Hur hittar ni mental styrka vid dippar?

Vad gör ni för att hålla er på banan när det gäller hur ni mår? Är i en dipp just nu, det beror på flera saker såklart… jag upplever att det går i vågor. Vissa dagar är mycket bra, andra är skit.

Hur hittar ni er styrka igen vid dippar?

2 gillningar

Jag försöker göra saker som jag mår bra av. Träna, gå en promenad, lyssna på en podd eller bra, peppig musik. Försöker trycka bort tankarna men ibland är det väldigt svårt :cry:

2 gillningar

Jag går ut i skogen o går o gråter det hjälper för mig ,sedan har jag börjat med lite enkel yoga . Och när det är riktig kris så mååste man tillåta sig att vara ledsen. Men sedan har jag en underbara syskon med fruar som är ett stort stöd för mig .

1 gillning

Jättesvårt. Försöker precis som någon skrev göra saker jag mår bra av. Träna brukar vara det bästa, det funkar starkt ångestlindrande för mig, helst med någon kompis också. Sen tröstar jag mig med vetskapen att det kommer att bli bättre.

Tack för era svar! Jag slits så mellan att hata och älska exet, han är som två personer… och när känslorna kommer upp är det en mix av allt… jag blir tokig.

Jag får svårt att fokusera, är det fler som har det så? Tappar min koncentration på jobbet, det är inte bra alls…

Jag upplever att mina dippar, oro inför framtiden, och sorg, ofta sker på kvällen eller natten. Typ när de få jag har som skulle kunna leda mig tillbaka ur träsket ligger och sover…
Vi ska just till att sjösätta själva separations-projektet efter snart 3 år av “dra ner brallorna och anpassa sig tills det inte finns någon glädje eller självkänsla kvar”. Jag bävar för framtiden, men är också medveten om att den form av förhållande vi har nu är vänskap, och eftersom jag vill ha mer än så, kan detta inte fortsätta.
Och jag har innerlig empati för er här inne som blivit så illa behandlade av era kära.
Endast tiden kommer kunna svara på hur väl vi tar oss igenom detta.
Men nu börjar i alla fall äntligen resan på riktigt för mig.

7 gillningar

På med bra musik i lurarna ut och kör bil( med förstånd) eller promenad! Funkar nästan alltid! Gråt en stund för det är viktigt! Men!
Gråt aldrig över en man eller kvinna!
Ut i våren och njut av att du är FRI​:grinning::+1:

1 gillning

Jag tränade. Jättemycket. Det blev början till nya vanor.

Och så hade jag ett par kompisar som jag kunde prata med. Och forumet! Det betydde jättemycket! Efter några månader började jag i gruppterapi och det förändrade allt. Där fick jag riktigt bra redskap.

Meditation. Inre arbete. Skapande. Rörelse.

Förändring gör ont mär man är rädd för det okända, men det leder till utveckling om man låter det.

3 gillningar

Hittills har jag promenerat och lyssnat på poddar med kloka människor. Då har jag känt mig stärkt. Men jag går också runt väl medveten om att mycket av det jobbiga ligger framför mig. Själva isärflyttandet, barnen på halvtid, ensamheten. Jag kommer att få promenera mycket.

Livetlivet: har du några poddar som du rekommenderar?

Jag har lyssnat på Björn och Navid. En podd full av värme och klokhet kring livets stora frågor. Så jäkla fin bara.

När jag sedan vill fly och inte alls tänka tittar jag på real housewives-program. Det funkar också.

Det sociala har hjälp mig mycket, att umgås med vänner och familj och kunna prata ut om det som hänt med någon.

Jobbet älskade jag under denna tid, då kom jag in i en annan värld och glömde ibland bort min smärta.

Forumet här har fått mig att må bra, goda råd och stöd från medlemmar samt att jag känt mig mindre ensam tack vare er.

Och givetvis även träningen. Är så stolt över mig själv att jag tog tag i det och har sett positiva förändringar sen jag börja träna regelbundet samt ändra kosten till det bättre.

Utveckling gör så mycket:) älskar att köra bil med när jag mår dåligt. Känner mig fri då och i kontroll.

3 gillningar

Fick en dipp igår, funderar på varför. Rakt ner i det svarta hålet.

Pratade med exet häromdagen, det kan vara det. Att höra rösten… Åkte också igenom vårt gamla område samma dag.

Det är svårt att förklara vad som händer. Jag tappar all energi. Minsta sak blir för jobbig, vattna blommor, laga mat, dammsuga. Allt blir oöverstigliga jätteprojekt.

På något sätt behöver jag så att säga vänta ut mina downs. Göra absolut ingenting. Jag satte mig på verandan, lyssnade på regnet, tittade på blommorna. Sen lyckades jag uppbåda tillräckligt med energi för att få i mig lite mat och sen gick jag och la mig.

Nu är jag på jobbet igen.

3 gillningar

Tror man måste tillåta sig dom här dipparna man har är ju ett helt liv som försvinner utan att man själv har valt det. Har också dagar som är ett rent helvete men som tur kommer det allt oftare dagar när jag mår riktigt bra . Men bor kvar i vårat sålda hus en och 1,5 månad till sedan flyttar jag till mitt nya boende då kan jag släppa idioten helt tänker inte ha någon kontakt med honom .

2 gillningar

Jag har också dagar som idag när jag inte orkar ta mig för någonting. Hade lovat mig själv att ut och springa idag men kom inte iväg… Hoppas på en bättre dag imorgon. Har också haft jättesvårt med koncentrationen på jobbet, ledsamheten tar över. Lovar mig själv dock att imorgon ska jag träna och börja fixa lite i mitt nya hem, om inte annat så för barnens skull då de gillar ha det fint, pappa är pedant så de är de vana vid i vårt gamla hus
.

1 gillning

Jag tänder brasa och ljus sen dricker jag några öl och lagar god mat - ångest borta (oftast :smile: )

3 gillningar

Hej. Jag har i några dagar städat ut mitt x. Både mentalt o praktiskt. Bort med gammalt sorgligt o in med nytt o härligt tänker jag. Ska köpa massa fina blommor till mig själv, för det är jag värd. Doftljus o lite annat som jag tycker om. Det hjälper en del.Kram till er alla som kämpar💕

6 gillningar

Såg att någon hade skrivit om gruppterapi som hjälp. Någon mer som har erfarenhet av det och vem som håller i detta?

Jag har promenerat miltals med poddar i öronen. Men föralldel, jag har också druckit mig full ett gäng gånger (och även självskadat när jag mått som allra sämst)

1 gillning

Ut i skogen med mtb och köra järnet. Musik, poddar, öl, vin.
Rolig film, serie. Klättra.

2 gillningar