Hur orkar man andas?

Hur fan tar man sig igenom det här? Hur fan ska man orka.

Jag är en tjej på 25 år som har levt med min sambo i ett par år. Han har alltid haft mer vänner än mig, spenderat mer tid ute, druckit mer etc etc. Jag har tyckt att det har varit okej, fram tills för dryga året sen. Han har börjat dricka mer, lagt mindre och mindre energi på oss, vårt hem och våra djur, tack och lov så är det inga barn inblandade.

Han kommer hem efter jobbet, somnar i soffan. Jag studerar och är således nästan jämt hemma. Jag städar och sköter hemmet under dagarna, lagar mat 9 av 10 gånger när han kommer hem och försöker skapa ett drägligt liv för oss båda. När fredagen kommer så är hans trötthet från jobbet helt bortblåst, då ska han ut och “festa” eller ja, umgås med vänner och snacka skit. Kan inte ens räkna hur många gånger han inte har kommit hem eller när jag har klivit upp vid 6-7 på morgonen för att hämta honom, tyvärr.

Senaste månaderna har vi bråkat konstant. Jag lider av diverse psykiska svårigheter så som panikångest och annat, så många gånger så blir det bara en fullkomlig kortslutning när jag har planerat att följa med någonstans, och jag blir sittandes hemma. Inte nog med det så hämtade vi en hundvalp för några månader sen som jag har tagit 300% ansvar över. Eller som jag har blivit tvungen att göra snarare.

Förra julen så stack han ut på kvällen efter att vi hade firat med våra familjer på varsitt håll, och kom inte hem förens klockan fem på morgonen. Jag bad honom i år att inte göra samma sak igen, för att det sårar mig så enormt. Men samma sak sker, och på juldagen så ska han återigen ut och festa. Vi bråkar, han struntar i att komma hem och jag hämtar honom återigen sent på morgonen för att jag vill ju självklart att ha än ska komma hem, jag älskar ju honom trots allt.