Hur överlever man vid fattiggränsen?

raderat…

Bostadsbidrag om inkomsterna är tillräckligt låga och underhåll för din 17-åring. Dock räknar FK med att ditt vuxna barn ska bidra med sin försörjning. Ditt vuxna barn kan ha rätt till aktivitetsersättning och ev bostadstillägg från Försäkringskassan om arbetsförmåga saknas. I annat fall bör hen få lite mer stöd från arbetsförmedlingen då hen har en funktionsnedsättning. Arbetsförmedlingen har vissa ersättningar vid aktivitet. Om varken aktivitetetsersättning från FK eller aktivitetstöd från AF är aktuellt kan ditt vuxna barn behöva söka försörjningsstöd hos socialtjänsten för sin försörjning. Att ditt vuxna barn har en funktionsnedsättning innebär inte att du har skyldighet att försörja hen om du inte har möjlighet. Hen har egna rättigheter (och skyldigheter förstås…) som vuxen.

Har själv ett myndigt hemmaboende barn med Asperger som hoppat av gymnasiet utan inkomst, men jag har ekonomiska marginaler att försörja hen. Förstår dock svårigheterna med att ha ett vuxet barn med funktionsnedsättning. Pappan till mitt barn betalar fortfarande ett litet underhåll även om han inte har mer än moralisk skyldighet. Eftersom mitt barn inte mår så bra ska jag be läkaren skriva ett läkarutlåtande för ansökan om aktivitetsersättning när han blir tillräckligt gammal.

Du kommer att fixa det här med ekonomin. Men förstår din tunga börda, läste din andra tråd. Ta hand om dig.

4 gillningar

Brukar ju ofta finnas billiga gårdshus att hyra lite överallt. Finns inga hyresrätter alls eller är det lång kötid ? Finns många privata förutom kommunernas egna. Om inte radhuset är max belånat frigörs väl en del oavsett om det ska säljas eller om du blir utköpt.
Försök ta det lugnt och ta inte ut det värsta i förskott, det ekonomiska brukar lösa sig.
Det är klart att som ensamstående blir det inte lika ekonomiskt tryggt som det var innan. Man får anpassa sig vartefter.

1 gillning

Raderat…,.,

Du bor billigt, skriver du. Stanna då där du är! Medan mannen är på vift, så bor du och barnen i huset. Tiden går och din rätt till huset blir större och större. Men se till att han inte tömmer kontot! Har du ett eget konto, som han inte kommer åt? Flytta i så fall över så mycket som möjligt direkt. Det är varken fel eller olagligt. Än så länge är det era pengar, och du skyddar dem bara så inte mannen slösar bort dem.

Jag vet inte hur din prognos är. Finns någon chans att du blir friskare med tiden? Hur som helst så är det bättre för din del att förhala allting så mycket du kan. Ta inga initiativ till skilsmässa, gör inget åt huset, låt mannen vara och leka för sig själv (eller med en eventuell andra kvinna) och se till att du och barnen överlever. Ta en vecka i taget.

4 gillningar

Ja det låter klokt! Så hade jag gjort också. Det är ju inte precis som så att han kan kasta ut sin hustru och barn från huset. Jag hade helt och hållet slutat betala räkningar också och placerat mina pengar på ett eget konto för framtiden.

1 gillning

Raderat…

Du bör nog prata med någon professionell om detta. Kanske på försäkringskassan, kommunens ekonomiska rådgivning eller soc.

1 gillning

Hmm, kanske är det inte så klokt att se till att komma på kant med honom om du är beroende av att han fortsätter att betala underhållsbidrag till dig (dvs. inte underhåll enbart för det mindre barnet alltså) vilket han ju rent generellt inte är skyldig att göra till dig efter en skilsmässa.

Ni har i princip vuxna barn och även om maken har ett försörjningsansvar för den yngre sonen ytterligare ett år (och ev något år till under förutsättning att sonen fortfarande studerar grundläggande utbildning/gymnasium) så anser du dig därutöver vara personligt beroende av hans välvilja i form av underhåll varje månad under såvitt jag förstår långlig tid framöver… dvs. inte bara en kortare övergångstid. Det kanske du måste ta det med i beräkningen när det gäller beslutet om du ska tömma det gemensamma kontot på ett antal tusenlappar även om det kanske känns bra i det korta perspektivet?!

Det gäller nog tyvärr rent krasst för dig att väga pros and cons, det tror iaf jag.

.
[EDIT] Googlade lite och hittade de här två svaren, som väl är ganska likvärdiga såvitt jag kan se. Det senare är emellertid skrivet 2017 istf 2007 och ligger därmed hyggligt nära i tid. Just det där med orsakssamband verkar vara en knäckfråga i båda svaren.

Enligt Högsta domstolen måste för att underhållsbidrag skall komma ifråga ett orsakssamband mellan äktenskapet och den ena makens bristande förmåga att försörja sig finnas. När det gäller möjligheten att utdöma bidrag för längre tid har man i förarbetena till reglerna uttalat att kravet på orsakssamband kan vara uppfyllt om exempelvis ena maken på grund av den sneda arbetsfördelningen i hemmet har lyckats nå en god position i förvärvslivet, medan den andre, som har ägnat sin tid åt hus och hem, har förlorat motsvarande möjligheter. I propositionen har saken uttryckts så, att en viss underhållsskyldighet mot frånskild make är motiverad när äktenskapet har begränsat möjligheterna för maken att försörja sig på egen hand.

1 gillning

Så med andra ord så menar din man att han ska komma och gå precis som han vill från och med nu och du ska acceptera detta och hålla din käft annars så är alternativet att bo på gatan och klara dig bäst du vill! Detta oavsett om du är sjuk och behöver hjälp eller inte!

Vart fan har medmänskligheten tagit vägen?

Det är väl bara du själv som kan avgöra om du vill gå med på en sådan deal! Men kom ihåg att pengar inte är allt här i livet.

1 gillning

Men mannen är väl inte skyldig att betala något underhåll alls till frun, generellt tänker jag? I Sverige finns väl inte detta med underhåll för ex-makar? Barn är en annan sak. Givetvis kan man väl driva det rättsligt men inget som går per automatik, eller?

1 gillning

Det finns såvitt jag läst mig till en möjlighet att få underhåll av övergångskaraktär under en begränsad tid, typ ett halvår, för att man ska kunna försörja sig själv.

Hur det går till att få det vet jag dock inte.

1 gillning

Raderat…

1 gillning