Hur löser man en ovilja att byta vecka med exet?

Nu rör inte detta min egen skilsmässa men jag tänker att någon här kanske har något vettigt att tillföra. Jag har haft en bra skilsmässa(snart 1 år sedan) och träffat en ny som oxå haft en bra skilsmässa(2,5år sedan). Våra barn fann varandra direkt och vill umgås så fort det finna em chans, även när inte vi vuxna kan ses. Vi har båda två våra barn på udda veckor men olika helger, de byter på fredagar och jag och mitt ex byter på måndagar. Det är här det blir lite problem för barnen vill att vi är tillsammans alla när de är hos honom/mig. Mitt ex är bunden till att arbeta på annan ort varannan helg så vi kan helt omöjligt ändra byte av helg, han har provat med sin arbetsgivare men fått nej.
Min nya killes ex vill inte byta helg. Hon kan alltså men vill inte.
Även fast hon ser att det blir bekymmer för oss att få ihop vårt nya liv och våra barn aldrig får vara lediga ihop…
Nu har min nya varit på henne ang detta i ett halvår men hon bara vägrar. För att hon kan… Hur hanterar man detta? Jag tycker det är grymt egoistiskt att inte byta när man kan. Har hon rätt att bestämma att det alltid ska vara som det alltid varit? Blir så otroligt frustrerad över detta.
Säg inte att de ska prata för hon är helt omöjlig, hon tänker verkligen inte ge med sig. I övrigt har de en bra relation om det som rör barnen ska tilläggas.
Nån som har erfarenhet om detta?

Det är barnen som har makt att ändra på detta. Barnens åsikter ska räknas in i högre grad ju äldre de blir.

Deras barn är 7, 15 och 16.
Vi vill ju inte blanda in barnen, de ska ju inte behöva ta någons parti… men fick de förklarat för sig hur situationen ser ut så skulle de nog vilja kunna träffa mig och min son varje helg de är hos sin pappa. Så som det är nu så kommer min son även när det inte är min helg.
Så hans barn ser nog inte riktigt den aspekten att det finns ett problem med helgerna…

Jag och min nye sambo hade samma bytesschema som ni, varannan helg var det mina barn, varannan hans och veckan därimellan alla barn.
Jag tyckte nog att det var bra för att få ensamtid med var och ens barn.
Om jag tolkar det rätt så vill din son vara samtidigt som din partners barn men det kräver att din partners barn anpassar sitt schema. Det är enligt mig inget ni kan kräva av de barnens andra förälder, bara önska. Men när de barnen själva vill det har de makten att genomdriva det.

Annars:
Förr eller senare kanske det kommer upp något som mamman vill och då har ni ju förhandlingsläge.

1 gillning

Först förstod jag det som att det gällde alla barn, men i ditt andra inlägg så verkar det som att den är din son som vill träffa hans barn. Medans det för hans barn inte spelar någon så stor roll?

Nu vet jag inte hur gammal din son är, men det är rätt stort ålderspann på 7 och 15-16 år på hans yngsta/äldsta.

Hur vet ni att hans ex kan byta helg? Kan det vara så att hon har andra saker inplanerat då som hon inte vill delge er?

1 gillning

Kan ikke du bytte helg?

Är det ett problem för någon av er?

För om det inte spelar någon roll för din son och ffa. inte för ditt ex att, när det passar ditt ex/sonen, så kommer han över till dig på pappans helg för att umgås ett tag med din nyes barn… så varför inte fortsätta så då?

Det är ju jättekul att du och ditt ex haft en så bra skilsmässa och kan komma så bra överens. Alla har det inte lika förspänt och bara för att din nyes ex kanske formellt sett kan byta mtp jobb e.dyl så kan det ju ändå finnas andra anledningar till hennes “ovilja” att byta som du/ni inte känner till.

Se det som att du har lyckan och turen när det passar er alla att kunna få lite extra tid med din son även på de helger som formellt sett är pappans :grinning: :ok_hand:

Och de gånger det inte skulle passa så får väl alla barn ses vid ett senare tillfälle tänker jag…

1 gillning

Nej mitt ex jobbar på annan ort varannan helg.

Om det finns ett schema mellan din nya och exet som fungerar så skulle jag verkligen dra mig för att ifrågasätta det. Det skulle vara om alla barn verkligen tyckte att schemat var dåligt, men så är det alltså inte?
Konfliktfri relation till ex är bra att prioritera så rör inte det som fungerar är min erfarenhet.

1 gillning