Hem | Så här skiljer du dig | Skriv bodelningsavtal | Juridik | Sök advokat | Träffa psykolog | Artiklar

Hur överlever man? Mötte exet med barnen och hans nya

Vi beslutade oss för separation i våras. Berättade för barnen (3 och 5) i juni och jag flyttade ut ur huset samma månad. Han fick känslor för en annan innan separationen och jag konfronterade honom då deras flört via telefonen gick över gränsen. Dom blev ett par direkt jag flyttat ut. Sen gick allt i en rasande takt. Barnen skulle träffa henne och sen började hon sova över och nu bor hon I stort sett där. Det var ca 5 månader sen jag flyttade och drygt 2 månader sen barnen träffade henne första gången. Och hon bor där?? Idag var jag och handlade. När jag kom ut på parkeringen mötet jag dom. Barnen satt i kundvagnen med ryggen mot så dom såg inte mig. Mitt ex såg helt chockad och lite rädd ut, hans nya visste nog inte att det var jag om han inte sa det sen. Vi sa inget till varandra.
När jag kom hem bröt jag ihop. Att se mina älskade barn med kvinnan han lämnade mig för. Och inte kunna gå fram och krama dom. Ska det vara så här nu? Hur fan fixar man det? Sån brutal ångest.

12 gillningar

Åh fy vad vidrigt! Förstår att det är ångest nu, det har ju inte alls gått lång tid!

Nu har detta hänt för allra första gången, det kommer sannolikt att hända igen. Nästa gång har du hunnit fundera ut hur du ska hantera det, och då blir det inte lika ångestfyllt. Varför kände du att du inte kunde gå fram och krama barnen den här gången? Det är ju dina barn.

1 gillning

De är absolut dina barn, varför kunde du inte gå fram o krama dem? Om han med en ny eller inte, de är dina barn o du får absolut se o krama de när som.
Sorry för ordet, men han är svin, otrogen. Så strunt i honom, o börja med att jobba på dig själv så du kan gå vidare o börja på nytt med en riktig bra man. Dina barn är ju dina barn, du får se dem när som, de får övernatta hos dig när som, du får krama de när som.
Om det hände samma grej nästa gång, du ska gå fram med haken uppåt hälsa på han som om han en främling människa, vara riktig kall med honom. Man behöver inte kollapsa för en sån människa, och krama dina barn, prata med dem, han får absolut inte säga något emot. Du är deras mamma.
Du ska vara stark, jätte stark. Livet går vidare, du behöver inte kollapsa, vara stark för barnens skull.
Lycka till

4 gillningar

Jag gick inte fram mest för att jag blev så chockad. Vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till henne? Hälsa eller låtsas som inget och bara fokusera på barnen? Var rädd att det skulle bli en sån himla konstig situation och rädd för att barnen skulle bli ledsna av att bara få kramas och sen säga hejdå igen. Jag lämnade dom på förskolan imorse för en helg och pappa och minsta hade ett jobbigt avsked. Rädd att bara förvärra det igen.

2 gillningar

Men som ni skriver så är första “mötet” avklarat nu. Det kommer hända igen. Kan agerar jag annorlunda då. Exet svarade på en fråga via sms nyss som jag ställde tidigare idag. Han nämnde inte ett ord om att vi sprang på varandra…

Angående henne. Hon är ju lätt lika nervös som du över ert första möte. Glöm inte det! Var bara neutral, hälsa väluppfostrat och håll dig lugn, det kommer du att vinna på i längden.

Nu vet jag förstås inget om hur mycket hon visste om att han var otrogen när han började umgås med henne. Utgå från att han inte varit helt sanningsenlig mot henne! Han kan ha sagt precis vad som helst om dig, så det bästa är bara att vara lugn, artig och lite ointresserad av henne.

Håller tummarna för att du är ditt allra vackraste jag när ni ses igen! Life, as it should be!

4 gillningar

Usch, hemska tanke.
Men… Jag tolkar det som att det är oundvikligt i er situation att springa på varandra i affärer mm.
Du måste förbereda dig mentalt för detta. Nu har det hänt en gång, och det kommer hända fler gånger. Hur du ska reagera är det bara du som bestämmer. Och se till att du verkligen BESTÄMMER hur du reagerar, eller rättare sagt Agerar.
Kan du agera på något sätt som gör saker och ting bättre för barnen så gör det. Framförallt när de är närvarande och medvetna.
Men… Lätt att säga, svårt att göra. Hur fan fixar man att inte gå fram och krama sina barn? Gråt, var ledsen, var arg, sparka och slå på kuddar. Få ut dina känslor. Håll inte inne dem för allt i världen. Då går du under…

Att han tar hem henne redan direkt är rent ut sagt för jävligt. Så gör man bara inte. Då saknar man nåt i huvudet, tyvärr.
Tänk på att DU är den stora människan i denna soppa.

Kämpa!

2 gillningar

Jag skrev till honom att det blev konstigt igår och han påstår att han inte såg mig! Var det dummaste jag hört! Möjligtvis gjorde han ett tappert försök att låtsas att han inte såg mig. Han log igenkännande för en sekund sen hade vi ögonkontakt innan han såg jättenervös ut och tittade ner i marken. Jag har levt med honom i 15 år och kan hans kroppsspråk bättre än han själv nästan. Jag vet att han såg mig men han kan få leva i förnekelse. Jag ska gå fram och krama om mina barn nästa gång!

4 gillningar

Nu är första mötet avklarat, på närmast sämst möjliga sätt… nästa gång är du mer förberedd och då tar DU kommandot DIREKT :muscle: :v:

Du är barnens mamma och DU kommer att vara huvudrollsinnehavaren i den scen som kommer att utspela sig. Ditt ex och den nya kommer båda att bli statister när barnen får syn på dig… låt inte det tillfället gå dig ur händerna :pray: :muscle: :ok_hand: :revolving_hearts:

3 gillningar

Tack ni som peppar mig! :heart:

Blev otroligt provocerad när han skickade ett meddelande när han skrev att han är glad att jag är så lösningsorienterad och vuxen och att jag hanterar allt så starkt och klokt! Han skickade det i samband med att vi skrev om gårdagen.

Vad har jag för val? Klart att jag hanterar det starkt och klokt för mina barns skull. Vill inte ha beröm från honom för det.

4 gillningar

Han är överlycklig bara för att det underlättar något enormt för HONOM själv, inget annat :see_no_evil: :roll_eyes: #suck

2 gillningar

Ja det är väl bara det det handlar om! Han är lättad och tycker att allt flyter på så bra. Jag hade kunnat bete mig helt annorlunda men det hade bara drabbat barnen. Jag svarade honom att jag inte har nåt val.

2 gillningar

Om du ursäktar att jag adderar, men du hade kunnat gå fram och låta barnen upptäcka dig, bli glada och överlyckliga, krama om dem och göra klart för ALLA närvarande att här är DU som är barnens MAMMA och hela centrum…

Men detta var första chockartade gången för dig och alla andra… nästa gång ska DU ta kommandot över hela situationen och STYRA den :muscle: :v: :revolving_hearts:

2 gillningar

Jag väntar bara på att det där ska hända mig. Förstår dig verkligen! Med så små barn, och att de inte sett dig hade jag gjort precis som du.

Mitt ex ”nya”, som han garanterat var otrogen med, vet precis vem jag är eftersom vi setts innan allt kom fram. Har stor lust att klappa till dem båda, men skulle såklart aldrig göra det. Men kommer aldrig acceptera henne eller förlåta honom. Den dagen jag träffar dem kommer jag förmodligen ignorera dem båda. Men svinjobbigt om barnen är med.

Fy satan vad vidrigt att behöva se dem leka familj med ens barn. Starkt av dig att behålla lugnet utåt ändå. Stor kram!

6 gillningar

Fy fan säger jag bara. FY. FA-AN. Vilken genomvidrig situation, och vilken genomvidrig, barnslig, patetisk rövhatt till ex du har. Ursäkta men vem fan beter sig såhär som han gör?? Hatten av till dig, jag förstår din reaktion och att du bara gick därifrån sådär - jag hade förmodligen gjort likadant. Med det sagt vill jag bara understryka: DU är deras mamma. DU bestämmer. Och det är DU som ska ta plats i deras liv, inte vika dig och inte be om ursäkt för att du finns! Jag förstår verkligen att det är lättare sagt än gjort. Med tiden kommer allt att kännas mycket bättre, jag lovar. Tro mig: du vill ändå inte dela ditt liv med ett sånt jävla kräk som ditt ex. Och ärligt talat: hans nya tjej - vem fan springer runt med upptagna män på det sättet? Sträck på dig. Du reder detta. Du har inte gjort något fel.

5 gillningar

De två är ju ett officiellt par numera och TS är separerad sedan ett halvår… så det där med “springa runt med upptagna män” förstår jag faktiskt inte :see_no_evil:

“Han fick känslor för en annan innan separationen och jag konfronterade honom då deras flört via telefonen gick över gränsen.”

2 gillningar

Javisst, men i dagens läge är det ju historia sett från utsidan… även om det inte på länga vägar är historia för TS ännu.

Men det betyder ju inte att man kan kalla “hans nya tjej, för någon som springer runt med upptagna män på det sättet” :see_no_evil:

De två är ju i en relation nu och så klart måste även de kunna handla mat…

1 gillning

De kan väl lugna sig? Han har precis lämnat henne och nu går de runt med barnen. Osmakligt tycker jag och känner starkt med TS.

2 gillningar

Jamen det handlar väl inte om att inte kunna förstå de känslor som mötet rörde upp hos TS :thinking: Men rent krasst så var det ju en ren tillfällighet att de råkade mötas på parkeringen till matvarubutiken och lika krasst sagt så måste väl även de två handla mat… eller hur.

Det tillfället hade förmodligen kommit förr eller senare, på samma eller annan plats… och de två som nu är i relation (vad än man kan tycka och tänka om den saken) kan väl inte lugna sig med att åka och handla :see_no_evil:

1 gillning