Hur vågar man lita på andra igen?

Efter att ha blivit sviken flera gånger av både min man och andra personer jag trodde stod mej nära har jag fått svårt att lita på andra … detta har spillt över på både arbetsliv och vänskaper … jag litar inte på att andra vill mej väl,att de är ute efter att lura mej helt enkelt …

Jag har inte svårt att få nya vänner och många verkar liksom intresserade av mej men jag bygger murar och håller tillbaka …rädd för att inte duga och misstänksam för att bli lurad… detta gör mej väldigt ensam :confused: det har även lett till att jag medvetet avslutat vänskaper i ”förebyggande syfte” för att slippa bli sviken igen samtidigt som jag längtar efter gemenskap så stöter jag också samtidigt bort den …både i relationen till min man och vänner, ja även yrkesmässigt… hjälp hur gör man?!

2 gillningar

Det skulle kunna varit jag som skrev inlägget… tror helt enkelt att man måste våga lita på någon ändå, bära eller brista… Alla människor hugger en inte i ryggen.
Lär dig läsa av människor… vilka passar din personlighet… Lasta inte nya bekanta med din ”skit”, ingen vill leka terapeut eller umgås med en energitjuv eller någon som absolut inte delar med sig av sigsjälv.
Det går att hålla en lagom armlängds avstånd men ändå en öppet sinne, ge så pass mycket av digsjälv att du förefaller intressant att lära känna, tills du känner att denna person är OK, jag kan ta bort översta raden på muren och ge mer.

Sprid dina intressen… satsa inte på ett kort… visar sig den personen inte vara den du trodde så har du andra att luta sig emot. Det är iaf vad jag försöker göra.

2 gillningar

Låter som en vettig strategi och ”alla människor hugger en inte i ryggen” tack! Ibland behöver man bli påmind :slightly_smiling_face:

1 gillning