betalat av en del av sina lån, så att man bara behöver höja befintliga lån, men det räckte inte riktigt för mig.

Jo men det är klart att du måste göra en ny låneansökan. Om ni har stått tillsammans på lånet tidigare så är det i bankens ögon en helt ny situation att du står ensam på dem. Det är långt ifrån givet att ena parten bara kan ta över lånen, att de bedömt er tillsammans som kreditvärdiga för dem betyder inte med självklarhet att de bedömer dig ensam som tillräckligt kreditvärdig för det. Så de måste göra en ny bedömning av dig och din kreditvärdighet i förhållande till de lån du vill ta över, det blir i princip samma process som om du skulle köpa något nytt.

För att de ska kunna ge dig ett lånelöfte måste du nog ha bodelningsavtalet klar ja, för det spelar ju också roll om du ska köpa ut ditt ex med pengar, och om du har de pengarna eller måste låna mer. Möjligt att du redan har dessa pengar och inte behöver låna mer, men banken vill nog ha allt det där på papper signerat av er bägge.

Har du testat att göra en lånekalkyl på bankens hemsida för att se om det ser ut som att du kan få ta över lånen själv? Kan ju ge dig en fingervisning om var det troligtvis landar åtminstone. Sen tror jag de ofta är lite mer generösa när det gäller att ta över lån på befintlig bostad, men du lär ju inte få låna dubbelt mot kalkylen för det.

För ett lånelöfte behöver man inte ha något bodelningsavtal klart. Känns konstigt att skriva ett bodelningsavtal innan man ens vet om man får låna? Det blir ju lite som att köpa först och sen kolla med banken.

Det är säkert lite olika beroende på bank.

När jag köpte ut mitt ex ringde jag banken, de tog en kreditupplysning och som ett “lånelöfte” via mail så jag visste att jag hade möjlighet ta över lånen samt ytterligare lite att lösa ut exet för.
Sen tog vi in mäklare för värdering, för att veta om exet gick med på den summa jag kunde ge honom utöver att ta över lånen. Värderingen behövde vi även för bodelningsavtalet.

Baserat på det skrev vi ett bodelningsavtal, där det stod vilken bodelninglikvid, summan exet skulle ha av mig när jag tog över huset.
Med bodelningsavtalet gick jag ensam till banken som förde över lånen till mig samt satte in summan exet skulle ha på hans konto.

1 gillning

Boka ett personligt möte på din bank, kontakta ev flera. Eller ta det via telefon och be om hjälp med en snabbkalkyl om inte nätets olika varianter ger svar på dina frågor.

Ta över lånen är den ena delen, detta innebär att du behöver höja din del av lånet, dvs kreditvärderas som ensamstående (dvs du behöver ansöka om ”eget lån”, ert gemensamma lån kommer inte finnas kvar), det andra är att du behöver lösa ut din partner.