Hur hantera det vidare

Raderar
Tack för ventilering

Mitt strukturerade jag tänker direkt att du skulle må bra av lite tydlighet och struktur i den här situationen.

Gällande ex: här hade jag valt att ha så lite kontakt som möjligt med ex och sett till kontakten endast handlar om barnen. Kommer det påstående, tankar och åsikter om dig eller annat, så svara inte. Bara låt det vara. Var tydlig själv, kontakta honom om barnen och ert samarbete kring barnen, inte om annat. Låt honom leva sitt eget liv för det kommer han ändå göra oavsett vad du tycker/tänker. Du har säkert läst att “nollkontakt” är det som de flesta rekommenderar och jag kan bara hålla med om. Så se till att den kontakt du har med ditt ex enbart handlar om barnen.

Gällande din vän: hon har valt ditt ex framför er vänskap och det är en tydlig signal. Hon har valt honom före dig. Jag hade låtit henne vara och fokuserat på andra vänner i stället.

Din egen situation: bygg upp dig själv igen och se till att du har din sanning inom dig och att du tror på den. Det spelar ingen roll vad andra runtomkring tänker om dig, vad som är sant eller vad som är falskt. Du behöver lita på dig själv och hitta tryggheten där. Så mitt tips är att fokusera inåt. Se till att du tränar, sover, äter bra kost samt tränar ditt psyke. Det finns många sätt att jobba med sin mentala styrka (poddar såsom TheLifecoach, mindfullness osv) och du kommer känna precis som med styrketräning att när du fortsätter träna ditt psyke, kommer du även känna att du fått “psykiska” muskler. Det här är din gåva till dig själv, att du tar hand om dig själv. När du är trygg i den du är och vad du valt, kommer även dina barn känna det.

Det är superbra att du går i terapi och får möjlighet att bearbeta det som hänt och det du tänker på. Det är lätt att bli distraherad när man är i separationen när alla runtomkring har tankar och åsikter om det som hänt. Ha tålamod, det går över. Fokusera på dig själv, stå stadigt kvar där du är och bara strunta i allt surr som sker. Genom att du jobbar på din styrka varje dag målmedvetet kommer du också känna resultat på annat vis. Tänk på att det tar minst en månad innan vi skapat en ny vana, så var snäll mot dig själv. Varje dag är en ny möjlighet!

Stort lycka till och styrkekram!

4 gillningar

[quote=“40snart41, post:1, topic:16124”]
Går på FP första besöket skriker mitt inre NEJ. Vi påbörjat processen berättar för barnen där det utkommer mamma vill inte mamma vägrar osv. Åter igen skam dåligt samvete.
[/quote/

Du har fått ett fint svar från @Buenita som jag bara kan instämma i.

Jag tänker att just nu är mycket snurrigt, och det verkar ha varit rätt så ansträngt länge för dig, där du slitits mellan jobb och familj, otillräcklig i tanken i alla fall. Och i stycket här ovan blev det så tydligt. Du behöver landa i dig själv, att bli trygg med vad som är viktigt för dig, och stå fast vid det även när det blåser. För faktiskt, du kände ju NEJ, och det tolkar jag som att du inte vill, inte på några villkor vill. Sen när det sägs av barnens pappa till barnen så blir det ju jobbigt, det fattar jag också. Men om du fullt ut accepterar att du inte vill, och står för det, så kanske det blir mindre av de förvirrade känslorna. Och jag tror inte att barnen far mer illa av det. Det blir tydligt: mamma vill inte bo med pappa. Och så får man ta hand om ledsenheten och oron som det väcker.

Jag tycker att nästa gång du känner skam eller skuld, stanna upp och titta på den där känslan. Ja, vissa saker bär du ju ansvar för, du har ”skulden”, och du kan axla det ansvaret. Se till att du vet varför du axlar ansvaret, att det är rättfärdigt. Liksom: den här delen är min, den ansvarar jag för, det är mina val och handlingar som lett fram till just denna del. Om man ser det så, så tror inte jag att skuld är farligt. Och då tror jag att du kommer hitta delar där du INTE har ansvaret, och de behöver du ju varken känna skam eller skuld för.

Och ta det i lagom takt, det du orkar deala med idag, det ”slipper” du imorgon men det motsatta gäller ju också. Vissa problem kanske du kan ta imorgon.

1 gillning