Du måste skydda barnen från honom så gott du kan. Bäst är om du kontaktar Kvinnojouren i hemlighet. Berätta allt för dem. Sedan kan de assistera dig i kontakten med socialen. Målet är att barnens pappa bara ska få ha övervakade möten med barnen. Tyvärr är det svårt att driva i genom, men om pappan vet att han har ögonen på sig, så kanske han aktar sig för att misshandla barnen fysiskt åtminstone.
Det går inte att samarbeta med en man av den sorten. Får han rätt att ha barnen, så måste du se till att det finns skriftligt på hur det ska gå till. Var barnen ska hämtas och lämnas, vilka tider, hur ni ska göra om en förälder blir sjuk eller om ett barn blir sjukt osv. Socialen och familjerätten får samordna det där, så att du aldrig någonsin behöver ha direkt kontakt med pappan.
Om du inte får synliga skador, så kommer ord att stå mot ord. I så fall blir det genast svårare. Kvinnojouren kan ändå hjälpa dig, men du får inga speciella rättigheter via lagen. Jag hade tur; min man blev förälskad, så han struntade i stort sett i mig och hade inget intresse av att hämnas på mig för skilsmässan till en början. Om din man inte själv vill lämna dig, då kan han försöka hämnas på dig via barnen. Anmäla dig för barnmisshandel, göra en orosanmälan, sprida rykten om att du är obalanserad och farlig för barnen. Såvida han inte släpper alla spärrar och helt enkelt ger sig på dig fysiskt.