Hur ser ett korrekt bodelningsavtal ut?

Jag har försökt hitta nåt på nätet men antingen så kostar dom pengar eller så är dom så taffligt utformade att det egentligen inte står nånting.
Är det någon här som vill lägga upp en mall som man kan använda? Skriv privat om det känns fel att lägga upp det publikt.
Jag är helt införstådd i att förutsättningarna varierar kraftigt och att själva villkoren och siffrorna därför skiljer sig rejält mellan olika bodelningar men bara man får grepp om vad som absolut måste finnas med och hur man formulerar sig så kommer man långt med det. Har t ex lärt mig att det är viktigt att huset skiftas till den ene och inte säljs för då tillkommer stämpelskatt.
Ett köpeavtal är upp till 7 sidor långt ser jag och det verkar väl häftigt men det är nog tänkt att fylla upp alla möjliga scenarion.
Vi ska bara fördela alla kontanter, skulderna och huset ska överföras till mig. Lösöret och fordonen löser vi själva och jag tror inte ens att det behöver vara med på detta avtal. Däremot har vi några få saker av lite högre värde som vi har kommit överens om att avyttra framöver och sen dela på pengarna, det bör man kanske skriva in?

Ja, jag vet att man kan eller bör ta hjälp av en jurist för detta men då vår bodelning är så okomplicerad så vill vi försöka spara in den kostnaden.

Försök att inte spara på jurist kostnaden, det är väl värd vartenda krona.
Strykekram från en olycksbror har gått genom processen.

1 gillning

Det finns säkert en anledning till att de kostar pengar, det är ju en tjänst som förmedlas. Skulle kunna jämföras med att anlita svart arbetskraft förmodar jag om man skulle dela andras levebröd.
Du får nog vackert betala vad det kostar.
Jag och min dåvarande var hos en jurist och skrev ett eget samboavtal då vi blev sambos, var värt varenda öre vid separationen.

Vi hade som du ingen direkt konflikt kring avtalet och gjorde vårt eget utifrån någon mall på nätet. Har tyvärr inget att skicka (om du inte vill ha alla siffror :wink:). Vi skrev en standardformulering i själva avtalet och hänvisade till en bilaga där vår uträkning fanns med. Vi registrerade inte heller avtalet utan det var bara för vår egen skull. Det funkade alldeles utmärkt utan jurist, men det var ett d-kla räknande -
särskilt med huset.

Hade tänkt göra ungefär likadant då vår ekonomi är rätt okomplicerad men skulle för sakens skulle vilja se hur en “riktig” ser ut. Du får gärna nolla alla siffror/namn och skicka det ändå, det jag mest är intresserad av är formuleringar och liknande.
Jodå, jag vet hur trixigt det är att räkna ut vissa saker men det där har jag numera koll på.

@Skyldig : det som kostar är själva tjänsten att få hjälp med att fylla i avtalet - som i sig bara är ett papper. Det är bara pappret jag är ute efter.

Jag lyckades hitta dokumentet (trodde jag bara hade det på papper) och har anonymiserat det. Hur skickar man saker privat tro?

Skickar ett privat meddelande.
Om du tittar på symbolen längst uppe i högra hörnet (efter förstoringsglaset och tre streck) och det står en grön ring med en siffra så innebär det att du har ett privat medelande. Dessa är märkta med en brevsymbol när man trycker på symbolen. Tryck på den så ser du meddelandet och kan även svara, detta sker alltså bara mellan dig och den som har skickat det.

Har du lyckats hitta mitt privata meddelande och den mailadress som du kan använda?
Jag har inte fått något svar från dig under Meddelanden.

Tack @Vinter och @Restenavlivet
De mallar jag fick och anpassade till våra omständigheter funkade utmärkt och nu är sjäva bodelningen klar. Ska kanske anonymisera och lägga upp det så att fler kan ta del av det. Så märrkvärdigt är det inte när man väl har satt sig in i det.

4 gillningar

Jag undrar hur ett avtal formuleras korrekt, om man inte vill blanda in några siffror , utan bara skriva att bodelningen är klar och att båda är nöjda, ngn som vet? Vi tänker nog inte dela ngt, var och en behåller sitt. Vill bara ha det på pränt

Finns i min guide här: läs tråden Liten guide för den som står inför skilsmässa och bodelning. Det är bara att utelämna siffrorna där.

Saken är ju den att om man nu varit gifta så är det få saker som är ”sitt” utan mer av ”vårt”. Om det nu inte varit enskild egendom.
Och det måste man förtydliga. Egentligen kanske det är mest banken som är intresserade av detta då de måste skriva över lån och tillgångar etc.
Men visst kan man göra det enkelt för sig om man är helt överens.

1 gillning

Ja och då är frågan hur man formulerar sej så att det blir giltigt och man sen är färdiga med varann?

Finns inget formellt fördefinierat utseende på denna handling. Men följ mallarna som @nizzehult lagt upp och förenkla så mycket som möjligt.

Eller t ex något sådant här:
Exempel

Finns bil införskaffad gemensamt? Finns lån? Finns tillgångar på bank? Vem övertar bostaden? Vem ska bo kvar? Ska någon köpas ut? Finns aktieinnehav? CSN-lån? Andra lån? Privat pensionsförsäkring? Hund? osv.

Tänk på att även om ni är överens just nu så vet man aldrig hur det blir i framtiden och ju tydligare man kan vara nu desto bättre.

Just gällande lösöret vet jag att man brukar skriva “Lösöret har sämjedelats” då fördelningen sker sinsemellan utan någon värdering medan andra tar upp varenda pinal.
Viktigt också att ni skriver att ni är överens avseende den överenskommelse ni upprättat.
Finns alltså inga formella krav, inte ens att det ska vara bevittnat.

Men absolut håll det enkelt. Kan räcka med ett antal rader.

Kolla här också:
Kort exempel

En bodelningsavtal som bara berör lösöret är egentligen att anse som vilket avtal som helst mellan två privatpersoner.
När det gäller skulder, fastigheter och andra tillgångar finns det därmot krav från banker och Inskrivningsmyngiheten om det är fastigheter eller lån som ska övertas eller byta ägare så där måste även beloppen finnas med.

Ok, bostaden är min enskilda egendom. Har inga gemensamma lån eller tillgångar annars.
Var och en har lite studielån och lite sparande. Måste detta skrivas med belopp? Vi har inte insyn i varandras ekonomi och vill inte ha det

Låter rätt straight forward och rätt okomplicerat så spontant skulle jag säga nej. Är ni gifta så ska dock allt s k giftorättegods delas, även skulder men är ni sambos så gäller andra regler.
Egentligen är ett bodelningsavtal ett dokument som deklarerar att berörda personer inte längre har några ekonomiska krav gentemot varandra och fomuleringen kring detta behöver inte följa några lagstadgade regler.

Vi är skilda den 1 år. Så man kan bara skriva typ att vi har delat i samförstånd och har inga ekonomiska anspråk på varandra framöver ?

Syftet är för mej att bli trygg ocg känna att han inte plötsligt kan komma å säga ”jag ska ha hälften av dina sparpengar + tv” om 3 år t ex

Förstår din oro och vad du vill uppnå.
Det finns inget som säger att man måste bodela samtidigt som man skiljer sig men det torde vara det vanligaste. Lite märkligt bara att ni inte tog tag i detta i samband med skilsmässan.
Men jag skulle nog påstå att ett enkelt papper som säger att era ekonomiska förehavanden är till fullo reglerade och att ingen efter undertecknandet kan ställa några ekonomiska anspråk mot den andre ska räcka. Lösöret ska också vara med där. Detta förutsätter då att sånt som registrerats på en specifik ägare (fordon, aktier, fastigheter, djur, båtar etc) redan ägs av rätt part.