Hur vi mår

Jag funderar väldigt mycket (tyvärr, ska tilläggas) och har i det senaste tänkt en del på mitt eget mående. Naturligtvis förstår jag att MITT mående, och potentiella grunder till det, inte kan appliceras på alla andra men det väcker ändå en del funderingar hos mig.

Kortfattat så har jag, beträffande mig själv, kommit fram till att jag mår som allra sämst när jag upplever att jag varit elak mot en annan människa. Det behöver inte grunda sig i en medvetet elak handling, men där en konsekvens av mitt agerande har sårat en annan människa. Ett annat exempel kan vara att någon uppträtt illa mot mig och mitt gensvar har resulterat i elakheter.

Nu menar jag inte att man i varje enskild situation ska vända andra kinden till, men för mig så hjälper det faktiskt att vara snäll. Nästintill oavsett vad.

Jag kan då tänka tillbaka på situationer, som jag upplevt som obehagliga, och tänka att jag åtminstone behöll min värdighet och förblev den person som jag vill vara.

Jag vill inte såra andra - faktiskt inte ens när de sårat mig. Det handlar inte bara om att jag vill vara “the bigger part” utan också att jag vill vara i balans med mig själv. Jag tycker helt enkelt inte om att vara elak, antar jag.

Hur som helst så började jag fundera kring psykisk ohälsa, och kanske framförallt hos unga idag. Nätet och sociala medier är nya dimensioner jämfört med när jag själv var ung, och jag blir mörkrädd av det bottenlösa hat som där florerar.

Då slog tanken mig (även om det självklart är förenklat osv) - kan det vara så att unga idag mår så dåligt inte bara beror på att de mottar hat utan även för att de HATAR? Att man, vid varje hatiskt meddelande, varje elak kommentar etc faktiskt bara matar sin egen, i grunden, dåliga känsla? “Hat föder hat” finns det ju något som heter.

Och då tänker jag vidare på beskrivningarna som ses här om före detta partners som inte bara lämnat utan dessutom gjort det på de värsta tänkbara av sätt. Hur påverkar det dem EGENTLIGEN? Nog för att man kan leva i självförnekelse och i bortförklaringarnas värld, men när det VERKLIGEN kommer till kritan?

Hur står man ut? Hur står man ut med vetskapen kring hur ofantligt mycket man sårat den som är förälder till ens barn? Ens livspartner sedan så många år tillbaka?

Jag vill tro att det här är såpass svåröverkomligt att man bara skjuter bort det. Man orkar inte ens reflektera, för tanken på det man gjort går inte att förlika sig med.

Återigen. Självklart är inte alla som jag. Men någon kanske tampas med samma samvetskval och fysiska smärta som jag, vid vetskapen att man sårat någon annan - och dessutom på ett fruktansvärt sätt. Kanske är det ditt ex. Och, även om du aldrig får veta det, så känns det kanske ändå trösterikt att det någonstans finns en tanke att vi människor, i grunden, mår väldigt, väldigt illa av att skada de vi har omkring oss.

Bara lite funderingar såhär en fredagskväll - utan minsta antydan till att det jag säger är sanning för alla, eller ens någon annan än mig själv.

7 gillningar

Oj vad det där träffade rätt, just det att så många av exen blir så otroligt förändrade, elaka, kalla och vi lämnade förstår inte vem den ”nya” människan är. Kanske det är som du skriver, de mår så dåligt någonstans över sina svek att de inte kan vara den personen som älskat, stöttat, gett löften och funnits där? De tar på sig ett skal?
Jag har lovat mig själv, som du, att aldrig bli en bitterf…a, vara så snäll jag kan och inte svika. Det går rätt bra även om jag måste påminna mig om det förstnämnda ibland när jag tänker på puckot…
Tänkvärt inlägg tycker jag, tack!!

1 gillning

Mycket tänkvärt inlägg.

Men aj - det gjorde ont.

Den enda människan i världen som x kunde göra besviken o ledsen var mej (o sonen men det visade sig senare - till min oändliga skam såg jag inte det under sonens uppväxt). Vad alla andra tyckte om honom var viktigare än vad vi tyckte. För vi fanns ju där o älskade honom ändå…

Vi hade en granne x o jag som var en riktig sleezebag. Visade sig naken för grannskapets tonårstjejer (o låtsades att det inte var med flit), försökte ragga upp fruns jobbarkompis som precis blivit änka…osv osv.

Ett riktigt kräk.

Sa x ofta.

En fredagskväll kom dock x hem o sa att han träffat grannen på gatan o bjudit över honom på ett glas…

När jag sa wtf - är du dum i huvudet - aldrig att jag sitter o tar ett glas med honom - varför gjorde du det? så fick jag svaret att man måste ju vara trevlig…

Så hur mannen som inte klarar av att folk inte gillar honom (vare sig han avskyr dem lr ej) kan leva med att jag känner som jag gör efter att han krossade mej?

Tja - beats me - kognitiv dissosians?

Tog mig nästan 1,5 år att komma någorlunda tbks t livet. Alla i min omgivning (inkl sonen t min oändliga sorg) har tagit väldigt mkt stryk.

Nu mår jag bra. Känner inte hat lr svartsjuka alls längre. Sorgen finns dock kvar.

O på frågan om hur x mår - tjaaaa - his fucking loss.

Men tror inte det är en lycklig man. Vilket han en gång var.

3 gillningar

Min pappa brast i gråt en gång när jag och syrran skulle ta bussen hem efter ett lov hos honom. Då var jag säkert 12-13 år. Han bröt ihop på stationen och kved att han hade varit en dålig pappa. Vilket stämde bra. Han lämnade oss när jag var nyfödd så alltså en 12 år senare värkte samvetet i honom fortfarande. Tror att han än idag plågas av det.

2 gillningar

Funderade lite över själva rubriken… hur mår jag, hur mår exet…? Egentligen?

Vi har en annan historik än de flesta här. Ingen historik med tredje part, någon ny eller otrohet. Det har bara varit vi hela tiden.

Mitt ex ändrades som person pga psykisk ohälsa, blev någon helt annan. Efter många års kämpande, med parterapi, vårdkontakter, inläggning i omgångar, medicinering som ständigt avbröts mm mm… så gav jag upp och kastade in handduken. Förlikade mig med att den jag gifte mig med inte fanns längre. Istället fanns någon annan, någon med mycket aggressivitet, våld, tvångsbeteende, kontrollbehov.

Jag mår fortfarande i omgångar väldigt dåligt. Jag har stora tillitsproblem. Att låta någon komma nära är svårt. Jag har också behov av ha de jag litar på närmare än jag haft behov av tidigare. Jag måste känna att de finns där, att de inte har förändrats eller vänt mig ryggen.

Att en människa man älskar plötsligt försvinner har varit riktigt tufft att acceptera.

Samtidigt är jag the-bad-guy, det är ju jag som lämnat. Jag tror få människor har sett aggressiviteten, våldet… det syns inte utåt. Jag ursäktade länge ex uppträdande med sjukdomen.

Den lilla, lilla droppen som till slut fick mig att resignera var en händelse som efter en relativt lång, lugn period utlöste ett aggressivt utbrott hos ex. Inget våld eller sönderslagna saker. Bara hårda ord. Men alla minnen kom tillbaka.

Dagen efter skakade mina händer så att jag inte klarade av skriva på datorn, hjärtat rusade i omgångar och jag kunde inte hålla fokus i mer än 5 min. Ni som upplevt detta vet exakt vad jag pratar om. Ångest / panikångest.

Till slut gick jag in till min chef. Sa precis som det var. Att han fått ett utbrott, igen. Att jag inte klarade att göra ett fullgott jobb. Att jag var rädd.

Min chef gick fullkomligt i taket. Det var exakt där och då jag verkligen fullt ut förstod att jag var tvungen att lämna.

Ursäkta lång utläggning… i alla fall, jag mår i omgångar fortfarande väldigt dåligt med ångestattacker, hjärtrusningar och andra stressymtom. Över åren har det blivit mer sällan, tack o lov.

Hur ex mår på riktigt har jag ingen riktig uppfattning om. Sjukdomsinsikt saknas så jag tror att ex inte ser sin del riktigt. Utan jag är den ”dåliga” som lämnat och brutit upp kärnfamiljen.

3 gillningar

Där är våra storyn väldigt lika. Om man byter ut psykisk ohälsa mot gräsrökande, som ju oxå är psykisk ohälsa om det görs frekvent. Att slita sig ur ett medberoende på det här sättet var ju nästan omöjligt, men det gick.

Jag förstår nog inte ännu riktigt själv ens, hur dåligt jag har mått i detta.

@50-taggare

1 gillning

Upplever allt det du beskriver just nu, stark du är som lämnat! Jag är i en sits där jag jag fast vi bestämt oss för att separera tar hans hårda ord åt mig , fast jag inte borde:(

Intressant, tror du satte ord på mycket av det jag känt sedan skilsmässan. Jag har försökt hålla huvudet högt och starkt känt att jag behåller min stolthet mer med att vara schysst mot min fd make än om jag hänfaller åt hat och småsinthet. Men det är nog inte bara stoltheten man behåller utan också att msn mår bättre själv. Det finns något indianskt ordspråk jag tänker på ibland -man har två vargar inom sig, en god och en ond. Och den man föder växer sig starkast.

1 gillning

Intressant att läsa lite om dessa tankar.
Visst ligger det, som du säger, enhel del i ordstävet ”hat föder hat”.

Rörande min situation (lämnad av sambo sen 11 år, som inledde äffär med manlig kollega, 2 barn i lägre skolålder, hus å hem) så funderade jag och en skicklig psykolog som stod oss bägge nära väldigt mycket kring just vad som sker i form av LOGIK, FÖRSVARSMEKANISMER, ÅNGEST, mm.
Därför (för att belysa dina funderingar) så tänker jag ”vända lite på steken”. Vet inte riktigt var jag kommer att hamna i detta så ha lite tålamod.

Mitt ex genomgick en mycket tydlig persnlighetsförändring under perioden av sin otrohet som pågick ca: 4-5 månader (jag vet ej exakt).

Eftersom hon visste vad hon gjorde mot mig så mådde hon förmodligen asdåligt. Hennes beteende blev alltmer konfrontativt, förvirrat och till slut rentav riktigt dåligt. Mitt svar blev (korkat nog) lite av samma sak!
Den stora skillnaden i detta var förstås att hon visste att hon låg med en annan medans jag inte visste nånting och därav funderade i helt andra banor.

I efterhand efter många näst intill kliniska samtal med min vän psykologen om just: ”hur mår vi och varför gör vi som vi gör” så kom vi fram till att många människor oavsett ”krissituation” agerar mycket irrationellt sett utifrån.
Mitt X, som är dålig på att hantera kriser, hatar konflikter och samtidigt är EXTREMT bekräftelsesökande satte alltså upp det enda ”försvar” hon hade! Ett ”skal” eller ”front” (kalla det vad ni vill) eftersom hon helt enkelt inte kunde nåt annat. Min vän sade specifikt: ”Glöm inte att hon försöker men hon kan inte bättre än så här, tyvärr.
Hon mår så dåligt att hon inte kan göra nåt annat just nu för då havererar hon komplett. Hon kämpar för att hantera det hon gjort och fortfarande gör mot dig, barnen, sig själv och era vänner. Det är kaos i hennes tankar och dåliga beslut, tas på dåliga beslut som tas på ytterligare dåliga beslut. Hon orkar helt enkelt inte och klarar inte av att skilja på straff, skuld och konsekvens. Då agerar hon utifrån det som blir ”hanterbart” för henne just nu och hon kan inte bättre just nu. Du är bättre på att hantera kris och konflikter så du måste helt enkelt hjälpa henne. För din egen skull. Det som är bra för henne är bra för dig oxå just nu”

Vid det samtalet förstod jag var JAG stod i det hela. Det var alktså inget ”genetiskt medfött ädelmod” eller moralisk överhöghet om att vara ”den större” som fick mig att agera annorlunda mot mitt X.
Det var insikten om att:

  1. hennes usla agerande inte kommer att bli bättre.
  2. Hon gör så gott hon kan och se sen punkt 1
  3. Om jag ”hakar på” hennes beteende så kommer det att alltså bara att drabba mig och barnen ännu mer/värre)
  4. Jag måste försöka ”hjälpa” mitt X genom att vara tydlig, lugn, samarbetsvillig mm.

Som ni förstår kändes det sjukt konstigt att till viss del acceptera detta. Jag var, i praktiken, trots sjukskrivning och gränslös sorg, nästan min otrogne X’s ”coach” i slutet av vår separation. Helt bananas!!

Det viktiga var att det funkade!
Jag mådde bättre, jag kunde ta ut en färdriktning för mig själv men framförallt kände och såg mina barn att jag hade koll på läget och var ”pappa”.
Mitt X ”fortsatte” på inslagen väg ett tag, och övergick kort till alkohol innan hon kraschade totalt. Idag verkar hon må ok.

Hon lever dock kvar med sin problematik att hantera könslor och kriser. Dock nu kryddat med svek, lögn och oärlighet och den mixturen är inget som kan få nån att må bra långsiktigt.

Så! Ja jag håller med. Ilska och hat föder mer av det. Men det mynnar ur rädla och osäkerhet och man HAR ALLTID ETT VAL OCH DET FINNS ALLTID KONSEKVENSER!
Vissa väljer att följa den till synes enkla vägen utan jobbiga val och konsekvenser och gå oå nit efter nit genom livet. Några väljer att ”ta tjuren vid hornen” och leva som man lär.
Sen får man kalla det ”moral” eller vad man vill…

8 gillningar

Din beskrivning av ditt x påminner väldigt mycket om min ex. Hon gjorde samma sak med mig, förstår jag i efterhand, försökte skapa konflikter sa elaka saker m.m.

Precis som ditt x så gjorde mitt x, hon sätt upp en fasad mot mig och höll uppe den tills hon hade flyttat. Mitt x gjorde det hanterbart för henne genom att bara stänga ner mentalt och la på ett fint yttre. Hon kunde inte samtala och ville inte försöka få det fungera. Hon sa bara att hon inte ville längre och att hon tänkte på det sedan länge.

Precis som dig, fick jag nästan hjälpa henne att skilja sig från mig, allt från flytt, ekonomi och juridik…

3 gillningar

Jag har läst din historia @TREDAGAR.
Håller med dig.
Beteendet är kusligt uniformt i många andra drabbades historier.
Forumet här ger vittnesbörd om hur man nästan kan skapa en ”mall” för beteendet hos de som bedrar för att sedan lämna.
Nån borde göra en app med checklista nästan.

2 gillningar

Jag gilla det inlägget. Mycket. Ja.

Tack. Känner igen min frus beteende i det du skriver. Jag hoppas jag orkar göra/vara som dig!

Mycket intressant tråd. Efter att min sambo blev avslöjad så har han blånekat in i det längsta. gör så fortfarande. När bevisen blev påtagliga gällande hans långvariga otrohet var det som att vända på en hand. Han blev kall, kort och till och med hela hans uppenbarelse förändrades. Jag har tagit avstånd helt. Bor i en annan stad och tar ingen kontakt alls även om jag kommer bli tvungen då vi ska sälja gården. Det är oerhört jobbigt.

Tänker mycket på hur han mår inuti. Det har uppdagats nu i efterhand att han gjort samma sak flera gånger tidigare mot det två seriösa relationer han haft. Sedan är det naturligtvis också så att det är massor jag inte vet så här i efterhand…

Jag tänker att en människa någonstans är medveten om sina handlingar, val och svek mot andra människor som jag ändå tror stått honom nära. Det måste rimligen tära svårt inuti. Dock pendlar jag mellan att tro att han faktiskt inte bryr sig till att det äter upp honom inifrån.

Det jag dock funderat på är om upprepandet av svek gör personen än mer frånvänd världen och rätt och fel. Däremot så tänker jag att verkligheten någon dag ändå kommer ikapp. Att framtiden för en sådan person inte kan bli lycklig på samma sätt som för någon som inte utsatt andra för svekfulla handlingar.

Det måste vara svårt att leva med sig själv kan jag tycka. Men självföraktet kanske då vänds utåt än mer för att slippa stå ut med sig själv.

1 gillning

Känner igen mig exakt i din historia, @50-taggare!

1 gillning

@Brister
” självföraktet kanske då vänds utåt än mer för att slippa stå ut med sig själv.”

Jo, så är det nog i många fall här världen.
Inte bara i relationer.
Hur många känner du som ärligt erkänner fel och brister för på sätt kunna förändra sig?
Nä, mycket enklare att maskera, dölja, peka på andras fel, måla upp rosenskimrande bild på FB mm.
Tyvärr.

2 gillningar