Hur överlever man?

Vi flyttade hem efter två år utomlands i november 2018, en vecka senare lämnade han mig och min värld rasade samman totalt! Det började med ett tjafs, blev ett missförstånd och nu ska vi skiljas. Allt är så overkligt! Till saken hör att han i början sa att han inte ens visst om han ville försöka, jag var desperat och sa flera gånger att jag inte ville separera eller skiljas. Vi fick tid hos familjerådgivningen och första mötet var sådär. Under tiden så försökte jag både nå honom och förstå, skickade många meddelande och mail. Fick ett långt mail tillbaka om mina fel och brister. Men hur som så lyckades vi i alla fall prata lite och det gick framåt så på andra mötet den 10 dec så säger han att han inte är osäker längre utan att han vill försöka och att han älskar mig. På min födelsedag den 19 dec får jag ett kort där han skrivit att vi ska åka till paris i vår hela familjen, vi har tre killar 12,10 och 3 och att han älskade mig. Han bad mig också att följa med upp till hans föräldrar över ju och nyår. Jag valde att följa med, och det var det störta misstaget jag gjort!

Min relation med hans familj har inte altid varit den bästa och jag har aldrig riktigt känt mig välkommen. Men jag ville så gärna vara med honom och killarna så jag åkte med ändå och tänkte att det kunde vara bra för oss. Väl där så var vi väldigt fysiska med varandra, kramar, pussar, sitta nära, hålla handen och ha sex. Men jag märkte att han drog sig undan och min osäkerhet och det faktum att vi bodde hos hans föräldrar i två veckor tog ut sin rätt på mig, jag sov jättedåligt, så jag sov länge på mornarna, och jag satt en hel del med min telefon för att försöka slappna av.

Efter nyår så ville jag prata med honom, det blev helt fel! Gjorde ett nytt försök dagen efter och då kom den första stora smällen. Han säger att jag inte har levt upp till förväntningarna, att han bara bad mig följa med för barnens skull. Att han har ångrat sig och inte vet om han vill försöka längre. Kramarna, pussarna och sexet hade varit mest för att han trodde jag ville ha det och för att jag tjatade. Sen säger han också “tja man kan ju se det som att jag inte vill ha dig tillräckligt mycket för att orka”. Och min värld rasade samman igen! Jag kunde inte ta mig därifrån, så fick stå ut ytterligare 1,5 dygn innan vi åkte hemmet. Vi pratade lite mer, jag ville se om han verkligen bestämt sig och då var han väldigt aggressiv och tyckte att jag misstolkade allt och fick honom att framstå som en skitstövel vilket var orättvist av mig eftersom han inte gjort något, eller menar något illa.

Väl hemma så häll jag mig borta som vi hade kommit överens om. Han undrade om vi skulle följa planen, jag undrade vilken plan. Den vi hade när vi fortfarande skulle försöka, att träffas och prata. Men jag sa att han hade ju redan skippat planen så var det för ide? Också frågade jag honom om han förstod hur ledsen och sårad jag var, det gjorde han inte. Han var helt oförstående. Två veckor efter att vi kom tillbaka så hade vi tid hos familjerådgivningen igen, i måndags. Där släpper han bomb nr2 och jag sjönk djupare och krossades mer än jag någonsin trodde var möjligt. Han är aggressiv, och säger att det jag upplevde hände över jul och nyår knappt hade hänt och enligt honom hade han inte alls bestämt sig då. När jag frågade hur jag skulle tolka dom sakerna ha sa på något annat sätt så svarade han inte. Istället slänger han fram att han minsann har fått nog, för han hade varit in på 1177 och insett att han utsatts för psykisk misshandel under alla våra år ihop!

Jag fick en chock! Visste inte vad jag skulle säga, kunde inte försvara mig men försökte och sa att jag inte kunde förstå hur det var möjligt, jag skulle aldrig göra så mot någon, absolut inte medveten och hade något sagt till mig att jag höll på så så hade jag självklart ändrat mig. Jag var väldigt sjuk, psykiskt i fler, fler år, barndomstrauma som kom fram när vi fick vårt första barn. Så jo visst har jag varit jobba att leva med och det har varit väldigt tufft för honom. Och han sa faktiskt att han inte trodde jag gjort det med vilje och höll med om att han inte sagt något. Jag påpekade också att jag också kunde klassa vissa saker i vårt förhållande som psykisk misshandel, men att jag insett att han inte gjort så med flit för att såra mig, så jag hade accepterat det. Men hur som helst så finns det såklart ingen framtid för oss och han vill inte ha något med mig att göra, förutom vad gäller barnen.

Jag förstår ingenting! Jag förstår inte hur det kan ha gått så snabbt utför, hur jag och vårt liv ihop kan ha reducerats till det här! Och hur allt är mitt fel, och har han ev gjort något fel så är det ju på grund av det han utsatt för, av mig och hur han blev ett sånt offer. Och det gör så jäkla ont, att jag knappt kan andas, för inte nog med att han inte vill ha mig längre, och inte ens vill försöka och jag har inte ens fått en chans, så är ju nu någon som utsatt den jag älskar för psykisk misshandel.

1 gillning

Det här är ännu en bomb, men som i längden kanske ändå kan hjälpa din självkänsla:

Nästan alla som lämnar och som beter sig på det där sättet har en plan B i huvudet. En annan som de drömmer om att ska bli. Och drömmarna om denna andra person i horisonten bereds plats genom att man först helt och hållet underkänner den relation man står i beråd att lämna.

Man behöver motivera sin avfärd på något sätt, snabbt och effektivt.

Det är vilset och hemskt. Men det är inte DIG det är fel på. Bilden är så mycket större än så.

4 gillningar

Ja, jag tror verkligen att han behöver motivera sin “avfärd” tidigare i vårt förhållande har jag velat lämna, för det har kännas hopplöst, men då har han tycket att jag har varit så hemsk och tom hotat med att ta ifrån mig barnen (som han sen bad om ursäkt för). Jag vet inte om det finns någon annan och en plan. Det känns så, men han hävdar bestämt att det inte är så.

Jag får lite ont i magen när jag läser ditt inlägg. Hemligheterna, otydligheten med avsikterna och anklagelserna om att ha misshandlat honom psykiskt … stor igenkänning.

Ja hur överlever man?

En dag i taget, i små steg. Med hjälp av vänner, och med tillåtelse att sörja. Jag sörjer fortfarande efter ett år, trots att jag ärvde lättad av att jag inte är fast i det där nätet längre. Han lämnade mig och släppte mig fri. Det gjorde då ont att jag trodde att jag skulle dö men nu har jag fått mitt liv tillbaka.

Några käcka tips:
Träna. Superviktigt.
Ät god och vacker mat. Fruktsallad, räkor för min del.
Tänd fina ljus, köp fina blommor, ta hand om dig.
Meditera, be, yoga, försök att finna ro.
Bada.

Sånt som funkar för mig, du måste förstås göra din egen lista.

Ta hand om dig.

4 gillningar

Tack! Hur hanterade du den anklagelsen? Hur bemötte du den?

Vi har otroligt mycket i baggaget mellan oss och för min egen del. Men just kommunikation har alltid varit ett problem. Både bristen på det och sen hur vi har kommunicerat, utan att egentligen lyssna. Och jag har alltid upplevt att när jag först ta upp saker han inte gillat så har jag mötts av ilska, irritation och det har slutat med att jag ifrågasatt mig själv. Och jag har försökt jobba med mig själv istället.

Han har ofta sagt hur mycket han har kämpat, för mig och för oss och hur mycket han har förändrat sig för mig. Men Samtidigt är det svårt att ta till sig när man inte fått det man behövt. Fast när jag försökta ta upp det så har jag varit hemsk och otacksam.

Jag har varit i sån beroendeställning till honom, alla flyttar vi gjort, vi har flyttat med 3-4 års mellanrum dom senaste 12-13 år en. Har varit för hans skull, han har velat ha ett nytt jobb och fått, så vi har fått flytta. Jag har sagt att jag inte velat, men aldrig kunnat stå på mig för det är ju han som jobbat och tjäna pengarna.

Jag hoppas så att det ska bli lite lättare att andas en vacker dag…

I går var jag ömsom helt förkrossad och grät så kroppen skakade och ömsom så arg! Jag var som speedad, så mycket känslor som vällde fram, så mycket minnen om hur jag har upplevt det under vårt äktenskap. Sen på kvällen kunde jag inte låta blir att bråka via sms. Eftersom han uttryckligen bett om att få vara ifred och vi bara ska höras om barnen eller praktiska saker. Men det gällde barnen. För jag har alltid velat att vi ska dela upp veckorna så man inte är ifrån dom så lång tid, speciellt som att den lilla är bara tre och jag dom två senaste åren som hemmafru varit med dom varje dag. Men han körde över mig, det var mer praktiskt med varannan vecka.

Ja, jag var egoistisk, för barnen är mina livlinor, utan dom skulle jag inte leva. Men han bara avfärdade mitt förslag med att det är jobbigt och bara att gilla läget, men varannan vecka är mest praktiskt. Då ifrågasätta jag för vem det var mest praktiskt och varför han inte kunde sammarbeta. Fick massa spydigheter till svar, jag var respektlös, han sjutsar minsann alltid, det var han som valde att flytta ut där man behöver bil, mm.

En dag kanske jag lär mig att inte skicka meddelanden som man inte borde

Måste få skriva av mig. Men hur hade jag kunnat tolka att han säger: jag har ångrat mig, orkar inte mer, det är ingen ide, vet inte om jag vill försöka längre. Jag har försökt i 14 det har inte hjälpt så vad är det för ide. Bad dig bara följa med för barnens skull. Kramar, pussar, sex det var för att jag trodde du vill ha det, och du tjatade. Vill inte ha dig tillräckligt mycket för att orka.

Hur skulle jag inte tolka det som att han hade gett upp? Och hur kan han inte förstå hur sårande det här var, att han fullkomligt krossade mig! När han inte ens två veckor innan sagt att han älskade mig och såg fram emot saker med mig.

Usch vad kall och onådig han är. Jag tycker det är bra att du hör av dig med frågor, protester och sms här i början. Man är två om en relation och oxå om en skilsmässa. Även om han inte lyssnar på dina tankar nu, så planteras de i honom inför framtiden, när han får tid för självrannsakan.

Det är sen när du märker att du hela tiden säger och frågar samma saker, som du kan börja hantera allting på egen hand. Med hjälp av vänner, terapi etc.

Hur jag hanterade? Jag började faktiskt tro på dem. Det var fruktansvärt. Min terapeut frågade mig om anklagelserna var rimliga, min läkare med. Nej det var det inte, men tänk om? Sådär höll det på. Tills det bara ramlade in efter några månader; insikten om hur han projicerade sin dåliga självkänsla på mig. (Min tråd hette något i stil med Om jag fick önska.)

Känn på den här: Du kan inte leva med en människa som inte vill dig väl.

Det gör skitont, men det är sanningen. Jag gick jobba hårt på att restaurera mig själv och processen pågår ännu. Och jag tänker fortsätta livet ut, aldrig mer ska jag sluta att fråga mig vad det är jag behöver.

Det är jättebra att du skriver av dig här, fortsätt med det, tjata, älta, vrid och vänd på saker. Men nu finns det bara en väg att gå: vidare.

2 gillningar

Tack!

jag har börjat inse att hans sanning inte är min sanning och jag måste börja stå upp för mig själv. Har insett att han många gånger skrämt mig till tystnad och till att stanna. Men samtidigt så har jag varit ganska medveten om hans sämre sidor och ändå accepterat dom, för jag älskar honom (ja jag gör fortfarande det) så jag har ju också valt att stanna. Och naivt nog trott att vår kärlek skulle övervinna allt.

Men en stor skillnad mellan oss är att jag inte är ett offer, för som sagt så tillät jag ju mycket, trots att jag försökte ta upp det jag inte tyckte var bra. Medans han tycker att jag har utsatt honom för saker, trots att han inte sagt något under alla år.

Jag kan inte fatt att det bara är en månad sen som jag var lycklig. Jag fyllde år och jag trodde att jag hade fått min familj tillbaka, min man sa att han älskade mig och jag såg positivt framåt.

Jag blir alldeles förvirrad, är du jag eller??? För elva månader sen, alltså. Precis så var det.

Det blir bättre, vågar jag i alla fall lova.

Jag ska försöka tro på dig, tack! :heart:

Vad har ni för relation idag?

Kommunicerar kring barnen, inte kring oss.

1 gillning

Låter klokt!
Hur gamla är barnen?

Fy fasiken vad jag känner mig ensam, ensammast i hela världen. Jag avskyr varannan veckorna, jag avskyr att inte ha ett jobb, jag avskyr att min man har lämnat mig, jag avskyr det mesta just nu. Hur fasiken överlever man?

1 gillning

10, 14, 16

Lite äldre än mina, eller mina äldsta är 12 och 10, men minsta är bara 3, så det är många år till som vi måste ha med varandra att göra. Fy fasiken!

Fredag kväll och sitter här själv, min familj är i ett annat hem och har fredagsmys, men jag är inte önskvärd längre.

1 gillning

Jeg sender deg masse varme tanker og klemmer :hugs::hugs:

1 gillning