Hur lång tid kan det ta att sälja sin bostad

Ja nu sitter jag här med det faktim att vi måste sälja huset. Maken har redan skaffat sig en lägenhet. Jag funderar på hur snabbt allt kan gå. De flesta har ju 3 månaders uppsägningstid på sitt boende så jagbtänker att så snart huset är ute tull försäljning så tar det minst tre månader innan någon kan flytta in. Har någon erfarenheter kring snabb in och utflytt? Vi har ganska mycket som behöver röjas bort som inte kommer få plats i en lägenhet… Så processen innan huset blir klart till visning lär dröja minst en månad med tanke på hur mycket energi vi hittills orkat lägga på vårt boende…

Varför jag undrar är för att jag såg en perfekt lägenhet i närheten som ska hyras ut from 1 maj. Vi har inte ekonomi för tre bostäder samtidigt.

Det beror nog lite på var du bor?
Bor du i eller nära en storstad är det inte ovanligt att objekt försvinner redan innan visning, och kontrakt skrivs på några dagar.
Bästa sättet att få en fingervisning om er marknad är nog att höra med lokala mäklare. Ibland kan de redan ha en lista på spekulanter som letar boende i ett visst område och därför är sugna på en snabb affär.

Det finns absolut inget som reglerar tillträdet när du säljer/köper en fastighet, förutom det som säljare o köpare kommer överens om o skriver in i köpekontraktet.

Vid en budgivning så kan du som köpare välja att sälja till en köpare som är villig att möta dina önskemål ang tillträde framför den som bjuder högst.

Jag vill också passa på att ifrågasätta om ni verkligen räknat på den ev kostnaden att stå med dubbla boenden några månader.
Era nya respektive boenden måste ni ju dra runt själv sen efteråt. så det är ju driftskostnaderna för det gemensamma huset ni ska dela på under några månader, ev amortering på hypotekslånen är normalt inga problem att när ni förklarar för banken att det är skilsmässa o försäljning.
Vad kostar huset i drift?

Det finns ett stöd att få via soss när det handlar om separation och man har ett hus. Där dom går in via en fond och betalar för extra bonde under separation som man betalar via mäklare vid försäljningen av huset

1 gillning

Fick reda på det idag via min syster som jobbat med liknande frågor

jag har ännu inte orkat ta tag i frågan om vad det skulle kosta att bo här ensam. när han väl är skriven på annan adress har jag ju (tyvär) möjlighet att söka bidrag från Försäkringskassan. Gillar det inte men det är ju en förmån vi har i Sverige och behöver jag hjälp så får jag ta den.

Det är ju inte nått direkt komplicerat matematiskt problem du ställs inför.

Fram med miniräknar-appen i telefon o summera allt som faller under driftskostnad för det gemensamma boendet.
Det är ett hus det gäller förstår jag av första inlägget.
Det stora utgifterna är då räntan på ev lån samt el o ev fjärrvärme, utöver det så kommer mindre poster i stil med v/a, sophämtning, kanske nån årligt avgift till vägförening eller liknande. Försäkringen för fastigheten (inte hemförsäkringen), sen brukar det alltid finns olika abbonemang för tv, fiber o liknande.

Men det jag egentligen ville åt var att det rör sig enbart om en kortare tid (några månader) som ni har dessa “dubbla boendekostnader”.
Jag gör antagandet att det även borde finnas ett inte obetydligt övervärde i den gemensamt ägda fastigheten, ni kommer alltså båda få loss en större klumpsumma när den väl säljs.
Det borde rimligtvis inte vara några problem att leva lite över sina tillgångar några månader genom att nyttja sin buffert.
Men jag har ju inga siffror på detta, allt jag kan göra är antaganden.
Finns det ett övervärde i fastigheten? Vad är driftskostnaden? Vad kommer du ha för driftskostnader på ditt nya boende?
Allt detta skiljer sig nått oerhört om du bor i Stockholm eller slumpmässig by i Norrlands inland.

1 gillning

Det är så sant att det inte är svårt att räkna ut … ska ta mig i kragen i helgen och kolla på beloppen. vi bor i ett hus. som troligen ger några hundra tusen i visnt vid försäljning. Vi har en äldra villa på landet som har renoveringsbehov i både kök och badrum. Funkar för oss men kan tänka mig att andra vill ha det nyare och fräschare. Någon buffert i form av sparande finns inte för tillfället… Än så länge är det han som har en ny bostad. en tvåa. Har inte koll på hyran men tänker att det är runt 5000 kr. Han får låna till hyran misstänker jag. Eftersom jag har obetydlig inkomst nu under min studietid…

Vi bor på en mindre ort där huspriserna är låga. Vårt hus värderades till 1 miljon för ca ett år sedan så det är inga stora belopp i vinst. tror vi har lån på 670.000 kr.

Tack för att du är behjälplig. Jag själv är så initiativlös just nu. Använder den mesta av min lediga tid till att läsa på forumet och skriva. Har tagit det hela mycket hårt så mitt mående har varit därefter…

1 gillning

Som jag tolkar dig nu så uppskattar du själv att en lämplig hyresrätt i det område du vill bo kostar runt 5000:-/månad? Lek med tanken att det tar 6mån att sälja huset, då innebär det 30.000 i extra utgift att hålla med dubbelt boende den tiden.
En inte helt obetydlig summa om man studerar, det har jag förståelse för. Men jag tror även att du kommer finna en utmaning i att hitta en lämplig hyresrätt, samt att bli beviljad hyreskontrakt om du har “obetydlig inkomst”. Nu baserar jag det antagandet på att det råder samma bostadsbrist på din ort som det gör rent allmänt i detta land.

Med det värden du anger på huset o lånet, så kommer du och exet få runt 100.000:- var med er ifrån huset, snabbt o grovt räknat.

Men med så lågt värde på huset så tror jag faktiskt att det går att bo där billigare än de 5000 som du säger att en 2a hyresrätt kostar, om man bara ser till ren driftskostnad. Men ska du äga en fastighet nån längre tid så måste det även finns utrymme för renovering/reparationer också.
Men jag tror du kommer få problem att bli beviljad lån till huset själv så länge du studerar och står utan inkomst, men det kostar inget att kontakta banken o lägga fram situationen o ställa frågor.

Hur som helst så lär inte huset kosta några större summor att äga några månader extra om ni inte bor där.
Ta kontakt med banken o förklara situationen, de borde gå med på att stoppa amortering under denna tid utan problem.
Säg upp alla tv, fiber, telefon o liknande kontrakt, gör det nu idag, det är ofta bindningstider.
Sänk temperaturen, håll bara 5-10 grader inne, för att hålla ner kostnaden för uppvärmning när ingen bor där längre.

Om jag förstod dig rätt så har inte exet heller någon inkomst? Har ni bra eller ok kontakt så ni kan resonera med varandra?
Har någon av er någon möjlighet att tillfällig låna av någon vän/släkting för att täcka driftskostnaden för huset under tiden ni båda sitter med dubbla boenden? Detta kan ni sedan reglera med ett avtal att det kompenseras när ni delar på pengarna från huset.
Om ingen sån möjlighet finns så kanske det går att lösa genom att någon av er tar ett mindre blancolån för detta ändamål? För att sen reglera på samma sätt jag nämnde tidigare?

Kom ihåg att ni är båda skyldiga att bidra till kostnader för fastigheten om ni båda står som ägare.

Tack för att du tar dig tid och svarar. Ja det kommer bli svårt med lägenhet för min del med min låga förväntade inkomst. Ska studera fram till maj 2021. Min man för ut ca 24000kr i månaden. Antar att han tänkt ut hur han ska ha råd med hyran framöver.

Vi kan än så länge prata med varandra men har inte vidrört frågan kring separationen och dess konsekvenser pga mitt mående.

Om du planerar att studera i nästan 1,5år till så måste du ju i första hand nu se till att säkra din försörjning. Det finns väl csn bidrag/lån? Du kanske måste dra ner på studietakten o köra ett deltidsjobb samtidigt?

Om din fd make får ut 24.000 netto så behöver han väl inte fundera så mycket på hur han ska ha råd att betala sina nya hyra på 5000? Eller jag förstår inte riktigt vad du menar.
Det borde helt klart finnas utrymme i ditt ex ekonomi att han klarar att lägga ut för driftskostnaderna för det gemensamma huset under tiden fram tills det säljs anser jag.

Om ni fortfarande har en vettig dialog så tycker jag absolut att du ska framföra förslaget att han lägger ut för husets driftskostnader efter att du flyttat ut o fram tills det säljs. Samtidigt som han noga dokumenterar alla utlägg, sen reglerar ni det sinsemellan när pengarna från försäljningen av huset kommer in.
Gör även ett juridiskt bindande avtal av denna överenskommelse om ni inte litar på varandra, en familjejurist hjälper er med detta i en handvändning. Kanske passa på att ta hjälp av samma att sköta hela bodelningen åt er?

För oss tog det åtta månader. Från mäklarkontakt till tillträde. Stockholmskommun.

När man studerar har man rätt till bostadsbidrag den innefattar total kostnaden för lån och uppvärmning. Så under studierna så är det lika dyrt att bo i lägenhet. Som ett billigt hus. Kolla upp det sen banken för då räknar banken in bostadsbidraget. På om du har råd. Har man barn och ensamstående så har man rätt till mer en när man är ensam

1 gillning